هنگام خرید خانه وام دار باید این نکات را بدانید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به کم بودن بودجه افراد، ارمزوه بسیاری از مردم جامعه علاقه به خرید خانه‌های وام‌دار دارند اما هنگام خرید این خانه‌ها باید به نکات بسیار مهمی توجه کرد.
خرید خانه وام دار

خرید خانه وام دار دارای مزایا و معایب بسیار زیادی است که افراد باید در ابتدا از آن‌ها اطلاع داشته باشند سپس اقدام به معامله کنند. بنابراین سعی کنید قبل از خرید این نوع خانه‌ها اطلاعات خود را بالا برده و از نکات آن آگاهی لازم را داشته باشید. همراه دلتامگ باشید.

مزایای خرید خانه وام دار

مزایای چشمگیری برای خرید خانه وام دار وجود داشته که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • یکی از مهم‌ترین مزیت امکان فروش سریع ملک توسط فروشنده آن وجود دارد.
  • امکان تسویه بدهی سازنده یا فروشنده مسکن به بانک به‌واسطه وام تعیین شده روی خانه‌ها فراهم است.
  • همچنین در این نوع از معامله‌ها خریدار نیاز به داشتن پول نقد کمتر جهت خرید خانه وام‌دار دارد.
  • فشار مالی کمتری برای خریدار این نوع خانه‌ها با پرداخت نقد و اقساطی بهای ملک ایجاد می‌گردد.

معایب خرید خانه وام دار

خرید این خانه‌ها علاوه بر اینکه برای فروشنده و خریدار می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، دارای معایبی نیز هست که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • این نوع املاک سند رسمی ندارند؛ بنابراین خریدار تا زمانی که اقساط وامش را تسویه نکند، مالک رسمی ملک نبوده و حق فروش آن را ندارد.
  • دومین مورد از معایب آن است که در این‌گونه معاملات امکان سوءاستفاده بسیار زیاد است. زیرا فروشنده می‌تواند بدون خبردار شدن خریدار، با دادن وکالت بلاعزل به چند نفر، ملک را هم‌زمان به چندین خریدار بفروشد.

معایب خرید خانه وام دار

موضوع امکان انتقال وام خانه‌ها

یکی از موارد مهم در راستای خرید خانه‌های وام دار، امکان انتقال وام خانه به اسم خریدار در زمان خرید خانه وام دار است. انجام این موضوع امکان‌پذیر بوده و فروشنده قادر به انتقال خانه به ارزش 200 میلیون تومان با وام 50 تومانی به اسم خریدار است. خریدار نیز باید اقدام به پرداخت مبلغ 150 میلیون به فروشنده به شکل نقدی کرده و بقیه پول که وام است را به شکلی قسطی بپردازد.

مطلب پیشنهادی:  آیا ارث بردن برادرشوهر با وجود همسر متوفی امکان دارد؟

شاید فروشنده پرداخت شش قسط را در مدت‌زمان خریداری خانه انجام داده باشد که در این وضعیت نیز باید خریدار اقدام به پرداخت مبلغ باقیمانده قسط‌ها به شکل مرتب نماید.

هر آن چه که در مورد فک رهن باید بدانید

شما می‌توانید از یک راه میان‌بر جهت گرفتن سریع‌تر سند خانه‌های وام‌دار استفاده کرد. در این حالت خریدار برای گرفتن مالکیت رسمی به پرداخت کلیه اقساط نیازی ندارد.

در این حالت فروشنده قادر به‌قرار دادن مبلغ 110 درصد از وام خانه در بانک مسکن به شکل سپرده است. همچنین فروشنده باید اقدام به افتتاح حسابی به مبلغ 55 میلیون تومان در بانک مسکن نماید و خریدار اجازه برداشت این پول را تا زمان تسویه کامل اقساط نخواهد داشت، که به آن اصطلاحا فک‌ رهن گویند.

هر آن چه که در مورد فک رهن باید بدانید

توصیه‌های مهم جهت خرید خانه وام دار

احتمال دارد در انجام معاملات وکالتی یا قولنامه‌ای، یک سری مشکلات اساسی رخ دهد. علاوه بر آن موضوع نحوه پرداخت پول نیز در هنگام خرید خانه وام‌دار با معاملات ملکی دیگر متفاوت است. ازآنجایی‌که امکان انتقال وام برای خرید خانه وام دار وجود دارد، بنابراین خریدار و فروشنده باید با مراجعه به بانک و تکمیل فرم‌های مربوطه، وام خانه را به نام خریدار انتقال دهند.

براین‌اساس، خریدار مبلغی از قیمت ملک را به فروشنده داده و مابقی را به‌صورت قسطی به بانک پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که در هنگام انتقال وام باتوجه‌به نوع وام دریافتی، درصدی از مبلغ وام باید یکجا به بانک پرداخت شود که در نهایت از کل مبلغ وام کم می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر…