تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر در قانون جدید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین حقوق مالی زن در زندگی است که به محض عقد نکاح باید به زن پرداخت شود.
تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر

مهریه زن بعد از فوت شوهر یکی از دغدغه‌های افراد بوده که پیرامون آن چالش‌های بسیاری وجود دارد. حالا در قانون جدید مهریه در رابطه با این موضوع قوانین جدید وضع شده است که شاید علاقه داشته باشید از آن اطلاع داشته باشید. همراه دلتامگ باشید.

تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر

نکته مهمی که باید بدانید آن است که قوانین جدید مهریه در راستای کمتر کردن حبس و در واقع حبس‌زدایی به تصویب رسیده و زوجین برای مطالبه و پرداخت آن باید از آن تبعیت کنند.

در رابطه با مهریه زن بعد از فوت شوهر باید بگوییم که در صورتی که همسر زن فوت کند، مهریه زن جزو دیون ممتاز محسوب شده و مقدم بر تقسیم ارث بین وراث خواهد بود.

متاسفانه این باور اشتباه هم همیشه وجود داشته که مهریه زن بعد از فوت شوهر پرداخت نشده و هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد یا این تنها عایدی زن بعد از فوت شوهر سهم‌الارث خواهد بود.

مهریه زن

لذا برای رفع کامل این ابهامات در اینجا باید گفت که بعد از فوت شوهر در ابتدا باید کلیه مطالبات دیگران از او که البته مهریه هم جزئی از آن محسوب می‌شود و باید پرداخت و تسویه کامل شود و در صورتی که بعد از پرداخت مهریه به زوجه متوفی، اموالی دیگری از متوفی باقی ماند، بین سایر وراث تقسیم خواهد شد.

البته این نکته را هم باید بدانید که در این بین زن متوفی نیز به عنوان یکی از وراث محسوب شده  و در نتیجه مقدار سهم خود را از اموال برجای مانده از متوفی بر حسب مورد یک هشتم یا یک چهارم (بنا بر داشتن یا نداشتن اولاد) از اموال شوهر متوفی خود به ارث خواهد برد.

مطلب پیشنهادی:  تفاوت سند ملکی و سند اوقافی

بررسی برخی تصورات نادرست در خصوص قانون مهریه

  • زن به محض انعقاد عقد نکاح مالک کل مهریه بوده و این باور که مهریه زن دوشیزه مطلقا نصف بود کاملا غلط بوده و در صورت باکره بودن زن صرفا زمانی که دادخواست طلاق از سوی مرد به دادگاه داده شود مهریه نصف شده و در سایر حالات زن مالک تمام مهریه خود است.
  • در صورت اثبات خیانت زن و داشتن رابطه جنسی وی با فرد دیگر، حق مهریه او از بین نرفته و می‌تواند به هر نحوه آن را مطالبه نماید.
  • این باور کاملا اشتباه است و این‌طور نیست که مهریه صرفا تا ۱۱۰ سکه قابل وصول خواهد بود، زیرا در صورتی که مرد مالی برای توقیف داشته باشد یا هر زمان که او دارایی داشته باشد باید مازاد بر ۱۱۰ سکه را نیز پرداخت کند.

بررسی برخی تصورات نادرست در خصوص قانون مهریه

  • نکته مهمی که باید بدانید آن است که مهریه هیچگاه از پدر شوهر قابل مطالبه نخواهد بود مگر این‌که خود پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه در نکاحیه یا سند رسمی دیگری شده باشد.
  • مهریه زن فوت شده به وراث او به ارث خواهد رسید. با توجه به اینکه ماهیت مهریه، در واقع یک نوع طلب و دین محسوب می‌شود، بنابراین باید گفت بعد از فوت زن هم، این حق باید به وراث او مثل پدر و مادر زن و خود مرد رسیده و آن‌ها می‌توانند مهریه دخترشان را از داماد مطالبه نمایند.

تعداد کلمات مطلب: 504

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد؟

قولنامه دستی بدون شاهد نوعی قرارداد کتبی است که بین دو یا چند نفر برای انجام معامله یا توا…