آیا افراد اجازه دریافت دو حقوق بازنشستگی را هم‌زمان دارند؟

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالات بسیار پر تکراری که معمولا از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا افراد می‌توانند هم‌زمان دو حقوق بازنشستگی دریافت کنند یا خیر؟
دریافت دو حقوق بازنشستگی

گاهی فردی هم همسر و هم پدر خودش را از دست می‌دهد و هر دوی آن‌ها دارای حقوق بازنشستگی هستند؛ در اینجا دریافت دو حقوق بازنشستگی یک موضوع مهم و قابل سؤال است که افراد علاقه زیادی دارند از آن اطلاع داشته باشند. همراه دلتامگ باشید تا به شما بگوییم چه افرادی اجازه دریافت دو حقوق بازنشستگی را هم‌زمان دارند.

حقوق بازنشستگی چیست؟

در پاسخ به این سؤال که حقوق بازنشستگی چیست به زبان عامیانه باید بگوییم مقدار پولی است که ماهانه به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تأمین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی، تعلق می‌گیرد.

میزان مستمری بازنشستگی چقدر است؟

حقوق بازنشستگی هر فرد با دیگری متفاوت است؛ زیرا افراد با سال‌های بیمه‌ای مختلف و مبلغ حق بیمه پرداختی متفاوت بازنشسته می‌شوند؛ بنابراین اگر فردی حداقل حق بیمه را به مدت ۳۰ سال پرداخت کند، می‌تواند حداقل حقوق بازنشستگی را برای ۳۰ روزدریافت کند.

میزان مستمری بازنشستگی چقدر است؟

دریافت دو حقوق بازنشستگی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی که افراد باید برای آن برنامه‌ریزی کنند، دوران بازنشستگی است تا آمادگی مواجه‌شدن با آن را پیدا کنید. حالا یکی از موضوعات مهم در دوران بازنشستگی، داشتن مستمری است و این موضوع برای افراد بسیار مهم و حیاتی است. اما یکی از سؤالاتی که گفتیم برای اکثر افراد پیش می‌آید آن است که آیا دریافت دو حقوق بازنشستگی برای افراد ممکن است؟ به‌عنوان‌مثال فرد می‌تواند از سازمان تأمین اجتماعی حقوق گرفته و همچنین بابت حقوق بازنشستگی همسر مرحوم و فوت شده خویش نیز مستمری دیگری دریافت کند؟

در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که این امکان وجود دارد؛ اما شرایط دریافت آن برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. به بیان دیگر مردان نمی‌توانند به‌صورت هم‌زمان دو حقوق بازنشستگی دریافت کنند؛ اما خانم‌ها می‌توانند درحالی‌که خودشان حقوق مستمری دارند، باز هم از حقوق مستمری همسر متوفی خودشان نیز استفاده کنند؛ بنابراین خانم‌هایی که همسرشان مرحوم و فوت شده است می‌توانند در کنار حقوق و مستمری خود که از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند، حقوق همسرشان را نیز بگیرند.

مطلب پیشنهادی:  هنگام خرید و فروش خانه هیچ‌کس این نکات را به شما نمی‌گوید

آیا دریافت دو حقوق بازنشستگی از صندوق‌های مختلف ممکن است؟

نکته مهمی که پیرامون دریافت دو حقوق بازنشستگی باید بدانید آن است که قانونی که بیان کردیم فقط در مورد سازمان تأمین اجتماعی نبوده و  بقیه صندوق‌ها نیز باید این قانون را رعایت کنند. به‌عنوان‌مثال فقط در صندوق بازنشستگی کشوری بیشتر از ۳۴ هزار نفر وجود دارند که دو حقوق بازنشستگی می‌گیرند.

آیا فرزندان نیز می‌توانند دو حقوق دریافت کنند؟

آیا فرزندان نیز می‌توانند دو حقوق دریافت کنند؟

یک سؤال دیگر که بسیار از ما پرسیده می‌شود از جانب فرزندان بازنشسته‌ها است. آن‌ها سؤال می‌کنند که آیا می‌توانند هم حقوق و مستمری مادر و هم مستمری پدرشان را دریافت کنند یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که دریافت حقوق بازنشستگی فقط شامل همسران متوفی نبوده و همه افرادی که شرایط موردنظر را داشته باشند می‌توانند مشمول این قانون شوند. بازماندگان مرحوم در واقع وارثان قانونی او هستند که شامل همسر، فرزندان و پدر و مادر می‌شود. بر اساس این قانون فرزندان فرد نیز می‌توانند هم‌زمان حقوق پدر و مادرشان را بگیرند.

طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، امروزه حدود ۲ هزار فرزند دختر در کشور به‌صورت هم‌زمان حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…