چرا اهرام ثلاثه مصر ساخته شدند؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اهرام ثلاثه مصر در حدود چهار هزار سال قدمت دارند. استفاده از سنگ، اولین‌بار در این نوع مقبره‌ها صورت گرفت که استقامت آنها را بیشتر کرده و در زمان خود یک نوآوری بزرگ محسوب می‌شد.
علت ساخته‌شدن اهرام ثلاثه مصر

اولین بار فرعونی به نام “جوزر” حدود ۴۷۰۰ سال قبل (۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) دستور ساخت اهرام ثلاثه مصر را صادر کرد. بسیاری از سازه‌های معروف دوران باستان، جوان‌تر از اهرام هستند. برای مثال دیوار چین، در حدود ۲۲۰ سال، پیش از میلاد ساخته شده است. اکثر افراد از ماهیت این سازه شگفت‌انگیز باخبر هستند؛ اما کمتر کسی علت واقعی ساخته‌شدن آن را می‌داند. در دلتامگ به دلیل ساخته‌شدن این بنای عظیم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در مطلبی به رازهای اهرام مصر پرداخته شده است که پس از مطالعه این مقاله، می‌توانید به لینک آن نیز سری بزنید.

قدمت اهرام مصر

اهرام ثلاثه مصر یا اهرام جیزه، در دوران فرمانروایی اهموس در حدود ۳۵۰۰ سال قبل ساخته شد. نمود این اثر باستانی، پس از این دوره کم‌رنگ‌تر شده و ساخت سایر قبرهای فرعونیان درگیر حوادث تاریخی مصر شد. پس از ساخت این اهرام، معماری ساخت قبرهای پادشاهان در طی زمان‌های مختلف بسیار متفاوت شدند.

جالب است بدانید که برخلاف باور عامه، برده‌ها در ساخت این بنا به کار گرفته نشده‌اند و شواهد اثبات کرده است که نیروهای حرفه‌ای به همراه کشاورزان فقیرتر، داوطلبانه و در ازای دستمزد در این مکان به کار گرفته شده‌اند.

ساختار اهرام ثلاثه مصر مانع ورود دزدان بوده است.

ساختار اهرام ثلاثه مصر به چه شکل است؟

در دوران مصر باستان هرم‌های زیادی در مصر به‌عنوان مقبره ساخته شده‌اند؛ اما معروف‌ترین آنها سه هرم جیزه هستند که به آنها اسامی “خوفو”، “خفرع” و “منقرع” را داده‌اند.

به طور کلی، اهرام مصر از شش بخش یا لایه ساخته شده است که هر کدام از آنها در ابتدا، یک بخش مستطیلی معمولی به نام مستبا (در زبان عربی به معنی نیمکت) داشته و پس از آن به شکل پله‌ای ساخته شده‌اند. استفاده‌شدن از سنگ به‌جای خشت نیز، تحول دیگری بود که مقاومت این نوع بناها را تضمین می‌کرد.

به گفته یکی از اساتید دانشگاه کلمبیا، این بنا نخستین بنای ساخته شده از سنگ محسوب شده و بیشتر به‌عنوان “هرم پلکانی جوزر” شناخته می‌شود. در کتیبه‌ای در این مقبره‌ها، نام شخصی به اسم “ایمهوتپ” در کنار جوزر ذکر شده که او را رهبر مجسمه‌سازان معرفی کرده است. از او به‌عنوان شخصی دانا و حکیم یاد کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  کاربردهایی از نبات که شما را شوکه می‌کند!

اهرام ثلاثه مصر به فرقه خورشیدپرستی اشاره دارد.

دلیل ساخته‌شدن آن چه بود؟

باتوجه‌به قدمت تاریخی اهرام ثلاثه مصر، بیان یک علت دقیق، توسط محققان کار دشواری بوده است؛ اما دراین‌خصوص چند دلیل احتمالی را مطرح کرده‌اند.

یکی از علل محتمل برای ساخت مقبره‌ها به این شکل، به مسئله حفاظت آنها در برابر دزدهای مختلف بازمی‌گردد. به گفته یک مصرشناس به نام “رگ کلارک”، در زمان‌های گذشته دزدان زیادی وسایل مدفون شده فرعونیان را از قبرها می‌دزدیدند. از دید این مصرشناس، ساخت هرم پلکانی بیش از اینکه نشانه عروج فرعون به آسمان باشد، مقابل دزدان را می‌گرفته است.

عده‌ای از محققین، اعتقاد خورشیدپرستی مصر باستان را، عامل ساخت بناهایی تا آسمان دانسته و به نظر آنها این موضوع یکی از دلایل ساخت مقبره‌ها به این شکل بوده است. پرسشی در خصوص اعتقادات مطرح می‌شود که ساخت اهرام عامل خورشیدپرستی شده یا پرستش این ستاره مسبب ساخت اهرام بوده است؟

دراین‌خصوص، یکی از محققان فرهنگ‌های شرق و مدیترانه گفته است که ساخت این بنا علاقه مردم به این فرقه را بیشتر کرده و به این گونه، به خصوصیات این آیین اشاره داشته است.

سخن آخر

اهرام ثلاثه مصر یکی از عجیب‌ترین سازه‌های بشر نسبت به زمان ساخته‌شدن خود است. ساخت این بنا، از یک ساختمان مستطیلی شکل آغاز شده و به‌مرور ساختار پلکانی به خود گرفت. محققان دلایل احتمالی ساخته‌شدن این سازه عظیم را به بحث امنیت بیشتر وسایل دفن شده فرعونیان و فرقه خورشیدپرستی نسبت می‌دهند که جلوه آن، به‌خوبی در بنا وجود دارد.

تعداد کلمات مطلب: 587

یک نظر

  1. ناشناس

    29 شهریور 1402 در 11:51 ب.ظ

    جالبه ک در ساخت اون افراد داوطلبانه نقش داشتند نه برده ها

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 تصویر عجیب از فضا که تا به حال ندیده‌اید!

زندگی در شهرهای بزرگ و همچنین مشغولیت‌های روزمره، گاهی می‌تواند ما را از زیبایی‌ها و عظمتی…