در این طلاق باید به مرد پول دهید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که زن و شوهر به این نتیجه برسد که ادامه زندگی برایشان با مشقت و سختی همراه است، در برخی مواقع اقدام به طلاق می‌کنند. طلاق انواع مختلفی داشته که هر کدام در قانون شرایط خاصی دارد.
طلاق به‌ جای دریافت پول

همان‌طور که بیان کردیم طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها طلاق خلع و مبارات یا طلاق به‌ جای دریافت پول نام دارد. گاهی زوجین تصمیم به جدایی می‌گیرند؛ اما ازآنجایی‌که حق طلاق در ایران با مرد است، زوجه باید به مرد پول بدهد تا وی راضی به جدایی شود. همراه دلتامگ باشید تا با به شرایط این ازدواج بپردازیم.

طلاق به جای دریافت پول

در ماده 1146 قانون مدنی طلاق خلع یا طلاق به جای دریافت پول را توضیح داده است. بر اساس این ماده تعریف طلاق خلع عبارتند از اینکه «زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به وی می‌دهد، طلاق بگیرد. اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.»

بنابراین، طبق این ماده در قانون مدنی می‌توان طلاق خلع یا طلاق به جای دریافت پول یا طلاق به دلیل تنفر از شوهر را طلاقی دانست که زن به دلیل تنفر از همسر خود حاضر می‌شود مالی به او ببخشد تا بتواند از وی طلاق‌گرفته و جدا شود. مالی که زن به مرد می‌دهد می‌تواند کمتر از مهریه، به‌اندازه مهریه یا حتی بیشتر از آن باشد.

طلاق به جای دریافت پول

ارکان طلاق خلع

طبق ماده 1146 قانون مدنی طلاق خلع دارای دو رکن اصلی است:

کراهت زوجه

طبق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی یکی از ارکان اساسی و اصلی در طلاق خلع که بدون وجود آن خلع محقق نشده و اصلاً این طلاق انجام نمی‌شود، کراهت زن از مرد است. لازم به ذکر است که این کراهت ممکن است ذاتی یا عارضی باشد. ذاتی مانند این که زن از صورت یا سیرت مرد کراهت و تنفر داشته به‌نحوی‌که تحمل او برای زن دشوار باشد. عارضی مثل این است که مرد در اثر ازدواج با زن دیگری یا ندادن نفقه و مسائلی ازاین‌قبیل تنفر و انزجار زن را بر می‌انگیزد.

مطلب پیشنهادی:  انتقال سند خانه به همسر و فرزندان چه مراحلی دارد؟

 فدیه

دادن مالی از سمت زن به مرد در مقابل انجام طلاق، تا او را از زوجیت رها کند و در واقع طلاق به جای دادن پول را فدیه می‌گویند. به مالی که زن می‌بخشد به‌اصطلاح فداء یا فدیه می‌گویند که می‌تواند عین، دین یا منفعت باشد.

در خصوص مقدار این مال، ضابطه و قانون مشخصی وجود نداشته و به نحوه و شرایط توافق طرفین بستگی دارد که در این صورت ممکن است همان مهریه یا غیر آن یا مالی به ارزش کمتر یا بیشتر از مقدار مهریه باشد.

همچنین نفقه که بر گردن شوهر است یا اجرت شیردادن فرزند در مدت معین می‌تواند فدیه قرار گیرد؛ زیرا در این ماده از واژه معادل مهریه نیز استفاده شده است.

عده طلاق خلع و مبارات

عده طلاق خلع و مبارات

در طلاق خلع و مبارات زن باید از تاریخ وقوع این طلاق عده نگه داشته و در صورت تمایل بعد از نگه داشتن عده طلاق می‌تواند با فرد دیگری ازدواج کند. در ماده 1151 قانون مدنی عده طلاق معین شده که شامل طلاق خلع و مبارات نیز می‌شود.

طبق این ماده عده طلاق خلع و مبارات سه طهر بعد از عادت ماهیانه است. در مورد خانم‌هایی که باردار هستند، عده طلاق خلع تا پایان وضع‌حمل و زایمان زن خواهد بود.

تعداد کلمات مطلب: 505

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…