هرکدام از این پل‌های تاریخی، رازی در خود نهفته دارد!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کدام جاذبه‌های ایران برای شما جذاب‌تر است؟ در میان سازه‌های تاریخی و مدرنی که در سرتاسر کشور وجود دارد کدام‌یک بیشتر شما را جذب می‌کند؟ پل های ایران در تمام تاریخ نمونه بی‌نظیری از شاهکارهای مهندسی و معماری بوده‌اند.
پل های ایران

ایران سرزمین جاذبه‌های رنگارنگ است. یکی از زیباترین جاذبه‌های کشور ما پل های ایران هستند. پل‌ها چه آن‌ها که تاریخی و کهن هستند، چه آن‌ها که جدید و مدرن هستند، همیشه جالب توجه و جذاب بوده‌اند. همراه دلتا مگ با چند نمونه بی‌همتای پل های کشور از گذشته تا امروز آشنا شوید.

زیباترین پل های ایران

ایران از دیرباز سرزمین معماران و مهندسانی بوده که در خلق سازه‌های شگفت‌انگیز در دنیا نظیر نداشته‌اند. نمونه بی‌نظیر معماری و مهندسی پل‌های کشور را در سی‌وسه‌پل اصفهان یا پل 1700 ساله دزفول می‌توان دید. در ادامه به معرفی چند نمونه عالی این پل‌ها خواهیم پرداخت.

پل 1700 ساله دزفول یکی از قدیمی ترین پل های ایران

یکی از قدیمی ‌ترین پل های دنیا، پل دزفول است که قدمتی نزدیک به 17 قرن دارد. این پل در سال 263 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه خروشان دز ساخته شد. این پل یکی از راه‌های ارتباطی بین شهر جندی‌شاپور و بین‌النهرین بوده است. در ساخت این گل اسرای رومی‌ای شرکت داشتند که از نبرد والرین به دست ایرانیان اسیر شده بودند. به همین دلیل این پل به پل رومی یا پل ساسانی نیز شهرت دارد.

پل ساسانی دزفول

سی‌وسه‌پل یکی از طولانی ترین پل های ایران

اصفهان به خاطر داشتن جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فرد در دنیا شهرت یافته است. یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های این شهر سی‌وسه‌پل است. این پل به طول چهارده متر با سی‌وسه دهانه در زمان صفویان بر روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شد. این پل در واقع مسیر ارتباطی بین چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی بوده است. این پل که حدود 400 سال قدمت دارد، طولانی‌ترین پل ساخته شده بر روی زاینده‌رود است.

پل کله معمولان یکی از بزرگترین پل های ایران

ساسانیان در قرن چهارم هجری قمری در شهرستان معمولان در استان لرستان پلی روی رود کشکان ساخته شد تا مردم راحت‌تر بتوانند از رودخانه خروشان عبور کنند. برخی نیز این پل را قدیمی‌تر و متعلق به دوره هخامنشیان می‌دانند. نام این پل در واقع کله هر یا کله‌هرت است. کتیبه‌ای به خط کوفی در قسمت غربی پل بر سینه کوه بالاتر از مسیر گذر روی پل به‌طرف شمال غربی آن به دستور بدر بن حسنویه نوشته‌شده است و قرینه آن در قسمت جنوب بر سینه کوه وجود داشته که متاسفانه به علت عملیات راه‌سازی تخریب‌شده ‌است.

مطلب پیشنهادی:  این غار 70 میلیون ساله ایران، زنده است و نفس می‌کشد!

پل معمولان لرستان

پل قاری کورپوسی تبریز یکی از بهترین پل های ایران

یکی دیگر از پل‌های زیبای کشور، پل قاری کورپوسی تبریز است. این پل سنگی بر روی مهران‌رود ساخته‌شده و در خیابان ثقه‌الاسلام شهر تبریز قرار دارد. پل تاریخی قاری کورپوسی ۱۰۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد و بازار بزرگ تبریز را به بخش شمالی این شهر متصل می‌کند. قوس‌های مدور و سرستون‌های کله قوچی آن را به یکی از زیباترین پل‌های سنگی ایران تبدیل کرده است. قدمت پل قاری کورپوسی به دوران قاجاریه برمی‌گردد. جالب‌ترین داستانی که درباره این پل وجود دارد این است که هزینه ساخت آن را تماما یک پیرزن تقبل کرده است.

پل ورسک یکی از عجیب ترین پل های ایران

پل ورسک شاید قدمت چندانی نداشته باشد و حتی به دست ایرانیان نیز ساخته نشده باشد؛ اما بدون شک یکی از عجیب ترین و برترین پل‌های کشور است. این پل بین سال‌های 1306 تا 1317 و بر فراز دره ورسک توسط یک شرکت دانمارکی و به مهندسی یک فرد اتریشی ساخته‌شده است. چرچیل به این پل لقب پل پیروزی را داد؛ چراکه نتیجه جنگ جهانی دوم به‌وسیله ساخت این پل تغییر کرد.

پل ورسک

سخن پایانی

نه‌تنها پل‌های قدیمی که حتی مدرن‌ترین پل های ایران نیز امروزه در دنیا مشهور شده‌اند. نمونه یکی از پل‌های مدرن و بسیار پیشرفته ایران که در دنیا از شهرت بسیاری برخوردار است می‌توان به پل طبیعت تهران اشاره کرد که معماری بی‌نظیرش گواهی بر ذوق و هنر ایرانیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…