حباب کهکشان‌ها، چگونگی شکل‌گیری جهان را دگرگون کرد

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اندازه بسیار عظیم این حباب کهکشان‌ها، محققان را شگفت‌زده کرد. به کمک این کشف، آنها متوجه شدند که میزان انبساط جهان اولیه، بسیار بیشتر از تجسم محققان و تحقیقات پیشین بوده است.
حباب کهکشان ها

اخیراً ستاره‌شناسان توانستند نخستین حباب کهکشان‌ها را با اندازه‌ای ورای تجسم خود کشف کنند. این حباب، فسیلی ارزشمند در کیهان محسوب می‌شود و رصد آن، اطلاعات بسیار مهمی از گذشته زمین به اخترشناسان داد. در خصوص همسایه کهکشان راه شیری نیز، مطلب جالبی نوشته شده است که می‌توانید آن را بخوانید.

چگونگی تشکیل حباب کهکشان‌ها

زمانی در فضا، تعداد زیادی اَبرخوشه کهکشانی در کنار هم در یک پوسته وجود داشته است. ابرخوشه کهکشانی، چندین کهکشان کنار هم است. یکی از این ابرخوشه‌ها “بوتس” نام دارد. علاوه بر بوتس، ابر خوشه‌های دیگری نیز همچون “دیوار بزرگ اسلون” وجود داشته‌اند که محققان آن را از قبل شناخته‌اند.  پیرامون بوتس و سایر ابرخوشه‌ها، فضایی خالی وجود داشت که به آن “هیچ بزرگ” گفته می‌شود.

“جیم پیبلز” محققی بود که در سال ۱۹۷۰، اعلام کرد که پس از انفجار بزرگ در جهان اولیه، تابش و گرانش باعث ایجاد امواجی صوتی شدند. این امواج در فضای داغ شروع به تشکیل حباب‌هایی نمودند که پس از آن با سردشدن کیهان منجمد شدند.

انجماد موج‌های صوتی در پلاسمای داغ عامل تشکیل حباب کهکشان‌ها

۳ ویژگی خارق‌العاده حباب کهکشان‌ها

در سال ۲۰۰۵، سیگنال‌هایی از این امواج صوتی توسط محققان از کهکشان‌های اطراف کشف شد؛ اما رصد و کشف دقیق آنها تاکنون ممکن نشده بود. کشف این حباب اولین شاهد حقیقی از نوسانات صوتی محسوب می‌شود.

محققان حباب را “هوئولیانا” (Ho’oleilana) نام نهادند که نامی است که در زبان هاوایی، معنای “نجواهای ارسال‌شده از بیداری” را دارد. دو ویژگی مهم این حباب کهکشان‌ها به شرح زیر است:

۱.اندازه باورنکردنی

اندازه بسیار  بزرگ این حباب، محققان را شگفت‌زده کرد. به گفته آنها اندازه آن ۱۰ هزار برابر عریض‌تر از کهکشان راه شیری است.  این حباب، تا مرزهای آسمان مورد بررسی آنها کشیده شده است.

مطلب پیشنهادی:  راه قطعی برای خلاصی از نیش پشه در طبیعت + ویدیو

۲.فاصله نزدیک آن به ما

کیهان عظمت بسیار زیادی دارد و ۸۵۰ میلیون سال با سرعت نور تا رسیدن به آن، فاصله وجود دارد. از نگاه کیهان‌شناسان این فاصله در برابر عظمت جهان بسیار نزدیک محسوب می‌شود.

۸۵۰ میلیون سال نوری فاصله حباب کهکشان‌ها تا زمین

۳. قدمت این حباب

پیش‌بینی شده است که جهان از یک انفجار بزرگ یا بیگ بنگ در حدود ۱۳ میلیارد سال پیش، ساخته شده است و قدمت اصلی این حباب کهکشان‌ها نیز به حدود همان زمان بازمی‌گردد. به همین دلیل اطلاعات ارزشمندی از گذشته تشکیل جهان به ما می‌دهد.

تأثیرات آن روی علم ستاره‌شناسی

این کشف گام مهمی در راستای درک سرعت انبساط جهان محسوب می‌شود. محققی به نام “هاولت”، بیان کرده که این کشفیات کیهان‌شناسی را دگرگون می‌کنند. همچنین از دید او، یافتن حباب کهکشان‌ها، اخترشناسان را یک گام به پدیده‌های گذشته کیهان نزدیک‌تر کرد و به کمک این گونه کشفیات، امکان دارد که تاریخ تشکیل جهان به اصلاح و بازنگری احتیاج پیدا کند.

سخن آخر

حباب کهکشان‌ها از انجماد امواج صوتی در هوای داغ کیهان، پس از یک انفجار بزرگ تشکیل می‌شوند و کشف جدیدترین حباب به کیهان‌شناسان این امکان را داد تا از رویدادهای رخ داده در زمان انفجار بزرگ، آگاهی بیشتری یافته و اطلاعات کیهان‌شناسی خود را به‌روز نمایند.

تعداد کلمات مطلب: 474

یک نظر

  1. ناشناس

    22 شهریور 1402 در 9:41 ق.ظ

    الله اکبر به این همه عظمت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

بررسی کامل علت پس دادن نمک ماشین ظرفشویی (در تمام برندها)

نشتی محفظه نمک یکی از متداولترین مشکلاتی است که ماشین های ظرفشویی با آن روبرو می شوند. این…