شرایط خاص ازدواج با زن بیوه که نمی‌دانید

2
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازدواج هم می‌تواند با دختری باکره باشد و هم با زنی که قبلا ازدواج کرده و در حال حاضر به واسطه طلاق مطلقه یا به واسطه فوت شوهرش بیوه شده است، انجام شود.
شرایط خاص ازدواج با زن بیوه

یکی از موضوعات مهمی که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند، شرایط خاص ازدواج با زن بیوه است. زیرا اگر از این موضوعات اطلاع و آگاهی نداشته باشند ممکن است در این نکاح دچار مشکل شوند. همراه دلتامگ باشید تا شما را با این شرایط خاص که برخی از افراد از آن اطلاع ندارند آشنا کنیم.

شرایط خاص ازدواج با زن بیوه

ازدواج می‌تواند به‌صورت دائمی یا موقت باشد. همچنین ازدواج همان‌طور که بیان کردیم می‌تواند با دختری که قبلاً ازدواج‌نکرده یا زنی که زنی که ازدواج کرده و الان در حال حاضر مجرد است اتفاق بیفتد. ازدواج و نکاح از جمله عقود معین بوده که در قانون با تبعیت از شرع مقدس قوانین و قواعد این امر پیش‌بینی شده است.

طبق قانون مدنی اگر شخصی بخواهد با دختری که باکره است ازدواج و عقد کند و به این واسطه تشکیل خانواده دهد، باید رضایت پدر، جد پدری دختر را برای ازدواج کسب کند یا در صورت مخالفت آن‌ها از دادگاه حکم لازم را بگیرد. در غیر این صورت محضر اقدام به جاری کردن صیغه عقد و همچنین ثبت واقعه ازدواج نخواهد کرد.

شرایط خاص ازدواج با زن بیوه مانند ازدواج با دختر باکره یا دختر همسر در قانون بیان شده است و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند و اگر دو نفر بخواهند با یکدیگر ازدواج کنند و زن که یکی از طرفین عقد است بیوه باشد، باید شرایط خاص ازدواج با زن بیوه رعایت شود تا ازدواج آن‌ها صحیح بوده و آثار حقوقی خود که محرمیت و زوجیت است را ایجاد کند.

ازدواج با زن بیوه

بیوه به زنی گفته می‌شود که همسر خود را به علت مرگ ازدست‌داده و الان به علت فوت همسرش مجرد است. از نظر قانونی ازدواج با زن بیوه صحیح بوده و این ازدواج دارای آثار حقوقی عقد نکاح یعنی زوجیت و محرمیت شرعی و قانونی است. اما برای این ازدواج رعایت شرایط خاص ازدواج با زن بیوه ضروری است. حالا این شرایط عبارت‌اند از:

  • زمان عقد ازدواج با زن بیوه، زن در عده وفات شوهر خود نباشد: یکی از مهم‌ترین نکته‌ها دررابطه‌با این موضوع عده زن است. عده وفات برای زنان در صورت فوت همسرشان، 4 ماه و ده روز بوده و در رعایت این عده، تفاوتی میان عقد موقت با دائم، زن یائسه و باکره، وجود ندارد. عده وفات زن حامله نیز در صورتی که فاصله بین وضع حمل و فوت شوهر، کمتر از 4 ماه و ده روز باشد، همان 4 ماه و ده رو خواهد بود و در غیر این صورت، زن حامله، تا زمان وضع حمل، موظف به رعایت عده وفات همسرش، است.
  • هنگام عقد ازدواج با زن بیوه، هر دو طرف باید از اهلیت قانونی برای ازدواج برخوردار باشند: عقل، بلوغ و اختیار، از مهم‌ترین شرایط صحت هر عقد بوده و هنگام عقد ازدواج با زن بیوه یا غیر بیوه نیز رعایت آن، ضروری است.
مطلب پیشنهادی:  ارث بردن داماد از پدر زن در چه شرایطی ممکن است؟

تعیین مهریه و مدت در ازدواج موقت با زن بیوه

  • تعیین مهریه و مدت در ازدواج موقت با زن بیوه: اگر طرفین عقد قصد دارند ازدواج خود را به‌صورت موقت انجام دهند، باید مدت عقد و میزان مهریه زن بیوه را مشخص کرده؛ در غیر این صورت، عقد واقع شده باطل خواهد بود.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    20 آذر 1402 در 1:17 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      21 آذر 1402 در 8:53 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…