نحوه تقسیم ارث برادر متاهل

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات بسیار چالش‌برانگیز بین خانواده‌ها، مسئله ارث و میراث است. در قانون به موضوع ارث پرداخته شده تا مشکلات افراد در این زمینه رفع شود.
تقسیم ارث برادر متاهل

یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود آن است که با فوت برادر به خانواده وی ارث می‌رسد و اگر پاسخ مثبت است نحوه تقسیم ارث برادر متاهل به چه صورت است؟ همراه دلتامگ باشید تا با هم به این سوالات پاسخ دهیم.

قانون تقسیم ارث برادر

تا اکنون دو قانون به تصویب رسیده است که در هردوی این قوانی به میزان سهم ورثه و نحوه تقسیم اموال برجای مانده و ترکه پرداخته است. این قوانین به شرح زیر است:

  • قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷ شمسی
  • قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹ شمسی

لازم است بدانید که ورثه می‌توانند با توجه به توافقاتی که بین آن‌ها انجام گرفته است، میزان سهم خوشان را تعیین کنند. به این نوع تقسیم، تقسیم ارث توافقی می‌گوبند. در مقابل استفاده از قانون نیز امکان‌پذیر بوده و معمولا شاهد آن هستیم که ورثه راه حل دوم را به راه‌حل اول ترجیح می‌دهند.

به هر حال انتخاب هر یک از راه‌های اشاره شده،باعث می‌شود که افراد از مراجعه به دادگاه خلاص شوند. زیرا واگذار کردن این اقدامات به مراجع قضایی بسیار زمان‌بر بوده و حتی ممکن است سال‌ها طول کشیده و ورثه را درگیر تقسیم اموال کند. بنابراین توصیه می‌شود با تنظیم یک تقسیم‌نامه ارث، یکی از راه‌هایی که در بالا ذکر کردیم را انتخاب کنید.

نحوه تقسیم ارث برادر مجرد

در رابطه با تقسیم ارث برادر باید بگوییم که نحوه تقسیم ارث برادر متاهل با مجرد متفاوت است. اگر همسر و فرزندان متوفی حضور داشته باشند، ممکن است بخش بیشتری از اموال به آن‌ها تعلق بگیرد.

در این رابطه ضروری است که هر یک از طبقات ارث را بررسی کنیم. طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، ورثه در ۳ طبقه قرار می‌گیرند:

  • طبقه اول: پدر و مادر و اولاد در درجه اول و همچنین نوه‌ها در درجه دوم را شامل می‌شود.
  • طبقه دوم: این طبق شامل برادران و خواهران، جد و جده در درجه اول و فرزندان برادران و خواهران در درجه دوم می‌شود.
  • طبقه سوم: عمو، عمه، خاله و دایی در درجه اول و فرزندان آن‌ها در درجه دوم.
مطلب پیشنهادی:  مقایسه وال پست سنتی با وال پست جدید

اگر حداقل یکی از وراث در طبقه یا طبقات بالاتر حضور داشته باشد، نوبت به طبقات پایین‌تر نمی‌رسد. همچنین در هر یک از طبقات، اگر درجات اول حضور داشته باشند، به درجات بعدی نیز ارثی تعلق نمی‌گیرد. البته در خصوص طبقه اول، اگر تمام اولاد قبل از متوفی فوت کرده باشند و تنها پدر و مادر و نوه‌ها حضور داشته باشند، اموال بین اولیاء و نوه‌ها تقسیم خواهد شد.

نحوه تقسیم ارث برادر مجرد

تقسیم ارث برادر متاهل

تقسیم ارث برادر متاهل همان‌طور که بیان شد با نحوه تقسیم ارث برادر مجرد متفاوت است، در این مورد ممکن است دو مساله مطرح شود:

  • تقسیم ارث برادری که فرزند ندارد.
  • در این مورد برادر متوفی فرزند داشته و طبق این موضوع اموال وی تقسیم می‌شود.

به میزان ارث بردن و سهم همسر در همین بند اشاره خواهیم کرد. به طور کلی اگر ورثه قصد داشته باشند تقسیم ارث برادر را انجام دهند، با فرض حضور هر یک از طبقات وراث، همسر از اموال سهم می‌برد. با این وجود میزان سهم همسر با توجه داشتن فرزند یا نداشتن آن متفاوت است. بنابراین میزان سهم شخص اشاره شده به شرح زیر خواهد بود:

  • اگر فرزند حضور داشته باشد، یک هشتم اموال مرد به زن تعلق می‌گیرد.
  • در فرض تقسیم ارث برادری که فرزند ندارد، به میزان یک چهارم از اموال به همسر وی تعلق خواهد گرفت.

تقسیم ارث برادر متاهل

سخن آخر

نحوه تقسیم ارث با تمام قواعد و شرایط در قانون مدنی بیان شده است. به همین ترتیب طبق قانون تقسیم ارث برادر متاهل با برادر مجرد متفاوت بوده و لازم است در مورد هردوی این موارد اطلاع داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …