با یک کارت به کارت کردن باید مالیات بدهید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالیات در کشورهای مختلف به‌خصوص ایران وجود دارد. این نهاد حقوقی دارای انواع مختلفی بوده و همچنین در سال‌های اخیر سختگیری‌های بسیاری پیرامون آن در نظر گرفته شده است.
مالیات بر کارت به کارت

مالیات بر کارت به کارت از جمله مواردی است که جدیداً صحبت آن شده است. بعضی از افراد، برای فرار از پرداخت مالیات‌بردرآمد، از دستگاه پوز مجموعه خود، استفاده نمی‌کنند و راه‌های میان بری؛ مانند کارت به کارت هزینه مربوط به درآمدها، به کارت خود ارائه‌دهنده خدمت یا اقوام او را انتخاب می‌کنند. به همین جهت باعث پیش‌بینی مالیات کارت به کارت شده که در صورت وجود برخی شرایط و داشتن میزان تراکنش بخصوصی، سبب مشمول شدن برخی افراد، به پرداخت آن می‌شود. همراه دلتامگ باشید تا شما را از جزئیات این موضوع باخبر کنیم.

مالیات بر کارت به کارت چیست؟

مالیات بر کارت به کارت نوعی از مالیات بر درآمد است. این مالیات در واقع سیاستی برای جلوگیری مالیاتی برخی از استفاده‌کنندگان دستگاه‌های پوز که طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، موظف به اعلام شماره‌حساب بانکی متصل به دستگاه کارت‌خوان خود، به سازمان امور مالیاتی، جهت پرداخت مالیات‌بردرآمد بودند، پیش‌بینی و طراحی شده است.

با این توضیح که بعضی از مشاغل، مثل آرایشگران، پزشکان، سوپرمارکت‌ها و… که از دستگاه کارت‌خوان، برای دریافت هزینه خدمات ارائه شده به مشتری، استفاده می‌کردند، بعد از اجباری شدن اعلام شماره‌حساب متصل به دستگاه کارت‌خوان خود، به سازمان امور مالیاتی، با بهانه‌های مختلف، از دستگاه خود استفاده نمی‌کردند و از مشتری یا مراجع، تقاضا می‌کردند که هزینه را به شماره کارت آن‌ها یا اقوام آن‌ها واریز و کارت به کارت کنند.

تا با این ترتیب، بتوانند درآمد اصلی خود را از سازمان امور مالیاتی، پنهان کرده و مالیات بر عملکرد کمتری را بپردازند. در همین راستا، دولت و سازمان مالیات، بحث تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری را مطرح کرده که به‌واسطه آن، تمام حساب‌های اشخاص حقوقی و آن دسته از حساب‌های اشخاص حقیقی که در ماه، 100 تراکنش و بیشتر، با جمع مبلغ 35 میلیون تومان داشته باشد، در صورت تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور، تجاری محسوب شده و مشمول پرداخت مالیات می‌گردد.

مالیات بر کارت به کارت چیست؟

به‌این‌ترتیب برای اعلام تجاری بودن حساب بانکی و همچنین پیش‌بینی زیرساخت، برای تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری، مالیات بر کارت به کارت نیز مطرح می‌شود که در واقع هدف از آن همان مالیات ناشی از تجاری محسوب‌شدن حساب بانکی شخص حقیقی به‌واسطه داشتن 100 تراکنش کارت به کارت و بیشتر با جمع مبلغ 35 میلیون، در صورت تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور، است.

مطلب پیشنهادی:  باید و نبایدهای حقوقی در معامله ملک

با این تعریف که عملاً، معیار تعلق مالیات، تراکنش‌های افراد در ماه و گردش مالی آنان است، حتی در صورت فرار مالیاتی برخی دارندگان دستگاه‌های پوز، چون ممکن است، اشخاص حقیقی دیگر، با عمل آن‌ها، مشمول مالیات گردند، حجم فرار مالیاتی به این شیوه، کاهش پیدا می‌کند.

شایان‌ذکر است، بانک مرکزی، در دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل و اشخاص حقوقی غیرفعال، سطح گردش مالی سالانه‌ای را مشخص کرده که در صورت تجاوز گردش مالی فرد از آن سقف، شخص مشمول پرداخت مالیات می‌شود مگر اینکه اثبات کند، مبالغ واریز شده و برداشت شده از حساب وی، برای اموری، غیر از کسب‌وکار بوده‌اند.

حالا سقف این مبالغ سالانه، عبارت‌اند از:

2 میلیارد تومان برای بازنشستگان، 1 میلیارد تومان برای مستمری بگیران و 500 میلیون تومان برای بیکاران و غیر فعالان مالیاتی.

میزان و نحوه محاسبه مالیات کارت به کارت 1402

میزان و نحوه محاسبه مالیات کارت به کارت 1402

طبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم، میزان و نحوه محاسبه نرخ مالیات کارت به کارت ۱۴۰۲ اشخاص حقیقی، به شرح زیر است:

  • درصورتی‌که درآمد خالص شخص حقیقی تا مبلغ 200 میلیون تومان باشد، سالانه مشمول مالیات با نرخ پانزده درصد است.
  • درصورتی‌که درآمد شخص حقیقی بیش از 200 میلیون تومان باشد، نرخ مالیات سالانه فرد به نسب مازاد بر 200 میلیون تومان تا میزان 400 میلیون تومان، سالانه 20 درصد خواهد بود.
  • و در نهایت اگر در آمد شخص حقیقی، مازاد بر 400 میلیون تومان باشد، شخص حقیقی، مشمول مالیات سالانه، بیست و پنج درصد، می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 609

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نفقه فرزند بعد از طلاق چقدر است؟

طبق قانون مدنی قانون‌گذار علاوه‌بر نفقه زن یک نفقه دیگر تحت عنوان نفقه فرزند بعد از طلاق ن…