ساخت خوشبوترین عطر دنیا با این سیستم هوش مصنوعی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسان ۴۰۰ گیرنده بو دارد؛ با این حال این سیستم هوش مصنوعی توانست در ۵۳ درصد از مواقع، تشخیص و توصیف بهتری از بوهای مختلف ارائه کند و علاوه‌برآن، حتی ترکیبات مولکول‌هایی را که برایش جدید بودند به‌خوبی تشخیص دهد.
سیستم هوش مصنوعی بهترین عطرها را می‌سازد.

اخیراً محققان آمریکایی موفق به ساخت یک سیستم هوش مصنوعی شدند که قدرت بویایی و تمییز بوها در آن، بهتر از انسان است و امیدوارند که به کمک این مدل، بوهای جدید و متفاوتی خلق کنند. باقدرت گرفتن حسگرهای هوش مصنوعی، استفاده از آنها در سایر صنعت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در مطلب مترجم جدید هوش مصنوعی متا، از قدرت‌های ترجمه این فناوری گفته شده است که در صورت علاقه می‌توانید آن مطلب را هم مطالعه کنید.

چرا محققان این سیستم هوش مصنوعی را ساختند؟

بوها جزو معدود بخش‌های حسی بدن هستند که به شکل مستقیم، به بخش حافظه در مغز و بخش مسئول پاسخگویی عاطفی، متصل هستند. همین موضوع، باعث یادآوری خاطرات و برانگیخته‌شدن احساسات انسان هنگام استشمام بوهای مختلف می‌شود.

پروتئین‌هایی به نام گیرنده بو، باعث تشخیص بوها می‌شوند و انسان ۴۰۰ گیرنده بو دارد؛ اما تاکنون، علت درک هر نوع بو توسط مغز ناشناخته است. به همین علت، محققان مرکز مونل، به بررسی رابطه میان مولکول‌های هر رایحه و سیستم ادراکی مغز پرداختند.

سیستم هوش مصنوعی بوها را بهتر از انسان تشخیص می‌دهد.

قابلیت‌های ویژه این سیستم هوش مصنوعی

این مدل هوش مصنوعی توانایی یادگیری دارد و می‌تواند انواع بوهای ترکیبات مختلف را با مهارتی بیشتر از انسان‌ها توصیف کند. همچنین، می‌تواند بین توصیفات موجود از یک بو و مولکول‌های آن ارتباط ایجاد کند. این مدل، می‌تواند نقشه‌های متابولیکی از بوها تهیه کند. مثلاً با احساس یک رایحه، درباره فرم و ساختار شیمیایی آن اطلاعاتی به دست بدهد.

نحوه مقایسه هوش مصنوعی با انسان

مقایسه قدرت این سیستم هوش مصنوعی به کمک ۱۵ نفر از افراد آموزش‌دیده و با روش اعتبارسنجی کور انجام شد. در این آزمون، این افراد هرکدام بوهای جدید را توصیف می‌کردند و این کار هم‌زمان با هوش مصنوعی انجام شد. نتایج بسیار جالب بودند.

از میان ۴۰۰ بوی مختلف از موادی چون کپک تا نعناع و غیره، هوش مصنوعی در ۵۳ درصد از موارد توصیف بسیار بهتری نسبت به انسان‌ها داشت. محققان از توانایی آن در موارد آموزش ندیده نیز شوکه شدند؛ چرا که این هوش به‌خوبی ترکیبات جدید مختلف را نیز پیش‌بینی می‌کرد.

مطلب پیشنهادی:  با این سنگ ارزش طلای خود را چند برابر کنید!

توانایی ساخت بوهای متفاوت با این سیستم هوش مصنوعی

کاربردهای آن در آینده

محققانی چون “مینلد” امیدوارند که این سیستم هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار، به بررسی‌های احساس بویایی کمک کند. همچنین نقشه‌های ارائه شده از ساختار بوها، در درک بهتر رایحه‌ها یاری‌کننده باشد.

اهمیت نقشه‌ها و درک بوها برای بازتولید کردن آنها و دیجیتالی‌شدنشان کمک زیادی می‌کند. به این شکل، شاید نیازی نباشد که گیاهان خاص و در معرض انقراض، برای تهیه یک رایحه از بین بروند و در کنار آن بوهایی برای دورکردن حشرات یا ازبین‌بردن بوی بدن ایجاد شود.

یکی از آمال این محققان ساخت عطرهایی جدید است که انسان تاکنون آنها را استشمام و درک نکرده است. به این شکل تنوع عطرها و بوهای جدیدی را در دنیا خواهیم داشت.

سخن آخر

شناخت انسان از ساختار بوها و درک مغز هنوز به مرحله کاملی نرسیده است. این موضوع زمینه‌ساز تحقیق جدید پژوهشگران آمریکایی قرار گرفت تا یک سیستم هوش مصنوعی جدید بسازند. این هوش مصنوعی توصیف بهتری از بوها ارائه کرده و توانایی شناخت ساختار هر مولکول بو و ارتباط آن با رایحه‌اش را دارد. از این مدل به‌زودی در ساختن بوها و ترکیبات جدید و ناشناخته برای انسان استفاده می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 517

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟ از شاگرد تنبل رفوزه تا کارآفرین خودساخته

امروزه بسیاری از ما با مشکل کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنیم. در دنیایی که موفقی…