درمان دیابت بدون دارو

3
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
به نظر شما کسی که دیابت دارد باید تا آخر عمر با مشکلات دیابت خود دست‌وپنجه نرم کند و داروهای کسل‌کننده آن را مصرف کند؟ آیا راهکاری وجود دارد که فرد بدون دارو بتواند این بیماری را درمان کند و دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته باشد؟ اگر شما هم از این بیماری خسته شده‌اید تا پایان این متن از دلتا مگ همراه ما باشید.

اکثر مردم تصور می‌کنند دیابت درمان نمی‌شود و تنها می‌توان با داروی قند خون آن را کنترل کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مطلب را به این موضوع اختصاص دهیم و ببینم آیا درمان دیابت بدون دارو واقعاً ممکن است؟

دیابت چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

قبل از این که به موضوع درمان دیابت بدون دارو بپردازیم بهتر است با چیستی کلی دیابت آشنا شوید. بیماری دیابت یک نوع بیماری است که به دلیل بالارفتن قند خون در بدن رخ می‌دهد و هرچقدر متابولیسم بدن بی‌نظم‌تر باشد، این بیماری بیش‌تر شدت می‌گیرد. اما چرا قند خون بدن بالا می‌رود؟ قند خون به‌وسیله هورمونی به نام انسولین کنترل می‌شود که در افرادی که دارای دیابت هستند یا انسولین به‌اندازه کافی ترشح نمی‌شود و یا انسولین برای کنترل قند خون آن‌ها مفید نیست، یعنی بدنشان به انسولین مقاوم است.

انسولین از غده لوزالمعده ترشح و وارد جریان خون می‌شود و روی عملکرد بدن انسان تأثیر می‌گذارد. باتوجه‌به میزان ترشح انسولین نوع دیابت فرد تعیین می‌شود.

انواع دیابت

دیابت انواع زیادی دارد که در این نوشتار سه نوع شایع آن را معرفی می‌کنیم. برخی از دیابت‌ها با انسولین درمان می‌شوند و برخی دیگر برای درمان از انسولین استفاده نمی‌کنند. انواع دیابت به شرح زیر است:

  • دیابت نوع یک: این نوع دیابت از زمان کودکی همراه فرد وجود دارد و به دلیل ترشح کم انسولین اتفاق می‌افتد.
  • دیابت نوع دو: این نوع دیابت در بزرگسالی پدید می‌آید و عوامل به‌وجودآمدن آن در بدن ژنتیک فرد و سبک زندگی بدون تحرک کافی است.
  • دیابت بارداری: این نوع دیابت فقط در هنگام بارداری و یا اوایل شیردهی به وجود می‌آید و پس از آن خود به خود از بین می‌رود.

درمان دیابت در ۳۰ روز

درمان دیابت بدون دارو چگونه ممکن است؟

حال که با ماهیت این بیماری و انواع آن آشنا شدید به بحث شیرین درمان این بیماری می‌پردازیم. سال‌هاست که پزشکان تأکید دارند که افراد قند خون خود را کنترل کنند و در زندگی خود تحرک کافی داشته باشند. فردی که بیماری دیابت دارد باید بیش‌تر از دیگران به تغذیه خود اهمیت بدهند و سبک زندگی ناسالم خود را به سبک زندگی سالم تغییر دهند.

در بیش‌تر مواقع، اگر فقط به مدت یک ماه تمامی نکات تغذیه سالم را رعایت کنید این بیماری به‌راحتی کنترل می‌شود و دیگر نیازی به استفاده دارو نخواهید داشت.

البته نکته دیگری که در مورد بالارفتن قند خون وجود دارد این است که این موضوع با عصبانیت، استرس و به‌طورکلی حرص‌وجوش خوردن بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید قند خونتان کنترل شود و دیگر از قرص‌های اذیت‌کننده و انسولین استفاده نکنید باید به‌سلامت روان خود هم توجه نمایید و سعی کنید مسائل را آسان بگیرید.

