از شهر زیرزمینی 2000 ساله اصفهان خبر دارید؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فکر می‌کنید در اصفهان چه جاذبه‌های تاریخی‌ای وجود دارد؟ غیر از جاذبه‌هایی که در مرکز این شهر می‌شناسید فکر می‌کنید جاذبه‌ای در اطراف آن وجود دارد که شما را شوکه کند؟
شهر زیرزمینی کرد علیا

شاید فکر کنید قدمت اکثر جاذبه‌های اصفهان به دوره صفویه بازمی‌گردد؛ اما شهر زیرزمینی کرد علیا قدمتی بالغ‌بر 200 سال دارد! اینجا شهری است که خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبرند. همراه دلتامگ سفری به قلب تاریخ ایران داشته باشید.

شهر زیرزمینی کرد علیا، جاذبه پنهان اصفهان!

اصفهان مملو از جاذبه‌های زیباست؛ اما وقتی نام آن را می‌شنوید یاد زاینده‌رود، سی‌وسه پل و چهل‌ستون می‌افتد! قطعا فکر نمی‌کنید که در یکی از روستاهای اطراف اصفهان جاذبه عجیب دوهزارساله‌ای وجود دارد که کمتر کسی از آن باخبر است! شاید این خبر شما را شوکه کند؛ اما حقیقت دارد. از کشف این شهر زیر زمینی تنها 7 سال می‌گذرد!

این شهر سرگذشت عجیبی داشته است. زمانی مورد استفاده نظامیان و لشکریان دوره اشکانیان بوده است و سپس در زمان صفویه ارامنه آنجا را خانه خود می‌کنند و پس از مهاجرت آن‌ها این شهر به مکانی برای نگهداری احشام تبدیل می‌شود!

شهر زیرزمینی کرد علیا، جاذبه پنهان اصفهان!

شهر زیرزمینی کرد علیا چگونه کشف شد؟

این شهر زمانی مورد استفاده ارامنه بود؛ اما پس از مهاجرت آن‌ها مسلمانان جایشان را گرفتند و اینجا به مکانی برای نگهداری احشام تبدیل شد. با این حال محققانی که به دنبال آثاری از یک شهر زیرزمینی می‌گشتند به‌طور اتفاقی با این شهر در سال 1395 روبه‌رو شدند که راه‌های ورودی آن مسدود شده بود. از زمان کشف این شهر تا به امروز حدود 1600 متر آن بازگشایی شده است.

شهر زیرزمینی کرد علیا چگونه کشف شد؟

معماری شگفت‌انگیز شهر زیرزمینی کرد علیا چگونه است؟

جذابیت این شهر به شباهت آن با کاتا کمب رم است. این شهر شباهت عجیبی به بناهای تاریخی رم دارد. برای ساخت آن از مهندسی دایره‌ای شهر رم استفاده شده است. این شهر در دوطبقه دارد که در عمق حدود ۸ متری زمین ساخته شده و مساحتی حدود ۲۰ هزار مترمربع دارند. نکته جالب دیگر درباره این شهر تعداد درهای آن است. شهر زیرزمینی کرد علیا حدود ۸۰ در و ۸۰ حلقه چاه آب دارد که عمق هریک از چاه‌ها به ۱۲ تا ۱۸ متر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  محافظت از موهای رنگ شده با چند کار ساده

جالب اینجاست که برخی از این چاه‌‎ها هنوز هم قابل استفاده هستند و آب آن‌ها خشک نشده است. طراحی این درها به‌صورتی بود که کسی نمی‌توانست آن‌ها را از بیرون ببیند. نکته جالب‌تر این است که شهر زیرزمینی کرد علیا تقریباً گنجایشی به‌اندازه ۳ هزار مرد جنگی داشته است. در حال حاضر از این ۸۰ در تنها ۱۰ در برای بازدید عموم بازگشایی شده است.

معماری شگفت‌انگیز شهر زیرزمینی کرد علیا چگونه است؟

شهر زیرزمینی کرد علیا کجاست؟

این شهر در استان اصفهان واقع شده است. برای دیدن آن باید به بخش کرون شهرستان تیران بروید و سپس به سمت روستای کرد علیا حرکت کنید. فاصله اصفهان تا کرد علیا حدود 100 کیلومتر است. این شهر زیرزمینی درست در زیر روستا بنا شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…