چند نکته حقوقی مهم برای آپارتمان نشین‌ها

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با افزایش روزافزون ساخت و ساز، بسیاری از افراد به آپارتمان نشینی رو آورده‌اند اما آپارتمان نشینی دارای قوانینی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند وگرنه دچار مشکل می‌شوند.
قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی از آن موضوعاتی است که افراد اگر از آن اطلاعی نداشته باشند دچار مشکل می‌شوند زیرا این قوانین بسیار مهم و راهگشا است. در این مطلب از دلتامگ سعی کرده‌ایم مهم‌ترین موضوعات آپراتمان نشینی را که در قانون بیان شده است را مطرح کنیم.

قوانین آپارتمان نشینی

در ابتدا باید برایتان شرح دهیم قسمت‌های مشاع هر ساختمان به چه قسمت‌هایی گفته می‌شود.

مالکیت آپارتمان شامل دو بخش است:

  • اول قسمت مشاع و مشرک: به قسمت‌هایی مانند: ” پاگرد، راهرو، پشت‌بام، حیاط و آسانسور” گفته می‌شود که مورداستفاده تمامی مالکین است.
  • دوم قسمت‌های اختصاصی: که این مورد به قسمت‌هایی مثل: ” انباری یا بخش پذیرایی واحد آپارتمانی” گفته می‌شود که برای استفاده اختصاصی مالک ایجاد شده است.

هزینه قسمت‌های مشترک

یکی از سؤالاتی که پرسیده می‌شود آن است که هزینه‌های قسمت‌های مشترک شامل چه مواردی بوده و چه کسی باید پرداخت کند.

  • مورد اول: در مورد آن دسته از قسمت‌های مشاعی است که ارتباط با مساحت قسمت اختصاصی واحد دارد، (‌مثل آب و آسفالت پشت‌بام) هزینه واحد عبارت است از: حاصل تقسیم مساحت قسمت اختصاصی آن واحد، بر مساحت کل قسمت‌های اختصاصی ساختمان که اگر مثلاً نتیجه یک‌دهم شد، آن واحد باید یک‌دهم از هزینه‌های مربوطه را بدهد.
  • دوم؛ سایر مخارجی که به مساحت قسمت اختصاصی واحدها ارتباطی ندارد، (مثل هزینه سرایدار و هزینه نگهداری آسانسور) که این موارد باید به‌صورت مساوی بین مالکین تقسیم می‌شود.

نکته مهمی که باید در این راستا و در قوانین آپارتمان‌نشینی بدانید آن است که اگر نحوه قرارگیری مشاعاتی مثل حیاط یا حیاط‌خلوت و غیره به نحوی باشد که فقط یک یا چند واحد امکان استفاده داشته باشند، کل هزینه‌های مربوطه را باید استفاده‌کننده (کنندگان) پرداخت کنند.

قوانین آپارتمان نشینی مثل الزام همسایه مخالف، به تخریب و نوسازی

امروزه معمولاً بیشتر ساکنین قصد تخریب و نوسازی املاک خود را دارند اما برخی از افراد اجازه این کار را نمی‌دهند حالا راه چاره طبق قوانین آپارتمان نشینی دراین‌رابطه چیست؟

  • دراین‌رابطه باید بگوییم که باید به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی که منتخب مالکین‌اند عمر مفید ساختمان به پایان رسیده باشد و بیم خطر مالی یا جانی برود؛ بنابراین در صورت ‌عدم توافق در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر ساختمان اقدام به انتخاب کارشناسان یاد شده خواهد کرد.
  • تعداد کمی از مالکان و در واقع اقلیت آن‌ها قسمت‌های اختصاصی موافق تجدید بنا نباشند.
  • آن دسته از مالکانی ‌که قصد بازسازی مجموعه را دارند، باید باتوجه‌به نظریه کارشناسان و بعد از اجاره ملک مسکونی برای مالکین مخالف، حکم به “جواز تخریب و نوسازی” از دادگاه دریافت کنند.
مطلب پیشنهادی:  استفاده از دفترچه بیمه درمانی دیگران چه عواقبی دارد؟

بعد از تمام‌شدن عملیات بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالکان از بنا و هزینه‌های انجام شده، سهم‌ مالک یا مالکان یاد شده (مخالفان) را به‌اضافه اجاره بهایی که برای مسکن اجاره‌ای آن‌ها پرداخت شده ‌است، از اموال آن‌ها از جمله همان واحد دریافت کنند.

قوانین آپارتمان نشینی مثل الزام همسایه مخالف، به تخریب و نوسازی

انتقال مستقل و جداگانه پارکینگ و انباری

دررابطه‌با این موضوع باید بدانید که شما در صورت انتقال واحدتان باید پارکینگ و انباری هم با آن منتقل کنید.

حالا سؤال این است که آیا مالک می‌تواند فقط پارکینگ و انباری خانه‌اش را به دیگری منتقل کند؟ طبق قانون اگر دیگری (یعنی انتقال‌گیرنده؛ خریدار) فردی غیر از اهالی و مالکان ساختمان باشد، این انتقال ممکن نیست؛ اما اگر خریدار از اهالی و مالکین باشد، می‌توان به‌صورت جداگانه انبار یا پارکینگ را به او انتقال داد؛  به این جهت که استفاده از این دو مورد، مستلزم استفاده از مشاعات ساختمان بوده، و فقط مالکان و اهالی ساختمان مجوز استفاده از مشاعات را دارند.

قوانین آپارتمان نشینی مثل دخل و تصرف در حیاط‌خلوت

در توضیح این مکان باید گفت که حیاط‌خلوت فضایی کوچک، روباز و نورگیر در پشت ساختمان بوده که اصولاً واحدهای مستقر در طبقه اول امکان دسترسی به آن را دارند.

لازم به ذکر است که باتوجه‌به اینکه حیاط‌خلوت جزو مشاعات ساختمان است، دخل و تصرف در آن مستلزم اجازه مالکان بوده و اگر مثلاً واحدی که حیات خلوت دارد، برای آن سقف بزند، واحدهای دیگر می‌توانند ازبین‌بردن سقف را از دادگاه بخواهند.

قوانین آپارتمان نشینی مثل دخل و تصرف در حیاط‌خلوت

نگهداری حیوان در آپارتمان

نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک و مشاع آپارتمان طبق قوانین آپارتمان نشینی به‌طورکلی ممنوع است؛ اما نگهداری آن‌ها در قسمت‌های اختصاصی واحد، البته به‌شرط عدم ایجاد مزاحمت و به خطر نیفتادن بهداشت عمومی ساختمان بلامانع است.

تعداد کلمات مطلب: 694

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

سریع ترین راه طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابط…