مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی چیست؟

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف الکل در شرع حرام و طبق قانون مجازات اسلامی جرم است که این قانون برای آن مجازات در نظر گرفته است اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا همراه داشتن آن نیز جرم است؟
مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که تمامی امور مربوط به مواد مستی‌آور، از قبیل ساخت و تولید، حمل و نگهداری، خریدوفروش و سایر موارد نیز جرم دانسته شده و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با مجازات این جرم آشنا کنیم.

جرم حمل مشروبات الکلی

طبق قانون حمل و نگهداری مشروبات الکلی مثل حمل و نگهداری مواد مخدر جرم دانسته شده و همان‌طور که مجازات حمل مواد مخدر در قانون مجازات اسلامی بیان شده است، مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی نیز در قانون بیان شده است.

جرم حمل و همراه داشتن مشروبات الکلی به معنای همراه‌داشتن این مواد و جابه‌جایی آن با ماشین است. اگر فردی اقدام به حمل مشروبات الکلی یا اقدام به‌همراه‌داشتن آن در ماشین و جابه‌جایی آن کند، مرتکب جرم حمل‌ونقل مشروبات الکلی شده است.

دراین‌رابطه باید دانست، این‌گونه نیست که تنها مصرف مشروبات الکلی، جرم بوده و مجازات به همراه داشته باشد، بلکه هر عملی که در خصوص مشروبات الکلی نظیر قاچاق مشروبات الکلی، خریدوفروش و ساخت مشروبات الکلی، حمل و نگهداری مشروبات الکلی و همراه‌داشتن در ماشین نیز، جرم بوده و جریمه نقدی و مجازات آن‌ها را در پی خواهد داشت.

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین، مجازات قاچاق مشروبات الکلی، خریدوفروش مشروبات الکلی و سایر موارد، در قانون مجازات اسلامی، بیان شده است.

جرم حمل مشروبات الکلی

مجازات همراه‌داشتن مشروبات الکلی

در قسمت بالا توضیح دادیم که اقدام به هرگونه خریدوفروش، تولید و ساخت، قاچاق، مصرف و نگهداری و همچنین همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت. از جمله موارد مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی بسیار سنگین است؛ بنابراین همراه داشتن مشروبات الکلی و حمل و نگهداری آن برای مرتکب مجازات سنگین دارد.

مطلب پیشنهادی:  مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات

قانون‌گذار، در قانون مجازات اسلامی در ماده 702 مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی را بیان کرده است. ماده 702 بیان می‌کند: “هرکس، مشروبات الکلی را … حمل و نگهداری کند، به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جریمه نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده، محکوم می‌شود”.

بنابراین، مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی و یا همراه داشتن در ماشین، به سه دسته تقسیم می‌شود که هر سه آن‌ها، اعمال خواهد شد.

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی، یک مجازات غیر قابل تعلیق است. یعنی قاضی، در هیچ شرایطی مجاز به صدور قرار تعلیق تعقیب نیست.

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی، در ماده 702 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین مانند بقیه موارد جرم است و قانون گذار، در تبصره 1 ماده 703 قانون مجازات اسلامی، جریمه نقدی و مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین را بیان کرده است. طبق این ماده مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین به دو صورت است:

  • حمل و نگهداری مشروبات الکلی و همراه داشتن در ماشین، با اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است: که در این حالت، وسیله نقلیه، به نفع دولت ضبط خواهد شد.
  • حمل و نگهداری مشروبات الکی و همراه داشتن در ماشین، بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است: که در این صورت مرتکب جرم، به پرداخت جریمه نقدی، معادل قیمت وسیله نقلیه، محکوم خواهد شد.

تعداد کلمات مطلب: 546

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

سریع ترین راه طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابط…