4 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف روغن پخت و پز در آشپزی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به مصرف بیش از اندازه روغن هنگام طبخ غذا عادت دارید، این مطلب را بخوانید.
روغن پخت و پز

بسیاری از ما بر این باوریم که یکی از راه‌های خوشمزه‌تر شدن غذا، استفاده از روغن زیاد در آن است؛ به همین دلیل است که با دیدن روغن زیادی که روی قورمه سبزی جمع شده است احساس خوبی داریم؛ اما برای تجربه یک زندگی سالم، نیاز است که مصرف روغن پخت و پز را در غذاهای خود به حداقل برسانیم؛ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت دارید روغن زیادی در غذا استفاده کنید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

روش‌های کاربردی برای کاهش مصرف روغن

برای آنکه خود را به عادت دهید که هنگام پخت و پز از میران کمی روغن استفاده کنید، راه‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ با استفاده از این روش‌ها، در مدت زمان کمی خود را عادت می‌دهید که از روغن کمتری استفاده کنید.

استفاده از اسپری روغن پخت و پز

یکی از راه‌های موثر برای کاهش مصرف روغن حین آشپزی، استفاده از یک اسپری روغن است؛ با این روش شما دیگر نمی‌توانید هنگام درست کرن غذا، روغن زیادی درون قابلمه بریزید؛ این اسپری‌های بهداشتی حجم کمی از روغن را به کل سطح ظرف می‌پاچند، بنابراین بدون اینکه قطره‌ای روغن هدر برود و یا حجم زیادی از آن مصرف شود براحتی می‌توانید هرآنچه می‌خواهید را سرخ کرده و یا بپزید.

روغن پخت و پز

انتخاب ظرف مناسب برای کاهش مصرف روغن پخت و پز

بسیاری از افراد بر این باورند تنها افرادی که بیماری خاصی دارند، مجبور هستند که روغن کم‌تری استفاده کنند؛ اما این باور اشتباه است؛ برای دشتن یک زندگی سالم لازم است که همه افراد نسبت به استفاده از روغن محتاط باشند؛ به همین منظور بهترین روش برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه روغن، استفاده از ظرف مناسبی است که مقدار کمی روغن را در خود جای دهد؛ به همین منظور بهتر است که از قابلمه‌های خراب که غذا به آ«‌ها می‌چسبد استفاده نکنید؛ چرا که در این صورت مجبور هستید روغن بیشتری حین درست کرزدن غذا استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش رنگ کردن موهای سفید با روشی ساده

بهترین ظرف برای استفاده روزانه، قابلمه‌های چدن است که در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم هستند؛ این ظرف‌ها حرارت را به طور یکنواخت پخش کرده و با مقدار کمی روغن می‌توانید غذا را سرخ کنید.

ماهیتابه‌های رژیمی، یک امتخاب مناسب دیگر است که تا حد زیادی می‌تواند مصرف روغن پخت و پز شما را کاهشس دهد؛ با توجه به ایکه این ماهیتابه‌ها به صورت دو طرفه زراحی شده‌اند، هنگام استفاده نیازی به روغن زیاد نیست و حتی در بیشتر مواقع می‌توانید غذا را بدوت روغن درون آن‌ها طبخ کنید.

روغن پخت و پز

جایگزین کردن هواپز به جای سرخ کن

از دیرباز تا کنون سرخ کن یک وسیلع کاربردی برای سرخ کردن انواع غذاها مانند بادمجان، مرغ و .. است؛ با توجه به اینکه این سرخ کن‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند، اما مصرف روغن در آن‌ها بسیار بالا است؛ به همین دلیل بهترین روش جایگزینی، استفاده از سرخ کن‌های بدون روغن است؛ در این سرخ کن‌ها شما می‌‍توانید با یک قاشق روغن حجم زیادی از مواد غذایی را سرخ کنید. این دستگاه‌ها به گونه‌ای درست شده‌اند که هوای داغ را به درون غذا منتقل کرده و باعث پخته شدن آن می‌شود.

توجه به مقدار داغ شدن روغن

یکی دیگر از ترفندهایی که با استفاده از آن می‌توانید میزان روغن پخت و پز را تا حد زیادی کاهش دهید، توجه به نقطه دود روغن  است؛ بنابراین ابهختر است اگر قصد سرخ کردن مواد غذایی را دارید، از روغن‌های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید؛ چرا که این روغن‌هخا نقطه دود بالایی دارند و به راحتی نمی‌سوزند.

تعداد کلمات مطلب: 575

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

خانم باسیاست با این ترفند از شوهرت پول بگیر

روش پول گرفتن از همسر باید با سیاست خانومانه انجام شود. موضوع گرفتن پول از همسر یکی از مسا…