مجازات فحش ناموسی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توهین و فحاشی کردن در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
فحش ناموسی

مجازات فحش ناموسی از جمله مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است و افراد باید از آن آگاهی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. البته توهین و فحاشی، می‌تواند به شکل‌های گوناگون مثل پیامکی یا در فضای مجازی یا استفاده در دنیای واقعی انجام شود که هر کدام دارای مجازات خاص خودش است. همراه دلتامگ باشید.

جرم فحش ناموسی چیست؟

برای پاسخ به این سؤال که جرم فحش ناموسی چیست باید جرم توهین و جرم قذف را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. زیرا جرم دادن فحش ناموسی در نهایت مشمول عنوان مجرمانه توهین یا مشمول عنوان مجرمانه قذف می‌شود.

جرم توهین در قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۰۸ بخش تعزیرات بیان شده است. این قانون در سال ۱۳۹۹ دچار تغییراتی شده است. این ماده توهین را فحاشی و استفاده از الفاظ رکیکی که قذف نباشد، می‌داند.

قذف نیز در ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. این ماده در خصوص قذف بیان می‌کند که “قذف، عبارت است از نسبت‌دادن زنا یا لواط به شخص دیگر، هرچند مرده باشد.”

جرم فحش ناموسی چیست؟

بنابراین، اگر در توهین و فحاشی، فردی به دیگری نسبت زنا و لواط دهد، یعنی الفاظ رکیک وی دارای معنای انجام جرایم و اعمال زنا و لواط باشد، جرم قذف محقق شده است.

باتوجه‌به توضیحات بالا، در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که جرم فحاشی ناموسی جرمی است که در آن فردی به دلیل استفاده از الفاظی رکیک، به ناموس دیگری، اعم از مادر، خواهر و… نسبت زنا و لواط دهد. طبق قانون در جرم فحاشی ناموسی فرد مرتکب باید روشن و بدون ابهام، الفاظ رکیک دارای معنای قذف را به کار برده، از معنای لفظ مطلع باشد و با قصد انتساب آن‌ها را بگوید.

مطلب پیشنهادی:  قوانین نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

همچنین شایان‌ذکر است، در شرایطی که فرد بدون قصد انتساب یا بدون اطلاع و آگاهی از معانی، الفاظی که در دایره قذف می‌گنجند را به نوامیس دیگری، اعم از خواهر، دختر، همسر، مادر و… وی نسبت دهد و این عدم اطلاع و آگاهی از معنا یا عدم قصد انتساب الفاظ به نوامیس مخاطب، برای قاضی محرز گردد، مرتکب، صرفاً به جرم توهین، محکوم می‌شود.

مجازات فحش ناموسی

کلمه توهین یک‌لفظ عام بوده که قانون‌گذار در فصل پانزدهم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) به‌عنوان هتک حرمت اشخاص آن را آورده است. در ماده ۸۳۹ قانون مجازات اسلامی در ابتدا توهین را با لفظ عام مطرح کرده سپس توهین به افراد و بعضی از مصادیق و نمونه‌های آن را به‌عنوان فحاشی و الفاظ رکیک مطرح نموده است؛ بنابراین انواع توهین در قانون جرم شناخته شده؛ اما تشخیص خفیف یا شدید بودن آن با قاضی دادگاه است. قاضی باتوجه‌به سابقه مجرمانه اشخاص یا سابقه نداشتن آن‌ها تعیین مجازات می‌کند.

مجازات فحش ناموسی

به‌عنوان‌مثال فردی که اولین‌بار است که مرتکب توهین به افراد شده است را می‌توان در مجازاتش تخفیف لحاظ کرد. مانند تعلیق در مجازات یا به جریمه اندک وی را محکوم نماید.

همچنین اگر فردی تبهکار باشد و سابقه کیفری در زمینه توهین به افراد داشته باشد و توهین و فحاشی را تکرار کرده باشد، دادگاه می‌تواند وی را به حداکثر مجازات مندرج در ماده فوق یعنی ۷۴ ضربه شلاق یا پنجاه‌هزار یا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…