طرز تهیه ارده کنجد سالم و مقوی در خانه

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر دنبال یک صبحانه مقوی برای خود و فرزندتان هستید، ارده کنجد خانگی انتخابی خوبی است.
ارده کنجد

افراد بسیاری از خواص ارده کنجد برای بدن آگاه هستند؛ به همین جهت تمایل دارند از آن در وعده‌های صبحانه خود استفاده کنند؛ اگر بخواهید از نظر علمی هم به آن توجه داشته باشید، مصرف این خوراکی خوشمزه بیشر در وعده‌های صبحانه جایزس است؛ چرا که این ماده غذایی سرشار از انرژی است، و استفاده آن در ابتدای روز انرژی کل روز شما را تامین می‌کند. در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا طرز تهیه ارده کنجد خانگی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه ارده کنجد خانگی

ارده کنجد

خواص ارده کنجد

قبل از آنکه نحوه درست کردذه این ماده مقوی را در خانه به شما آموزش دهیم، بهتر است درباره خاصیت ارده کنجد کمی بیشتر بدانید تا بتوانید آن را در وعده غذایی خود استفاده کنید.

منابع پروتئین و فیبر

ارده کنجد، منبع خوبی از پروتئین و فیبر است. پروتئین برای ساخت بافت‌های بدن ضروری است و فیبر نیز به هضم بهتر غذاها کمک می‌کند.

مواد معدنی

این محصول شامل مقدار قابل توجهی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، مس و منگنز است که برای سلامت استخوان‌ها، عملکرد عضلات، و سایر فرآیندهای بدنی ضروری هستند.

ویتامین‌ها

همچنین ارده کنجد حاوی ویتامین‌های مختلف گروه B، ویتامین E، و ویتامین K است. این ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، و سایر عملکردهای بدنی نقش اساسی دارند.

اسیدهای چرب اشباع نشده

ارده کنجد حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده، به‌ویژه اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-3 است. این اسیدها معمولاً به عنوان چربی‌های “خوب” شناخته می‌شوند و نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

ارده کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سیاه دانه (سزا) و فلاونوئیدها است که از آسیب سلولی جلوگیری کرده و استرس را کنترل می‌کند.

پتاسیم و روی

مقادیر مناسبی از پتاسیم و روی در ارده کنجد وجود دارد که برای حفظ سلامت قلب و سایر فرآیندهای بیولوژیکی اهمیت دارند.

خاصیت ارده کنجد

طرز تهیه ارده کنجد

لازم به ذکر است که طبع ارده کنجد گرم است و باعث عملکرد بهتر سیستم گوارش می‌شود؛ بنابراین بهتر است از آن بیشتر در فصل سرما استفاده کنید؛ برای تهیه ارده به دو روش می‌توانید عمل کنید؛ در روش اول می‌توانید از کنجد خام استفاده کنید که ارده شما رنگ روشن‌تری دارد؛ در روش دوم می‌توانید از کنجد بو داده استفاده کنید که در نهایت رنگ ارده شما تیره‌تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  با نگهداری سانسوریا در آب، شاهد رشد انفجاری آن باشید!

مرحله اول

در ابتدا کنجد‌ها را درون تابه ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا عطر آن آزاد شده و. رنگ آن هم کمی تغییر کند؛ این مرحله بسیار مهم است چرا که کنجد به سرعت می‌سوزد.

مرحله دوم طرز تهیه ارده کنجد

سعی کنید کنجدها را به مدت 7 دقیقه روی حرارت تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود؛ سپس کنجد‌ها را به ظرف دیگر منتقل کرده و اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله سوم

در این مرحله کنجدهای خنک شده را درون آسیاب ریخته و هر 1 دقیقه یکبار آسیاب را خاموش کنید و با قاشق کنجدها را زیر و رو کنید. دو سه مرتبه دیگر این کار را تکرار کنید تا کنجدها از حالت خمیری به حالت کرمی نرم و یکنواخت تغییر پیدا کند.

طرز تهیه ارده کنجد

مرحله پایانی تهیه ارده کنجد

در نهایت در آخرین مرحله، 2 قاشق روغن کنجد را به آن اضافه کرده و مجدد مخلوط کنید تا مواد به غلظت مناسبی برسد؛ اگر روغن کنجد ندارید، می‌توانید از روغن مایع هم استفاده کنید؛ اندازه روغن کاملا اختیاری است و در صورتی که می‌خواهید غلظت کمتری داشته باشد می‌توانید از روغن بیشتری استفاده کنید. در آخر به این نکته توجه داشته باشید اگر ارده خانگی را در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید، حداقل تا یک ماه ماندگاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…