به‌زودی یک کودک فضایی متولد می‌شود؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تا سال ۲۰۳۱، شاهد تولد اولین کودک فضایی خواهیم بود. این نوزاد در ارتفاعات ۲۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین، در یک عملیات کوتاه ۲۴ تا ۳۶ ساعته اولین نوزاد متولدشده در خارج از زمین خواهد بود.
اولین کودک فضایی متولد خواهد شد!

ناسا به‌زودی موفق به ساخت ایستگاه فضایی در ماه می‌شود. اقامت انسان در فضا با چالش‌هایی مثل تولیدمثل نیز مواجه می‌شود. به همین دلیل قرار است یک کودک فضایی چند سال دیگر متولد شود تا اولین جرقه آزمایش‌های بشر برای حل این معضل باشد. بخشی از این مأموریت‌ها به لقاح مصنوعی و رشد جنین برخی حیوانات می‌رسد و بخشی دیگر به زایمان یک زن باردار در فضا خواهد رسید.

اخیراً ناسا تلاش‌های خود را به اقیانوس‌های زمین نیز رسانده است که در مطلب لینک شده، به دلایل این سازمان و اکتشافات اخیر او پرداخته‌ایم.

مأموریت SpaceBorn ‌ در فضا

پس از آغاز برنامه Gateway  ناسا برای ساخت ایستگاه فضایی در کره ماه و سرمایه‌گذاری‌های زیاد میلیاردها در راستای جذب توریستم در خارج از زمین، معضل تولیدمثل انسان در خارج از زمین برای محققان پررنگ‌تر شد.

در فضای بیرونی زمین، موانعی چون تابش و نبود جاذبه ممکن است سلامت یک کودک فضایی را به خطر بیندازد. هدف اصلی مأموریت SpaceBorn نیز آزمایش لقاح و رشد اولیه جنین انسان است. به دلیل مسائل اخلاقی و انسانی اهداف اولیه آنها روی یادگیری جنبه جاذبه بر مسئله تولد و نحوه انجام لقاح مصنوعی خارج از رحم در فضا متمرکز شده است.

لقاح مصنوعی اول با جنین‌های موش در فضا رخ می‌دهد.

آیا امکان رشد یک کودک فضایی در بدن مادرش وجود دارد؟

یکی از سؤالات مهم در زمینه مسائل تولیدمثل، مسئله لقاح و رشد جنین است. بدین منظور، ناسا قصد دارد در ابتدا از گامت‌های حیواناتی چون موش استفاده کند. در مراحل بعدی احتمالاً این موضوع را برای سایر پستانداران و بعد انسان آزمایش کنند. قسمت اول آزمایش سلول‌های حیوانی چند سالی است که در حال پژوهش قرار گرفته است و احتمالاً هنوز هم جای کار داشته باشد.

برای رشد جنین نیز از دستگاه‌های رحم مصنوعی و انکوباتور استفاده خواهد شد که یک شرکت هلندی آن را ساخته است و برای پرتاب بعدی این آزمایش‌ها آماده کرده است.

مطلب پیشنهادی:  اوپنهایمر، نابغه علم فیزیک یا نابودگر جهان + ویدیو

زایمان یک کودک فضایی

مؤسس و مدیر اجرایی “SpaceBorn United”، یعنی “اگبرت ادلبروک” اعلام کرده است که مرحله بعد آزمایش‌هاي آنها مربوط به زایمان در فضا است که تا سال ۲۰۳۱ انجام خواهد گرفت. این سازمان در حال بررسی برنامه‌ریزی برای انتخاب بهترین شخص برای این عملیات کوتاه ۲۴ تا ۳۶ ساعته هستند.

به گفته او این عملیات مربوط به رشد جنین در فضا نیست و تنها به بررسی نحوه زایمان در فضا پرداخته می‌شود. پس از آن ۳۰ زن در این آزمایش وارد خواهند شد.

ظاهراً از شرایط این زنان باردار، داشتن دو بارداری موفق در پیش‌ازاین موضوع و بدن مقاوم به اشعه به‌صورت طبیعی است. طبق سخنان او، این مدل بارداری‌ها را می‌توان همانند بارداری با IVF (لقاح مصنوعی خارج از رحم) پیش از پروژه، برنامه‌ریزی و مدیریت کرد.

زایمان کودک فضایی در مدارهای پایین زمین اتفاق می‌افتد.

چالش‌های عملیات زایمان کودک فضایی

زایمان یک این کودک، در قسمت پایین مدار زمین یعنی تا ارتفاع ۲۰۰۰ کیلومتر یا کمتر انجام می‌شود. این موضوع خالی از چالش نیست. در صورت شرایط بد آب‌وهوای جو یا تعویق عملیات پرتاب کپسول به فضا، مشکلاتی رخ خواهند داد. به همین علت، آزمایش‌ها ابتدا از یک زن باردار آغاز می‌شود و پس از آن گسترش پیدا می‌کند.

سخن آخر

در پس‌گسترش فعالیت‌ها و اقامت انسان در فضا، مشکلاتی برای زایمان کودک فضایی و تولیدمثل نیز اتفاق می‌افتند که لازم است از قبل بررسی و مورد پژوهش واقع شوند؛ بنابراین، سازمان SpaceBorn United ناسا در عملیات مختلفی، مسئله لقاح مصنوعی در حیوانات، انسان و زایمان یک زن باردار در فضا را در برنامه خود قرار داده است.

تعداد کلمات مطلب: 558

یک نظر

  1. ناشناس

    19 شهریور 1402 در 4:41 ب.ظ

    دستاورد عجیبی خواهد بود وکم کم احتمال زندگی در کره ماه به واقعیت میرسه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 تصویر عجیب از فضا که تا به حال ندیده‌اید!

زندگی در شهرهای بزرگ و همچنین مشغولیت‌های روزمره، گاهی می‌تواند ما را از زیبایی‌ها و عظمتی…