رپورتاژ آگهی

نقش تعاونی های دولتی در توسعه منطقه 22

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
منطقه 22 تهران به عنوان آخرین منطقه ضمیمه شده به شهرداری و مرز بین استان تهران و البرز است که به دلیل نوساز بودن آن از جدیدترین و مدرن ترین اصول شهرسازی استفاده شده است.
نقش تعاونی های دولتی در توسعه منطقه 22

در ابتدا منطقه 22 به این منظور ایجاد شد که محلی باشد برای قطب گردشگری و تفریحات شهر تهران به همراه فضای سبز وسیعی که در اختیار دارد و در واقع بیشترین فضای سبز نیز به همراه وسعت متعلق به این منطقه است .

اما در نهایت پس از دوران جنگ زمین های این منطقه که تحت مالکیت ارگانهای دولتی مخصوصا ارتش بود تبدیل به پادگان های نظامی شد که در نهایت برای تامین نیاز کارمندان نهاد های دولتی پس از رایزی با شهرداری تهران به این نتیجه رسیده شد که تراکم ساخت بافت مسکونی بصورت کنترل شده توسط شهرداری در این منطقه واگذار شود تا بافت طبیعی آن بر هم نخورد و برج های مسکونی در این منطقه ایجاد شود .

شروع ساخت و ساز تعاونی های مسکن

نحوه واگذاری زمین های این منطقه به تعاونی های مسکن بدین صورت است که معمولا این زمین ها در ازای مبلغ ناچیز و آن هم بصورت کسر از حقوق ماهانه کارمندان به تعاونی های مسکن و اعضایی که قصد عضویت در تعاونی را دارند واگذار میشود. سپس برای ساخت یا با شرکت های وابسته به همان نهاد بصورت پیمانکاری مشارکت میشود و برخی نیز اقدام به فروش واحدها به عموم مردم و تامین سرمایه از این طریق مینمایند .

تجربه نشان داده که مورد اول که مشارکت است معمول تر بوده و بیشتر جواب داده زیرا پرداخت هزینه های ساخت توسط اعضا آن هم تعداد زیاد کاری بسیار مشکل است ساخت و ساز نیاز به سرمایه عظیم دارد . در نهایت تعاونی های مسکن شروع به ساخت و ساز در این منطقه نمودند و برج هایی به سرعت در این محدوده ساخته شد که بطور کلی شکل و شمایل منطقه را تغییر داد .

همچنین بزرگترین پروژه ایجاد شده در این منطقه را میتوان شهرک خرازی نامید که متشکل از 30 برج مسکونی است و در واقع یکی از بزرگترین پروژه های اجرا شده در این منطقه است و پیش تر نیز برج های مختلفی نظیر آسمان ، صیاد توسط تعاونی های ارتشی در این منطقه ساخته شده است که هر کدام شامل چندین برج بوده و شکل شهرکی دارند . و بطور کلی تعاونی های مسکن گوناگونی در این منطقه مشغول به ساخت وساز هستند .

در نهایت با ورود تعاونی های مسکن دولتی و رونق ساخت و ساز در این منطقه سازندگان خصوصی و شرکت ها نیز به این منطقه وارد شده و اقدام به ساخت و ساز نمودند و در حال حاضر چندین برج برند و لوکس نیز در این محدوده ساخته شده و یا در حال ساخت است که در نهایت نشان دهنده این موضوع است که افرادی برای خرید آپارتمان به این منطقه رجوع مینمایند که کیفیت زندگی برایشان اهمیت دارد .

شروع ساخت و ساز تعاونی های مسکن

برج های لوکس در منطقه 22

توجه داشته باشید که تا یک منطقه یا محدوده ای جدید بوجود می آید زمان زیادی سپری میشود تا مردم به آن عادت نمایند و به همین دلیل منطقه 22 تهران بیشتر گزینه مناسب برای افرادی بود که به دنبال زندگی با کیفیت تر نسبت به دیگر نقاط به مبلغی بهتر به دور از شلوغی شهر تهران بوده اند . اما در حال حاضر مردم این منطقه را بیشتر شناخته اند و تقاضا برای خرید و یا رهن و اجاره در آن بیشتر شده است .

اما در مورد برج های لوکس باید گفت که این موارد شاید در حال حاضر خواهان کمی نسبت به دیگر مناطق داشته باشد زیرا اختلاف قیمت برج های لوکس با برج های معمولی نزدیک به 20 الی 30 درصد است ولیکن ممکن است برای برخی توجیه نداشته باشد به همین علت است که سازندگان عموما برج های خود را با امکانات متوسط میسازند و عده کمی از سازندگان که آنها هم از مناطق شمالی تهران به ساخت و ساز در این منطقه وارد شده اند اقدام به لوکس سازی نموده اند و قصد تبدیل شدن به برند در منطقه را دارند .

مطلب پیشنهادی:  آرامش به بازار مسکن بازگشت!

شرایط خرید از تعاونی های مسکن

یکی از نکاتی که باید بدان توجه داشته باشید این است که شرایط خرید از تعاونی های مسکن متفاوت است زیرا این تعاونی ها هرکدام شرایط متفاوتی برای فروش دارند . به عنوان مثال ممکن است یکی از پروژه ها بصورت سهام 10 متری واگذار شود و یکی دیگر بصورت 3 دانگ . برخی ممکن است دارای اقساط ماهانه بصورت علی الحساب باشند و برخی نیز ممکن است بدون اقساط باشند و سهم اعضای اولیه باشند در نهایت بسته به شرایط ساخت پروژه های ارتش شرایط فروش آن نیز متفاوت است .

همانطور که در بالا اشاره کرده بودیم ممکن است برخی پروژه های دولتی حاصل مشارکت تعاونی با یک پیمانکار باشد به همین دلیل ممکن است سهم تعاونی دیگر اقساطی نداشته باشد و بصورت قطعی یک واحد 60 یا 90 متری باشد که باید به عضو پس از پایان پروژه تحویل داده شود .

: شرایط خرید از تعاونی های مسکن

همچنین بهتر است بدانید در این نوع ساخت و ساز روند ساخت بسیار کند است و مانند پروژه های خصوصی نمیباشد به همین دلیل است که اگر قصد ورود و سرمایه گذاری در این نوع پروژه ها را دارید بر روی تحویل آن طولانی مدت فکر کنید . الیته این را بدانید که پروژه های دولتی دیر و زود دارند اما سوخت و سوز ندارد پس برای بسیاری از افراد میتواند گزینه مناسبی باشد در حالیکه مبلغی برای سرمایه گذاری نیاز است بسیار کمتر از خرید یک ملک آماده یا پیش خرید از یک سازنده خصوصی است .

جمع بندی

در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشید که تعاونی های مسکن نقش بسیار مهمی در خانه دار شدن افراد داشته اند و همچنین در منطقه 22 نیز اولین انبوه سازها در این منطقه بوده اند که در واقع باعث آباد شدن این محدوده شده اند و پس از آنها بسیاری از سازنده ها و شرکت های خصوصی نیز اقدام به ساخت و ساز در این منطقه نموده اند .

رشد و ابادانی منطقه 22 به دلیل وسعت آن شاید تا چند سال دیگر طول بکشد به همین دلیل میتوان بر روی سرمایه گذاری آن به عنوان محدوده ای جدید و رو به رشد حساب باز کرد این در حالی است که قیمت های رهن و اجاره در این منطقه نیز برای افرادی که در دیگر مناطق تهران با دشوای های مالی روبرو بوده اند مناسب است زیرا نسبت به آنچه در مناطق دیگر با آن روبرو هستید میتوانید کیفیت بالاتری از زندگی چه از نظر تازه ساز بودن و چه از نظر امکانات منطقه و شهرسازی مدرن آن را در این منطقه تجربه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…