شرایط اجاره ملک ورثه‌ای

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ملک ورثه ای اگر یکی از وراث بخواهد در ملک سکونت کند، باقی ورثه‌ها می توانند خلع ید وی را بخواهند و برای آن زمانی که در خانه تصرف داشته اجرت المثل دریافت کنند.
ملک ورثه‌ای

شاید شما هم در شرایطی قرار گرفته‌ای که بخواهید، ملکی را که از متوفی به شما ارث رسیده است اجاره دهید. از دیدگاه قانون اموالی که از متوفی به ارث می‌رسد، بین ورثه مشترک یا به اصطلاح مشاع است. چنین املاکی هنگام اجاره شرایط خاصی دارد. یکی از این شرایط آن است که تمام ورثه باید برای اجاره ملک رضایت داشته باشند. برای آگاهی از شرایط اجاره ملک ورثه‌ای تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

ملک ورثه‌ای

گواهی انحصار وراثت شرط اول در اجاره ملک

گواهی انحصار وراثت، یکی از شروط مهم هنگام اجاره ملک ورثه‌ای است. در دست داشتن گواهی انحصار وراثت هنگام اجاره اهمیت بسیاری دارد. چرا که تا این گواهی را دریافت نکنید، مالک اصلی ملک مشخص نمی‌شود.

شرط دوم رضایت تمام ورثه

برای اجاره اینگونه املاک باید تمام ورثه رضایت داشته باشند و پای برگه را امضا کنند. در چنین شرایطی هنگام اجاره ملک، سایر ورثه می‌توانند به یک نفر وکالت داده تا پای برگه را امضا کند.

شرط دریافت اجاره‌بها

با توجه به اینکه ملک ورثه‌ای بین تمام ورثه‌ها مشترک است، بنابراین مبلغ ودیعه نیز بین همه آن‌ها تقسیم می‌شود. بجز در مواقعی که همه ورثه‌ها به توافق برسند که پول به حساب یکی از آن‌ها واریز شود.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید، مطلب«خرید و فروش ملک با وکالت‌نامه» را در دلتامگ دنبال کنید.

ملک ورثه‌ای

 اجاره ملک ورثه‌ای به چه صورت است

با توجه به اینکه در ملک موروثی، مستاجر با چند مالک روبه رو است. در چنین شرایطی عمل به تعهدات برای موجرین مشکل است. مگر در صورتی که در اجاره‌نامه قید شود، عمل به تعهدات به صورت تضامنی می‌باشد. تضامن به این معنی است که همه در مقابل مستاجر مسئولند. در این حالت تمامی تعهدات بر گردن همه آنها قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  کوچ مستاجران به جنوب شرق تهران

نحوه گرفتن حکم تخلیه در ملک ورثه‌ای

 هنگام اجاره خانه تمام ورثه باید رضایت داشته باشند. اما در صورتی که موعد اجاره مستاجر تمام شود و قصد تخلیه خانه را نداشته باشد، هریک از ورثه به تنهایی می‌توانند با تنظیم دادخواست حکم تخلیه را دریافت کنند.

ملک ورثه‌ای

اجاره ملک ورثه‌ای بدون رضایت سایر ورثه

در صورتی که مستاجر بدون رضایت سایر ورثه در خانه سکونت کند، باقی ورثه با آگاهی از این موضوع می‌توانند از مستاجر به عنوان غاصب شکایت کنند. حال اگر ورثه اجازه ندادند مستاجر هم می تواند به استناد تعذر تسلیم اجاره را فسخ کند.

نتیجه‌گیری: اگر قصد اجاره ملک ورثه‌ای را دارید، برای اینکه با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید به این نکته توجه کنید. تمام ورثه هنگام عقد قرار داد پای برگه را امضا کنند. مگر در شرایطی که یکی از ورثه نماینده سایرین باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «حق شفعه در فروش ملک مشترک» را در دلتامگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …