آیا اعتراض به میزان مهریه امکان دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله حقوق مالی زن که با ازدواج به دست می‌آورد، مهریه است. زن به‌محض عقد نکاح مالک مهریه بوده و می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی را در آن انجام دهد. مرد نیز موظف به پرداخت مهریه است.
روش‌های اعتراض به میزان مهریه

اعتراض به میزان مهریه یکی از مواردی است که در دادگاه‌ها بسیار دیده می‌شود. رأی دادگاه مهریه، چه مبنی بر پرداخت مهریه باشد و چه مبنی بر عدم پرداخت آن، توسط شخصی که از حکم ضرر کرده است، قابل‌اعتراض است. همراه دلتامگ باشید.

روش‌های اعتراض به میزان مهریه

در ادامه به روش‌های اعتراض به‌حکم مهریه می‌پردازیم.

واخواهی

در این مورد از اعتراض به میزان مهریه رأی صادره نسبت به مرد به‌عنوان خوانده دعوا، یک رأی غیابی بوده و لذا مرد می‌تواند درصورتی‌که رای مهریه به ضرر او باشد، برای ثبت دادخواست واخواهی و رسیدگی مجدد به دعوای مهریه اقدام کند.

البته لازم به ذکر است که حکم مهریه در صورتی نسبت به مرد غیابی است که ابلاغیه وقت دادرسی به مرد یا وکیل وی ابلاغ واقعی نشده باشد، زوج یا وکیل او در جلسات رسیدگی حاضر نشده و لایحه نیز نفرستاده باشد. همچنین رأی نیز نباید به هیچ‌کدام یک از این افراد ابلاغ واقعی نشده باشد.

اعتراض به میزان مهریه از طریق تجدیدنظرخواهی

یکی دیگر از روش‌های اعتراض به میزان مهریه تجدیدنظرخواهی بوده که هم از جانب مرد و هم از جانب زن زمانی که‌رای صادر می‌شود، امکان‌پذیر است.

برای استفاده از این روش اعتراض لازم است تا یکی از جهات مندرج در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی، وجود داشته باشد.  این جهات به شرح زیر هستند:

اعتراض به میزان مهریه از طریق تجدیدنظرخواهی

  • ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه.
  • ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود.
  • ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی. ‌
  • ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادرکننده رأی
  • ادعای مخالف‌بودن رأی با موازین شرعی و یا مقررات قانونی.
مطلب پیشنهادی:  تحویل فوری شناسنامه و تعویض آن+ ویدیو

لازم به ذکر است که اگر نمونه متن اعتراضی به‌حکم مهریه صرفاً به یکی از دلایل بالا اشاره شده باشد، درصورتی‌که جهات دیگر نیز وجود داشته باشد، دادگاه تجدیدنظر به آن جهات نیز رسیدگی خواهد کرد.

اعتراض به میزان مهریه از طریق فرجام‌خواهی

درصورتی‌که مهریه به‌صورت وجه نقد است و خواسته دعوا بیش از 20 میلیون ریال بوده، همچنین اری مهریه از دادگاه بدوی خانواده صادر می‌شود، نحوه اعتراض به میزان مهریه به روش فرجام‌خواهی است.

در این روش که یکی از روش‌های اعتراض مرد به‌حکم مهریه یا اعتراض زن به این حکم بوده، لازم است تا حکم مهریه که از سوی دادگاه خانواده بدوی صادر گردیده، به علت عدم درخواست تجدیدنظر قطعی شده باشد؛ زیرا در غیر این صورت و در حالتی که‌رای قطعی نباشد، محکومٌ‌علیه حق دارد تا با تنظیم‌کردن و تقدیم نمونه متن دادخواست تجدیدنظرخواهی، برای اعتراض به میزان مهریه اقدام کند.

اعتراض به میزان مهریه از طریق فرجام‌خواهی

اعاده دادرسی

این نحوه اعتراض به‌حکم مهریه نیز به‌منظور امکان اعتراض مرد به‌حکم قطعی مهریه یا اعتراض زن به این حکم، توسط قانون‌گذار، پیش‌بینی‌شده و در صورتی امکان‌پذیر است که یکی از جهات اعاده دارسی مذکور در ماده 426 قانون آیین داردسی مدنی، نظیر اینکه موضوع حکم، توسط خواهان درخواست نشده یا اینکه حکم به بیشتر از مبلغ خواسته صادر گشته، وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…