بهبود روابط زناشویی با 5 راهکار روانشناسی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هورمون عشق در مواقع اوج هیجان رابطه و رویارویی با فرد مورد علاقه در بدن ما ترشح می‌شود و تاثیرات شگفت‌انگیزی در پایداری روابط زناشویی دارد.
هورمون عشق

احساسات انسانی بر اثر تغییرات فیزیولیژیکی درون بدن بروز پیدا می‌کنند که ما از بیشتر آن‌ها هیچ اطلاعی نداریم. برای مثال وقتی عاشق می‌شویم، به ویژه در اوایل رابطه زناشویی در بدن ما هورمون عشق ترشح می‌شود. در ادامه این مطلب توضیحات کامل‌تری در مورد این هورمون و نقش آن در پایداری رابطه می‌پردازیم.

هورمون عشق چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

هورمون اکسی توسین (oxytocin) به هورمون عشق معروف است و ساز و کارهای جالبی در بدن ما دارد. وقتی در کنار فردی که دوستش داریم قرار می‌گیریم، این هورمون به میزان زیادی در بدن ترشح شده و احساس رضایت را در ما ایجاد می‌کند.

هورمون دوپامین (dopamine) نیز در کنار اکسی توسین در هنگام رویارویی با فرد مورد علاقه ما در بدن ترشح می‌شود و باعث می‌شود که به فرد مقابل میل و اشتیاق شدیدی داشته باشیم. اکسی توسین به دلایل مختلفی در بدن ترشح می‌شود رو روابط ما را بهبود می‌بخشد. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

هورمون عشق

در آغوش گرفتن یکدیگر

در آغوش گرفتن فردی که دوستش داریم، منجر به ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود. این کار باعث می‌شود آرامش بیشتری داشته باشیم و در کاهش استرس و اضطراب نیز بسیار موثر است.

اگر می‌خواهید رابطه زناشویی شما دوام پیدا کند، مدام یکدیگر را در آغوش بگیرید و شاهد تاثیر معجزه‌آسای آن باشید. شاید باور نکنید، اما این کار باعث افزایش عزت نفس و دوست داشتن خود می‌شود.

نگاه محبت‌آمیز به یکدیگر

نگاه‌های محبت‌آمیز به ویژه در اوایل رابطه منجر به ترشح هورمون عشق و استحکام پیوند زناشویی می‌شود.

ممکن است به مرور دیگر این نگاه‌ها بین شما وجود نداشته باشد، اما این دلیل مناسبی برای سرد شدن رابطه نیست. زیرا تمام روابط در ابتدا هیجان بسیار بالایی دارند و به مرور در یک خط صاف قرار می‌گیرند.

هورمون عشق

استشمام رایحه‌های دلپذیر

استشمام رایحه‌های دلپذیر منجر به ترشح هورمون اکسی توسین در بدن و احساس رضایت می‌شود. زوج عاشق معمولاً به بوی بدن یکدیگر وابسته می‌شوند و با در آغوش گرفتن یکدیگر، این هورمون در بدن آن‌ها پخش می‌شود.

نوازش یکدیگر

تماس فیزیکی و نوازش، نقش بسیار مهمی در نزدیکی زوجین به یکدیگر و دوام رابطه زناشویی دارد. نوازش‌های محبت‌آمیز از طرف شریک زندگی، باعث ترشح هورمون اکسی توسین و رضایت طرفین می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  خوشمزه‌ترین غذای محلی نیشابور بدون گوشت

هورمون عشق

شنیدن صداهای خوشایند

نوزادان در ماه‌های اولیه زندگی صدای مادر خود را تشخیص می‌دهند و این صدا درون آن‌ها حس رضایت و امنیت ایجاد می‌کند. در بزرگسالی هم با شنیدن صدای فرد مورد علاقه خود احساس رضایت و آرامش پیدا می‌کنیم. و این به دلیل ترشح هورمون اکسی توسین در بدن ما است.

هورمون عشق چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای هورمون اکسی توسین، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • راحت‌تر شدن زایمان و افزایش شیر مادر: ترشح این هورمون در بدن مادر، باعث کاهش انقباضات شده و زایمان را راحت می‌کند. این هورمون محرک تولید شیر در سینه مادر نیز هست.
  • بهبود مهارت‌های اجتماعی: هورمون اکسی توسین نقش بسیار موثری برای بهبود افراد مبتلا به اوتیسم و اختلالات شناختی ایفا می‌کند. در کل این هورمون برای بهبود روابط اجتماعی بسیار مفید است.
  • خواب راحت: ترشح هورمون عشق در بدن باعث می‌شود که به راحتی به خواب برویم.
  • ترس‌های وجودی ما را کاهش می‌دهد: ترشح هورمون اکسی توسین در بدن به ما کمک می‌کند که احساس ترس را کنترل کنیم. بنابراین میزان بیشتری از این هورمون در بدن زنان و مردان شجاع ترشح می‌شود.

هورمون عشق

سخن پایانی

واکنش‌های احساسی ما وابسته به نوسانات و تغییراتی است که درون ما صورت می‌گیرد. بر این اساس، هورمون‌ها نقش مؤثری بر روی ایجاد علاقه و انتخاب فرد مناسب برای ازدواج دارند.

ما بر اساس یک سری الگوی مشخص در ذهن که به ژنتیک ما نیز مربوط است، به فردی علاقه‌مند می‌شویم و می‌خواهیم تا پایان عمر در کنار او باشیم. این ساز و کار عشق و هورمون عشق است که شاید تا کنون در مورد آن نشنیده بودید.

تعداد کلمات مطلب: 629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

کوه های مریخی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی ایران را تا به حال دیده‌اید؟ کوه‌های مریخی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی شگف…