فروش ملک ورثه ای بدون رضایت یکی از وراث امکان دارد؟

0
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مواردی که بین خانواده‌ها بسیار چالش‌برانگیز است، موضوع ارث است که در قانون مدنی به آن پرداخته شده و شرایط خاص خودش را دارد.
فروش ملک ورثه ای

فروش ملک ورثه ای بدون رضایت سایر وراث از جمله موضوعات مهم دررابطه‌با ارث است. در واقع اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد، چه باید کرد؟ همراه دلتامگ باشید تا به این موضوع که دغدغه بسیاری از افراد است رسیدگی کنیم.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد چه باید کرد؟

اگر یکی از وراث سهم خودش را بخواهد و امکان گرفتن و دریافت آن از طریق مذاکره وجود نداشته باشد، می‌تواند باتوجه‌به تقسیم‌شدن یا نشدن ترکه (اموال برجای‌مانده از متوفی) نمونه دادخواست تقسیم ترکه و دعوی مطالبه سهم‌الارث را بیان کرد.

فروش ملک ورثه ای

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که بعضی از وراث که مال در دست آن‌ها است، بدون رضایت سایر وراث اقدام به فروش ملک ورثه ای می‌کنند. در خصوص این صحت خریدوفروش ملک ورثه‌ای بدون رضایت یکی از وراث در ابتدا باید ملک ورثه‌ای را تعریف کنیم.

ملک ورثه‌ای به ملکی گفته می‌شود که مالک آن فوت کرده و طبق قانون این ملک به مالکیت وراث درآمده باشد. حالا درصورتی‌که وراث بیش از یک نفر باشند، ملک موروثی به مالکیت مشاع آنان در می‌آید؛ بنابراین در فروش و معامله‌کردن این نوع مال باید به احکام معاملات اموال مشاع مراجعه کرد.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد چه باید کرد؟

طبق ماده 518 قانون مدنی تصرفات هر یک از شرکا در صورتی که بدون اذن یا خارج از جدود اجازه باشد، فضولی بوده و تابع مقررات معاملات فضولی خواهد بود.

طبق این ماده فروش ملک ورثه ای بدون رضایت یکی از شرکا در حکم معاملات فضولی است؛ بنابراین اگر یکی از وراث که در ملک ورثه‌ای سهم دارد رضایت نداشته باشد و معامله را رد کند، معامله فروش ملک ورثه ای باطل خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  هنگام معامله ملک این موارد را جدی بگیرید

آیا وراث می‌توانند سهم خود را جداگانه بفروشند؟

در بالا توضیح دادیم که ملک ورثه‌ای به چه ملکی گفته می‌شود؛ بعد از فوت صاحب آن به مالکیت وراث درآمده است و این ملک در حکم مال مشاع است.

یکی از سؤالاتی که در این میان برای افراد مطرح می‌شود آن است که آیا وراث می‌توانند سهم خود را جداگانه بفروشند؟

آیا وراث می‌توانند سهم خود را جداگانه بفروشند؟

در پاسخ به این سؤال باید به ماده 583 قانون مدنی، در خصوص فروش اموال مشاع مراجعه کرد. مطابق با این ماده: «هر یک از شرکا می‌ تواند بدون رضایت شرکای دیگر سهم خود را جزئا یا کلا به شخص ثالثی منتقل کند.» با توجه به این ماده، می توان چنین نتیجه گیری نمود که وراث می توانند سهم خود را جداگانه به فروش رسانند.

در فروش سهم وراث نسبت به مال مشاع، احتیاجی به اجازه سایر شرکا که در واقع همان وراث هستند، وجود ندارد. همچنین، شریکی که قصد فروش مال خود را دارد می‌تواند تمام سهم را به فروش رسانده، یا این که انتقال را تنها نسبت به بخشی از سهم انجام دهد.

تعداد کلمات مطلب: 425

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه مردانی می‌توانند ازدواج مجدد انجام دهند؟

اجازه ازدواج مجدد به مرد از آن موضوعات پر چالشی است که پیرامون آن سوالات بسیار زیادی می‌شو…