از گورستان انسان‌های بی‌دهان ایران چیزی می‌دانید؟

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ایران قبرستان‌های تاریخی و عجیب بسیاری وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با جذابیت‌های عجیب خود گردشگران را جذب می‌کنند؛ اما گورستان انسان‌های بی‌دهان ایران چیزی نیست که هرکسی بتواند به‌سادگی از کنار آن عبور کند!
قبرستان یئری

قبرستان یئری تنها یکی از قبرستان های عجیب ایران است که برخی معتقدند قدمت آن به 9 هزار سال قبل هم می‌رسد؛ اما قدمت زیاد آن دلیل شهرت آن نبوده است. دلتامگ در این مقاله یکی از عجیب‌ترین قبرستان‌های ایران را به شما معرفی خواهد کرد که شاید خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبر باشند.

آدمهای سنگی شهر یئری اردبیل!

شاید این تعبیر برای قبرستان یئری چندان هم بی‌ربط نباشد! در واقع اینجا قبرستانی با وسعت 400 هکتار است که 450 سنگ قبر عجیب دارد! سنگ‌ قبرهایی درست شبیه به انسان؛ اما بدون دهان! چیزی که باعث حیرت همگان شده همین ماجرای بی دهان بودن سنگ قبرهاست! آیا این‌ها واقعا سنگ قبر هستند یا انسان‌هایی بودند که به سنگ تبدیل شدند؟ شاید هم این سنگ‌های عجیب دور هم جمع شده‌اند تا یک نیایشگاه باستانی را بسازند.

آدمهای سنگی شهر یئری اردبیل!

قبرستان یئری کجاست؟

این قبرستان در شمال غربی روستای پیرازمیان، در شرق مشکین شهر و در استان اردبیل واقع شده است. فاصله این قبرستان عجیب از مشکین شهر حدود 30 کیلومتر است به همین دلیل به آن قبرستان تاریخی مشکین شهر هم می‌گویند. رود قره سو درست از کنار این محوطه عبور می‌کند.

قدمت قبرستان یئری چقدر است؟

قدمت قبرستان یئری چقدر است؟

درباره قدمت این قبرستان نظرهای متفاوتی وجود دارد. برخی از شواهد گویای این است که قدمت گورهای این مکان به هزار دوم و اول قبل از میلاد برمی‌گردد. برخی نیز معتقدند که سنگ‌های بدون دهان یئری قدمی بیش از سه هزار سال قبل از میلاد دارند. با این وجود در آذرماه سال 1382 اشیای ارزشمندی در این منطقه پیدا شد که قدمت سنگ قبرها را به 9 هزار سال پیش یعنی 7 هزار سال قبل از میلاد افزایش داد! این محوطه 400 هکتاری از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل شده است که قدمت قلعه و معبد آن به 1450 پیش از میلاد برمی‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  ۱۰ تمرین ساده ورزشی در خانه

چه چیزی قبرستان یئری را عجیب کرده است؟

چه چیزی قبرستان یئری را عجیب کرده است؟

سنگ قبرهای عجیب قوشا تپه که ابعاد آن‌ها از دو متر تا 40 سانتی‌متر متفاوت است و انسان‌هایی را نشان می‌دهد که هیچ‌کدام دهان ندارند، از چیزهای عجیبی است که این محوطه را مشهور کرده است. هیچ‌کس تابه‌حال نتوانسته پاسخی برای این سوال پیدا کند که این سنگ‌ها به این شکل ساخته شده‌اند؟! علاوه بر این سنگ قبرها یک قلعه‌ی وسیع، با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشک چین را در کنار محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی و گورهای باستانی متعدد دیگری نیز در این منطقه وجود دارد.

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    1 اسفند 1402 در 0:47 ق.ظ

    عجیبه که ازدست قاچاقچیان جان سالم بدر بردن

    پاسخ

    • زینب پروانه

      1 اسفند 1402 در 8:48 ق.ظ

      چی بگم والا

      پاسخ

  2. ناشناس

    1 اسفند 1402 در 1:04 ب.ظ

    سپاس بسیار خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…