با سوغات 5 شهر معروف ایران آشنا شوید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ایران ما کشور زیبایی‌ها و شگفتی‌های بسیار است. درباره جاهای دیدنی کشور تابه‌حال بسیار گفته و شنیده‌ایم؛ اما آیا با سوغات شهرهای مختلف ایران آشنا هستید؟ پیش‌آمده که به یک شهر سفر کنید و به هنگام برگشت کودکان در مقابل شما برای گرفتن سوغاتی صف بکشند؟ می‌دانید هر شهر ایران چه سوغاتی‌ای دارد؟
سوغات

یکی از محبوب‌ترین و زیباترین رسوم ما ایرانی‌ها، رسم سوغات خریدن به هنگام مسافرت برای عزیزانمان است. این رسم برای بچه‌ها بسیار شیرین‌تر است. اگر نمی‌دانید که هر شهر ایران چه ره‌آوردهایی دارد تا انتهای این مقاله با دلتامگ همراه باشید.

سوغات چیست؟

به تمام چیزهایی که معرف فرهنگ، آداب و رسوم و اقلیم یک منطقه باشد سوغات یا ره‌آوردمی‌گویند. این ره‌آوردها می‌تواند خوراکی باشد یا جزو صنایع‌دستی یک شهر محسوب شود. معمولی هر شهری هم صنایع‌دستی مختص خودش را دارد و هم خوراکی‌هایی که تنها در آن شهر یافت می‌شود.

لذت‌بخش‌ترین بخش سفر برای ما ایرانی‌ها همان بخش سوغاتی خریدن است. چه صنایع هنری و دستی یک شهر چه خوراکی‌های خوشمزه و سنتی یک شهر هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. این هدیه خریدن باعث می‌شود که با سفر به یک شهر بخشی از فرهنگ غالب مردم آن را برای همیشه به یادگار همراه داشته باشید.

سوغاتی شهرهای مختلف ایران

معمولا اکثر شهرهای ایران هرکدام ره‌آورد مخصوص خود را دارند؛ اما هدیه‌هایی که در بعضی شهرها وجود دارند، بسیار معروف‌تر و محبوب‌تر هستند. در ادامه به معرفی بهترین سوغات استان های ایران می‌پردازیم.

سوغاتی خوشمزه ایران

شیراز

عرقیات گیاهی، آب‌لیمو، لیمو شیرازی، کلوچه شیرازی، نان یوخه، مسقطی، حلوای شیرازی، خاتم‌کاری، ظروف نقره، قلم‌زنی، معرق‌کاری، گیوه دست‌دوز ازجمله ره‌آوردهای شیراز هستند. در سفر به این شهر می‌توانید به جاهای دیدنی شیراز نیز سری بزنید.

مشهد

ازجمله ره‌آوردهای مشهد می‌توان به زعفران، زرشک، نبات، ادویه، خشکبار، جانماز، عطر، مهر و تسبیح، فیروزه، بدلیجات اشاره کرد.

تبریز

قرابیه، ریس، نوقا، قند پنیری، آثار معرق، کفش چرم، منبت نیز ازجمله ره‌آوردهایی هستند که می‌توانید در تبریز خریداری کنید.

مطلب پیشنهادی:  ۷ نکته طلایی برای کاهش وزن بدون بازگشت

یزد

در شهر یزد می‌توانید باقلوا، قطاب، حاج‌بادام، نان برنجی، پشمک، نان‌پنجره‌ای، سوهان، کیک یزدی، لوز، ترمه، زیلو، سفال و سرامیک، شمد، چادرشب برای یادگاری و هدیه سفر بخرید.

اصفهان

گز، پولکی، سوهان‌عسلی، شیرینی کرکی، گلاب کاشان، میناکاری، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، پارچه‌های قلم کار، آثار ملیله گری، کاشی سازی، آثار خوش‌نویسی نیز ره‌آوردهای اصفهان هستند.

بهترین سوغاتی برای خارج از کشور

ایران همیشه به فرشش معروف بوده است. فرش چهره، ماندگارترین و بهترین ره‌آورد برای خارج از کشور است. ماندگاری و زیبایی تابلو فرش‌ها مادام‌العمر‌است و در صورت کثیف شدن، به‌راحتی باکمی آب و دستمال مثل روز اول می‌شود. نکته جالب این است که از آنجایی که تابلو فرش مثل فرش روی زمین پهن نمی‌شود، پاخور نداشته و زود کثیف و از هم گسیخته نمی‌شود. تابلو فرش بهترین گزینه برای سوغاتی خارج از کشور است.

بهترین سوغاتی برای خارج از کشور

سخن پایانی

در اکثر شهرهای ایران می‌توانید سوغات معروف آن شهر را به‌راحتی پیدا و خریداری کنید؛ اما هدیه‌های بعضی شهرها بسیار معروف‌تر است. البته نام بردن تک‌تک این شهرها و رهاوردهایی که از سفر به آن می‌توانید تهیه کنید در یک مقاله نمی‌گنجد و ما تلاش کردیم معروف‌ترین شهرها را به شما معرفی کنیم. ‌یادتان نرود حتی اگر در سفر چیز خاصی نخریده‌اید، حتما هدیه کودکان یادتان نرود.

تعداد کلمات مطلب: 464

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دریاچه عروس کجاست

    دریاچه عروس کجاست؟

    دریاچه عروس کجاست؟ آیا اسم این دریاچه به گوش شما خورده است؟ شمال ایران بسیار زیبا است. به …
  • شهر هلو ایران

    شهر هلو ایران کجاست؟

    شهر هلو ایران کجاست؟ ایران یکی از معدود کشورهایی است که به علت اینکه آب و هوای خوب و خاک ح…
  • بهشت گمشده ایران

    بهشت گمشده ایران کجاست؟

    بهشت گمشده ایران را می‌شناسید؟ آبشارهای کوچکی که از روی صخره‌های سبز و باغ‌های پر از گل آب…
بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی به سبک رستورانی

سالاد ماکارونی جزو یکی از خوشمزه‌ترین سالادهایی است که متعلق به ایتالیا بوده و به دلیل محب…