آیا ماشین پدر فوت شده به پسر می‌رسد؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فوت برای همه افراد یک موضوع طبیعی است. با فوت افراد تمام اموال‌ آن‌ها بین وراث قانونی تقسیم می‌شود و گاهی بین این افراد اختلافاتی نیز پیش می‌آید.
ماشین پدر فوت شده

ماشین پدر فوت شده از جمله اموالی است که بعد از فوت وی باید بین وراث تقسیم شود اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا ماشین جزو اموالی است که به پسر بزرگ خانواده می‌رسد یا بین تمام وراث تقسیم می‌شود؟ همراه دلتامگ باشید.

تقسیم ارث

قبل از توضیح موضوع ذکر شده باید به این مطلب بپردازیم که در تقسیم ارث سهم هر یک از وراث چقدر است؟

  • سهم‌الارث زن متوفی: دراین‌رابطه باید بیان کنیم که یک‌هشتم از اموال برجامانده از متوفی اگر متوفی فرزند داشته باشد به همسر او می‌رسد. لازم به ذکر است که یک‌چهارم از ماترک اگر متوفی فرزند نداشته باشد به زن متوفی می‌رسد.
  • سهم‌الارث شوهر متوفی: یک‌چهارم اگر متوفی فرزند داشته باشد و یک‌دوم از ماترک اگر متوفی فرزند نداشته باشد سهم شوهر متوفی است.
  • سهم‌الارث مادر: یک‌ششم از اموال برجامانده متوفی اگر فرزند یا خواهر و برادر داشته باشد و یک‌سوم از ماترک اگر متوفی فرزند و خواهر و برادر نداشته باشد سهم کادر آن فرد می‌شود.
  • سهم‌الارث پدر: یک‌ششم از ماترک اگر متوفی فرزند داشته باشد.
  • سهم‌الارث دختر (زمانی که متوفی پسر نداشته باشد): یک‌دوم (نصف) در صورت واحد بودن (یک دختر). دو سوم در صورت متعدد بودن دختران متوفی.
  • سهم‌الارث خواهر: یک‌دوم در صورت واحد بودن (یک خواهر). دو سوم در صورت تعدد به آن‌ها می‌رسد.
  • سهم‌الارث برادر و خواهر: یک‌ششم در صورت واحد بودن. یک‌سوم در صورت تعدد.

حبوه به چه اموالی می‌گویند؟

یکی از موضوعاتی که در قانون مدنی بیان شده است موضوع حبوه است. طبق این موضوع برخی از اموال پدر وجود دارد که فقط به پسر بزرگ وی به ارث می‌رسد و سایر وراث هیچ دخل و تصرفی در این اموال نمی‌توانند داشته باشند.

حالا اگر بخواهیم این اصطلاح را توضیح دهیم باید بگوییم که حبوه به اموال خاص و معینی گفته می‌شود که بعد از فوت‌کردن پدر خانواده به پسر ارشد خانواده به ارث می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  اگر این نکات در مورد قولنامه را ندانید، ضرر می‌کنید

مصادیق حبوه به شرح زیر است:

  • انگشتر میت
  • قرآن
  • رخت‌های شخصی
  • شمشیر

حبوه به چه اموالی می‌گویند؟

ماشین پدر فوت شده برای چه کسی است؟

بنابراین همان‌طور که در بالا ذکر کردیم حبوه در واقع اموالی است که به پسر رسیده و مصادیق مختلفی دارد:

اموالی که فقط به پسر می‌رسد شامل انگشتری که معمولاً پدر استفاده می‌کرده، قرآن متوفی، لباس‌های شخصی وی و شمشیر پدر است که به پسربزرگ می‌رسد. البته لازم به ذکر است اگر این اموال به پسر برسد چیزی از سهم‌الارث وی کم نشده مگر این‌که متوفی به‌غیراز این اموال، اموال دیگری نداشته باشد.

حالا بعد از دانستن معنی حبوه باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا ماشین پدر فوت شده نیز جزو این اموال هست یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که ماشین پدر فوت شده جزو حَبْوه نبوده و جزو ميراث حساب مى‌شود و به همه ورّاث تعلق می‌گیرد.

ماشین پدر فوت شده برای چه کسی است؟

بنابراین، باید بدانید که ماشین پدر فوت شده از جمله اموال منقولی است که بعد از فوت فرد طبق قوانین و مقررات باید بین وراث تقسیم شده و هیچ یک از وراث نمی‌توانند آن ماشین را برای خودشان بردارند مگر در یک حالت آن هم زمانی که متوفی در وصیت‌نامه خود آن ماشین را به پسر واگذار کرده باشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت ماشین پدر فوت شده نباید به حدی باشد که در واقع یک‌سوم اموال متوفی را شامل شود؛ زیرا در این حالت وصیت غیرنافذ بوده تا سایر وراث این موضوع را قبول کنند.

تعداد کلمات مطلب: 551

یک نظر

  1. ناشناس

    12 دی 1402 در 11:06 ب.ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر…