طرز تهیه نان روغنی، یک افطاری خوشمزه و مقوی

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر دوست دارید سفره‌های افطار خود را متفاوت و رنگی‌تر کنید، این مطلب را از دست ندهید.
نان روغنی

نان جزو یکی از وعده‌های اصلی در سفرهای ما ایرانی‌ها است؛ در این میان نان سنتی به دلیل بافت متفاوت و خاصیت بیشتر، در بین مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ نان روغنی یا نان فطیر، یکی از خوشمزه‌ترین نان‌های سنتی است که در شهرهای مختلف با رسپی‌های متفاوتی آماده می‌شود؛ استفاده از این نان در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود؛ چرا که از خواص بی‌شماری برخوردار است و می‌تواند برای افطار گزینه مناسبی باشد؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم خوشمزه‌ترین روش تهیه نان روغنی محلی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید آن برای برای عزیزانتان آماده و در وعده‌های افطار نوش‌جان کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه نان روغنی

طرز تهیه نان رو.غنی

طرز تهیه نان روغنی

برخلاف تصور بسیاری از ما درست کردن نان روغنی ساده و کم هزینه است و نیازی به مهارت خاصی ندارد؛ روش تهیه این نان محلی متفاوت است و شما بر حسب ذائقه خود می‌‎توانید نان روغنی شیرین با بدون شکر را درست کنید؛ علاوه بر آن اگر در خانه فر ندارید، نگران نباشید چرا که بدون فر هم می‌توان این نان محلی را درست کرد.

مرحله اول

در ابتدا برای درست کردن خمیر لازم است که شیر، شکر و خمیر مایه را درون یک ظرف مناسب ریخته و هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند؛ سپس نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و درب ظرف را بپوشانید در جای تاریک و گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل آید.

نان روغنی

مرحله دوم طرز تهیه نان روغنی

در این فاصله تا خمیر میاه آماده می‌شود، درون یک ظرف دیگر آرد، نمک و کره به دمای محیط رسیده را مخلوط کنید و سپس آب را به آن اضافه کنید و مجدد هم بزنید؛ در ادامه خمیر مایه را به آن اضافه کرده و مواد را با دسن ورز دهید تا چسبندگی خمیر کم شود؛ در صورت زیاد بودن چسبندگی خمیر، حتما دو تا سه قاشق غذاخوری آرد به مخلوط اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی:  درمان ریزش و تقویت مو را اینجا بیابید

مرحله سوم

بعد از آنکه خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دادید، درون یک کاسه را مقداری چرب کنید و خمیر را به آن منتقل کنید؛ سپس روی ظرف را با یک دستمال بپوشانید و برای یک ساعت در جای گرم قرار دهید تا خمیر نان‌ روغنی‌ پف کند.

مرحله چهارم طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی

بعد از گذشت یک ساعت روی سطح کار آرد پاشیده، دستانتان را چرب کرده و خمیر را به سطح کار منتقل کنید؛ مجدد کمی خمیر را ورز دهید تا پف خمیر از بین برود و بعد خمیر را به چانه‌های متعدد تقسیم کرده و هر چانه را با دست باز کنید و مجدد روی خمیرها را به مدت 15 دقیقه بپوشانید.

نان روغنی

مرحله پایانی تهیه نان روغنی

بعد از گذشت این مدت زمان با کممک چنگال روی سطح خمیر را چند سوراخ ایجاد کرده و بعد آن را درون فر از قبل گرم شده به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا نان به طور کامل پخته شود؛ در چند دقیقه پایانی هم برای می‌توانید گریل فر را روشن کرده تا سطح نان طلایی شود.

نکات مهم در پخت نان روغنی

  • در صورت تمایل به شیرینی بیشتر می‌توانید شکر نان روغنی را بیشتر کنید.
  • اگر دوست دارید کالری نان روغنی کم باشد، می‌توانید به جای شکر از سبزیجان معطر در نان استفاده کنید.
  • در طرز تهیه نان روغنی تابه ای نیز، تنها کافی است کف تابه را چرب کرده و بعد آن را روی شعله گاز ملایم قرار دهید؛ بعد از آنکه یک طرف نان پخته شد آن را برگردانید تا طرف دیگر نان برشته شود.

تعداد کلمات مطلب: 581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

این 5 علت مانع ازدواج کردن پسران است

علت ازدواج نکردن پسران از نظر شما چیست؟ درست است که علل زیادی وجود دارد که ممکن است مردان …