مجازات قتل همسر همیشه اعدام نیست!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا هر ساله با خواندن اخبار وخبرهای روز با موضوع قتل همسر روبه‌رو می‌شویم. همسرکشی در کنار سایر قتل‌ها، دلایل و انگیزه‌های مختلفی دارد.
مجازات قتل همسر

مجازات قتل همسر از جمله مواردی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌هایی که در طول تاریخ منجر به کشتن زن به دست شوهر یا شوهر به دست زن شده، انگیزه‌های ناموسی یا ارتکاب خیانت توسط یکی از زوجین به دیگری است. البته در برخی از موارد نیز این قتل‌ها به‌صورت آنی و بعد از مشاجرات خانوادگی و بدون طرح و نقشه قبلی رخ می‌دهد. همراه دلتامگ باشید تا با هم ببینیم در چه شرایطی مجازات قتل همسر اعدام نیست.

مجازات قتل همسر

همان‌طور که گفتیم مجازات قتل همسر در قانون مجازات اسلامی بیان شده است اما باید بدانید که همیشه مجازات قتل زن یا شوهر اعدام نبوده و در حالتی استثنایی مجازاتی متفاوت برایش در نظر گرفته شده است.

آیا شوهر مجاز هست که زن خودش را بکشد؟

طبق ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی، رمانی‌که مردی همسر خود را در حال زنا (داشتن رابطه جنسی) با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن و عدم ناراضایتی وی داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند. اگر که زن مکره ( مجبور شده باشد) همسر زن فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد نیز مانند قتل است.

طبق این ماده در صورت وجود شرایط زیر مرد اگر همسر خود را به قتل برساند مجازات نمی‌شود:

  • شوهر، همسر و زن خود را در حال زنا و رابطه جنسی با مرد بیگانه ببیند. منظور از اجنبی فرد دارای تابعیت خارجی نیست بلکه هر مردی را شامل می‌شود.
  • این حکم فقط در مورد شوهر جاری است. بنابراین اگر زن، شوهر خود را در حال زنا با زن بیگانه‌ای ببیند نمی‌تواند مرتکب قتل او شود و در حالی که همسر خود را به قتل برساند، اعدام می‌شود.

آیا شوهر مجاز هست که زن خودش را بکشد؟

  • حتما باید عمل زنا رخ دهد. بنابراین رابطه نامشروع به تنهایی قبول نیست.
  • شوهر با چشم خود این عمل و خیانت را ببیند. صرف شنیدن آن یا دیدن کلیپ‌های ویدیویی یا عکس‌های خیانت همسر یا شنیدن آن از زبان دیگری یا حدس و گمان باعث مجوز قتل ناموسی نیست.
  • فقط در همان حال و همان موقع می‌تواند آن‌ها را به قتل برساند و نه بعد از آن و طبق نقشه‌کشی‌های بعدی.
  • زن اجبار به رابطه جنسی نشده باشد بلکه با میل و رضای خود به آن تن دهد.
  • مرد اطمینان داشته باشد که همسر خود با رضایت خود مرتکب زنا شده است.
مطلب پیشنهادی:  پیش خرید خانه و نکاتی که در مورد آن باید بدانید

طبق قانون «هرگاه شوهری، زن خود را با مرد اجنبی در یک فراش یا در حالی که به منزله وجود در یک فراش است، مشاهده کند و مرتکب قتل یا جرح یا ضرب یکی از آنها یا هر دو شود، معاف از مجازات قتل همسر خود است».

آیا قتل شوهر به دست زن مجاز است؟

آیا قتل شوهر به دست زن مجاز است؟

در حالت عادی قتل شوهر به دست زن تابع قتل‌های عادی بوده و مجازات قتل همسر قصاص نفس (اعدام) در صورت درخواست اولیای دم است.

در قتل‌های معمولی، یکی از مواردی که باعث تبرئه قاتل می‌شود، دفاع مشروع است. لذا در مورد قتل همسر نیز می‌توان این حکم را جاری دانست و به عنوان موردی برای دفاع بیان کرد.

بنابراین چنانچه زنی شوهر خود را یا شوهری زن خود را به دلیل دفاع از خود بکشد و به گونه‌ای باشد که شرایط خاص دفاع مشروع را نیز به موجب قانون داشته باشد و این موضوع اثبات شود قصاص منتفی است اما باید بدانید که در حالت بالا که ذکر کردیم و مرد با کشتن زن خود اعدام نمی‌شد با این موارد متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…