سبک زندگی سالم برای درمان دیابت بدون دارو

مواردی که در این قسمت می‌گوییم هم برای پیشگیری و هم کنترل همیشگی این بیماری مؤثر است:

  • اولین مرحله برای درمان دیابت بدون دارو  رعایت یک رژیم کاهش وزن اصولی است. اگر شخص دارای اضافه‌وزن باشد باید وزن خود را پایین بیاورد؛ زیرا اضافه‌وزن نه‌تنها منجر به سندرم متابولیک می‌شود؛ بلکه باعث می‌شود به استخوان‌های شما هم فشار زیادی بیاید و به‌مرورزمان دچار زانودرد و کمردرد شوید.
  • سندرم متابولیک نوعی بیماری و اختلال در متابولیسم است که در اثر چاقی اتفاق می‌افتد. این بیماری باعث می‌شود فرد به دیابت، کبد چرب، گرفتگی رگ‌های قلب و تنگی نفس مبتلا شود.
  • داشتن تحرک بدنی و ورزش روزانه نه‌تنها روی کنترل و پیشگیری از دیابت اثر مفیدی دارد؛ بلکه برای کاهش اضطراب، تناسب‌اندام و سلامت استخوان‌ها هم مفید است.
  • گنجاندن غلات مفید در رژیم غذایی به‌خصوص غلاتی که شاخص گلیسیمی پایینی دارند مثل جو و کینوا برای درمان دیابت بدون دارو  لازم است.
  • بهتر است فیبر زیادی مصرف کنید.
  • تا زمانی که قند خونتان کنترل نشده است داروهای پزشک را مصرف کنید. قطع خودسرانه داروها باعث می‌شود نتوانید به سبک زندگی جدید خود پایبند بمانید، زیرا بالابودن قند خون اشتها و میل به بی‌تحرکی را بیشتر می‌کند. به همین دلیل است که افراد دیابتی با این که نباید شیرینی‌ها مصرف کنند ناخودآگاه به سمت این خوراکی‌های پرضرر کشیده می‌شوند.
  • استفاده از مواد غذایی انسولین ساز طبیعی به‌شدت توصیه می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  عوارض مصرف دگزامتازون

درمان دیابت در ۳۰ روز ممکن است

مواد غذایی انسولین ساز کدام مواد غذایی هستند؟

این خوراکی‌ها برای درمان دیابت بدون دارو  معجزه می‌کنند و باعث می‌شوند که پانکراس انسولین بیشتری را ترشح کند. در واقع یک‌جور مشوق برای این غده به شمار می‌روند.

  • زردچوبه
  • سیر
  • اسفناج
  • گردو
  • پروتئین ماهی
  • کلم‌بروکلی
  • کدو
  • انگور قرمز
  • سیب‌زمینی شیرین
  • گل قاصدک
  • لوبیاسفید

از جمله مواد غذایی هستند که به بدن کمک می‌کنند که انسولین بیشتری ترشح کند. برای مثال اگر شما شب خوراک لوبیاسفید مصرف کنید، صبح روز بعد خواهید دید به طور معجزه‌آسایی قند خون شما پایین آمده است.

سخن آخر

نکته‌ای که مهم است این است که ما شما را کاملاً درک می‌کنیم و می‌دانیم رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی به منزله یک جنگ درونی است، اما این را هم مطمئن هستیم که شما بسیار قدرتمندید و حتماً پیروز این میدان خواهید بود.

در این مطلب برای درمان دیابت بدون دارو یک راهکار ساده ارائه کردیم که اگر آن را به کار بگیرید مطمئناً نتیجه خواهید گرفت. آیا شما تجربه درمان و یا کنترل دیابت را داشته‌اید؟

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    15 آبان 1402 در 3:06 ب.ظ

  2. ناشناس

    20 آبان 1402 در 2:02 ب.ظ

    خیلی خوب امید وارم ادامه دا شته باشد

    پاسخ

  3. بیگ

    25 آبان 1402 در 10:45 ق.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…