۵ سوال قاضی در دادگاه طلاق که از شما می‌پرسد

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه در دادگاه‌ها شاهد افزایش نرخ طلاق هستیم. یکی از فرایند مهمی که زوجین باید در حین طلاق پشت‌سر بگذارند حضور پیدا کردن در جلسه رسیدگی دادگاه و پاسخ به سوالات قاضی است.
سوال قاضی در دادگاه طلاق

سوال قاضی در دادگاه طلاق از جمله موضوعات مهمی است که افرادی که قصد جدا شدن از همسر خود را دارند باید از آن آگاه باشند تا بتوانند به راحتی پاسخ بدهند. همراه دلتامگ باشید تا به شما این سوالات مهم را بگوییم و همچنین به شما آموزش دهیم در پاسخ به این سوالات چه بگویید.

۵ سوال قاضی در دادگاه طلاق

سوال قاضی در دادگاه طلاق از زوجین به این دلیل است که شاید به این نتیجه برسد که سازش بین زن و شوهر می‌تواند باعث رفع اختلاف آن‌ها شود یا از جواب دادن یکی از زوجین می‌تواند متوجه شود که میل باطنی برای طلاق نداشته و از روی اجبار تقاضای طلاق داده است.

طلاق به چه علتی درخواست شده است؟

یکی از سوالات رایج در پرونده طلاق که از طرف قاضی مطرح شده و در واقع اولین سوال بوده، در مورد علت جدایی زوجین است. در پرونده طلاق از طرف زن، یکی از شرایط اساسی برای صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق از طرف زن، دادن دلیل محکمه‌پسند توسط زن است و در این صورت قاضی اقدام به رسیدگی پرونده می‌کند.

قاضی از زن این سوال را می‌پرسد که چه عاملی باعث شده که درخواست طلاق بدهد؟ زن در پاسخ نیز باید به علل اصلی که باعث شده تا اقدام به ارائه درخواست طلاق کرده است را بیان کند.

در طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی معمولا قاضی این سوال که علت درخواست طلاق چیست را نمی‌پرسد، زیرا این نوع از طلاق وابسته به ارائه دلیل از طرف زن وشوهر نیست و شرایط دیگری برای آن‌ها در قانون بیان شده است.

اما در هر صورت مشحص شدن دلایل طلاق، تاثیر بسیار مهم و مستقیمی در تعیین تکلیف پرونده طلاق داشته و قاضی باید با این پرسش از علل تصمیم طلاق گرفتن طرفین مطلع شود.

طلاق به چه علتی درخواست شده است؟

سوال قاضی در دادگاه طلاق از جمله حقوق مالی زوجه پرداخت شده است؟

یکی از موضوعات مهم در طلاق زوجین که سوال قاضی در دادگاه طلاق نیز هست، موضوع حق و حقوق زن است. قاضی از شوهر این سوال را می‌کند که آیا حق و حقوق همسر خود مثل مهریه را پرداخت کرده است؟

مطلب پیشنهادی:  آیا پدر می‌تواند تمام دارایی خود را به یکی از فرزندانش بدهد؟

دادگاه برای صدور حکم طلاق باید برای این قضیه را تعیین تکلیف کرده که زن، مهریه و سایر حقوق خود را دریافت کرده یا این که شوهر هنوز اقدامی را در راستای پرداخت آن انجام نداده است.

شرط تنصیف اموال شوهر در عقدنامه شرط شده است؟

با این که قاضی عقدنامه را بررسی می‌کند اما برای اطمینان بیشتر از این موضوع، از زن و شوهر سوال می‌کند که تنصیف اموال مرد در عقدنامه شرط شده است؟ اگر پاسخ زوجین در این پاسخ به این سوال مثبت باشد، دادگاه از شوهر می‌خواهد که برای صدور حکم طلاق حتما این شرط را رعایت کند.

قاضی از مرد پرداخت تا نصف دارایی خود را به زن، مورد سوال قرار می‌دهد که اگر شوهر مدعی است بخشی از اموال خود را به نام همسر کرده، باید مدارکی را به دادگاه برای اثبات این قضیه بدهد.

شرط تنصیف اموال شوهر نیز از دیگر حقوق مالی زن است که تکلیف این موضوع باید در جلسه دادگاه مشخص شود که قاضی بر مبنای آن، رای طلاق را صادر کند.

آیا همسر در برابر خواسته شما تمکین نمی‌کند؟

آیا همسر در برابر خواسته شما تمکین نمی‌کند؟

قاضی از شوهر این سوال را می‌کند که آیا زن، در برابر خواسته شما تمکین کرده یا از دستورات شما سرپیچی می‌کند؟ طبق قانون، زن وظیفه این موضوع را دارد که در راستای تکالیف شرعی و قانونی خود، آن‌ها را برای شوهر انجام دهد.

در واقع زن مکلف به تمکین از شوهر طبق موازین قانونی و شرعی است و اگر تمکین نکند، باعث می‌شود که او از نفقه و دیگر حقوق مالی خود، محروم شود.

شخص درخواست کننده طلاق برای درخواست خود اطمینان قطعی دارد؟

اگر قاضی با این پرسش، متوجه این موضوع شود که شخص درخواست کننده طلاق، در طول مراحل طلاق، برای جدایی از همسر خود دچار تردید شده، به طرفین فرصت می‌دهد که تصمیم قطعی خود را برای طلاق بگیرند و در این صورت حکمی را صادر نمی‌کند.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    1 اسفند 1402 در 7:52 ب.ظ

    خوب بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    10 اسفند 1402 در 1:27 ب.ظ

    خیلی خوب بود چون مردم به این آگاهیها نیاز مبرم دارن تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…