آیا مجازات شلاق برای مصرف الکل قابل خریدن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر چه مصرف و تولید الکل در ایران به‌ طور کامل طبق قانون ممنوع است ولی به صورت زیر زمینی و مخفی مصرف می‌شود.
مجازات شلاق برای مصرف الکی

مصرف الکل طبق قانون جرم بوده و مجازات مصرف الکل در قانون بیان شده است. حالا یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا می‌توان مجازات شلاق برای مصرف الکل را خرید؟ همراه دلتامگ باشید.

مجازات شلاق حدی چیست؟

فردی به اتهام شرب خمر و مصرف الکل دستگیر شده و نتیجه تست الکل وی نیز مثبت بوده، در بازپرسی و دادگاه این‌چنین بیان کرده است: از شربتی که در یک مجلس عروسی پذیرایی می‌شده خوردم و اگر الکلی بوده اطلاعی نداشتم، دادگاه حکم هشتاد ضربه شلاق حدی برای وی صادر کرده و دادگاه تجدیدنظر حکم را تایید کرده، حالا سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا می‌توان در مجازات مصرف الکل شلاق حدی را تبدیل به جزای نقدی‌ کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که شلاق حدی قابل‌خرید نبوده و اگر محکوم به مجازات شلاق حدی شده باشید، این مجازات اجرا خواهد شد و دو سال هم سوءپیشینه در پی خواهد داشت.

مجازات شلاق حدی چیست؟

معمولاً حکم و مجازات مصرف الکل ظرف چه مدتی اجرا می‌گردد؟

در رابطه با مجازات مصرف الکل باید بگوییم که زمان مشخصی نمی‌توان برای اجرای حکم در نظر گرفت؛ اما زمان اجرا ممکن است یک یا دو ماه بعد از دستگیری باشد.

حکم و مجازات مصرف الکل

طبق ماده ۲۶۴ تا ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی؛ مصرف الکل (مسکر) از قبیل خوردن، تزریق‌کردن و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به‌گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است و حد مصرف آن ۸۰ ضربه شلاق است.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که طبق قانون مجازات مصرف الکل برای غیرمسلمانانی که در حالت سکر و مستی در انظار عمومی ظاهر نشوند، اعمال نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:  اصطلاحات حقوقی در قراردادهای ملکی

اگر این جرم در اماکن و انظار عمومی انجام شود، طبق ماده ۸۳۵ قانون مجازات اسلامی شخص علاوه بر کیفر عمل مجرمانه به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۶ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم در خصوص خرید مجازات مصرف الکل باید بیان کنیم که این امکان وجود ندارد و به هیچ نحوی قابل‌تبدیل به جزای نقدی نیست؛ زیرا این جرم حدی است.

حکم و مجازات مصرف الکل

آیا گشت پلیس می‌تواند تحت هر شرایطی اشخاص را بازرسی کند و از آن‌ها لوازم جرم را کشف نماید؟

از جمله ویژگی‌های مهم قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، تلاش برای تنظیم حدود اختیارات ضابطان قضایی است.

برای تحقق اهداف قانون‌گذار در گام نخست باید ضابطان و مسئولان مربوطه به آگاهی و باور کافی رسیده باشند و از سوی دیگر شهروندان نیز از حقوق قانونی خود حتی در جایگاه متهم یا مرتکب جرم به‌خوبی آگاهی داشته باشند.

ازاین‌رو ضابطان تحت هر شرایطی نمی‌توانند دلایل جرم را پیدا کرده و به اشخاص منتسب کنند.

آیا بازرسی خودسرانه خودروها توسط ضابطین به‌قصد کشف مشروبات الکلی امکان‌پذیر است؟

نکته مهم آن است که باتوجه‌به تأکید قانون‌گذار بر رعایت ضوابط و مقررات از سوی ضابطان قضایی و همچنین عدم اختیار آن‌ها در بازرسی خودسرانه خودروها، گزارش ضابطان مبنی بر کشف مشروبات الکلی که بدون رعایت این موازین انجام شده بود را غیرقابل‌توجه دانست و حکم بر برائت متهم صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…