چرا ناسا به جستجوی اقیانوس های زمین رسید؟ + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در کشف اخیر ناسا در یخچال‌های موجود در اقیانوس های زمین، موجودات خاصی کشف شدند که کشف آنها احتمال وجود مخلوقاتی از این نظیر در سایر کرات مشابه زمین را بیشتر می‌کند.

ناسا را سازمانی برای اکتشاف فضا می‌شناسند؛ اما چندی است که این سازمان هم در اقیانوس های زمین در حال جستجو است. چه چیزی به‌راستی ناسا را از فضا به قعر اقیانوس‌ها کشانده است؟

در این مقاله قصد داریم بفهمیم که اقیانوس‌ها چه ارتباطی با فضا داشته و علت واقعی ناسا برای این اقدام چیست. همچنین، به جدیدترین کشف‌ها و وسایل دراین‌خصوص خواهیم پرداخت.

علت منطقی جستجوی دریاها چیست؟

در نگاه اول جستجوی اقیانوس‌ها بیش از آنچه فکر می‌کنید منطقی به نظر می‌رسد. ما انسان‌ها همواره در جستجوی حیات در سایر سیاره‌ها بوده‌ایم و این سؤال مطرح می‌شود که چرا علی‌رغم بزرگی کیهان، نتوانسته‌ایم آن را بیابیم؟ یکی از دلایل مهم نیافتن حیات در چنین هستی بزرگی، ممکن است به دلیل نیافتن جای مناسب حیات توسط ما باشد.

زمین سیاره‌ای است که ۷۱ درصد آن از آب تشکیل شده است. از بین این درصد، در حدود ۸۰ درصد آن هنوز برای انسان ناشناخته است. آب، یکی از عوامل مهم برای داشتن حیات در هر کره خالی محسوب می‌شود و آن را می‌توان یک پیش‌نیاز مهم برای یافتن حیات در هر سیاره درنظر گرفت.

دو مورد از مهم‌ترین فواید آب در هر سیاره، متعادل‌سازی هوا و ایجاد ثبات جوی است که در کنار نیروی گرانش هر کره، به شرایطی ایدئال برای داشتن حیات تبدیل می‌شود.

به دلیل ناشناختگی قعر اقیانوس های زمین، این فرض همواره وجود دارد که ممکن است موجوداتی فرازمینی در این مناطق در حال زندگی باشند. حیات این‌گونه موجودات، لزوماً از جنس و شبیه ما نیست. این‌گونه‌ها ممکن است حتی میکروب‌هایی باشند که منشأ غیرزمینی داشته باشند.

احتمال وجود موجودات فرازمینی در اقیانوس های زمین

علت واقعی ناسا از اکتشاف اعماق دریاها

فرضیه آمدن حیات از فضا به زمین همواره بین افراد زیادی در رفت‌وآمد بوده است؛ اما هیچ نظریه علمی‌ای تاکنون آن را به اثبات نرسانده است. عده‌ای چون “بیل کلینتون” رئیس‌جمهور آمریکایی از طرف‌داران این موضوع بودند که ممکن است روزی این موجودات همراه شهاب‌سنگ‌ها وارد زمین شده و در مکان‌هایی چون اقیانوس‌های زمین تکثیر شده و زندگی ایجاد کرده باشند.

اگرچه تمام این دلایل محتمل به نظر می‌رسد؛ اما نیت واقعی ناسا چیز دیگری است. در منظومه شمسی قمرهای مهمی با اقیانوس‌های یخی وجود دارد. گالیله، انسلادوس و تیتان در سیاره زحل، اروپا و غیره از جمله این قمرها هستند که امکان حیات در زیر دریاهای یخی آنها وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  روی این دریا راه بروید!

عده‌ای معتقدند که در خود زمین اقیانوس‌هایی وجود دارند که شرایطی کاملاً مشابه با سیارات دیگر داشته و کشف آنها به درک ما از مسئله حیات در کرات دیگر کمک بسیاری خواهد کرد. این موضوع نیز علت اصلی ناسا برای جستجوی اقیانوس های زمین است.

در بعضی قمرها آب‌های یخی وجود دارد.

وسایل جدید ناسا در این مورد

یکی از راه‌های مناسب برای کشف اقیانوس های زمین استفاده از وسایل پیشرفته رباتیک است که یک نمونه معروف آن Orpheus ‌ است که در دو مدل Orpheus و Eurydice در سال ۲۰۱۸ توسط ناسا ساخته شدند.

این وسایل پس از تحقیقات فراوان ساخته شدند و می‌توانند اعماق بیش از ۶۰۰۰ متر را کاوش نمایند. نرم‌افزار کنترل و نقشه‌برداری کف اقیانوس داشته و توانایی تحمل فشار و مخازنی برای نمونه‌برداری از دریا دارد.

اقیانوس‌نورد ناسا با قدرت کاوش ۶۰۰۰ متر زیر دریا

اکتشافات اخیر ناسا در این باره

یکی از اکتشافات پرسروصدایی که اخیراً رخ داد، ماجرای کشف گوی‌های عجیب توسط پرفسور “آوی لوپ” در اعماق اقیانوس آرام بود که در مقاله‌ای به توضیح آن و احتمال ارتباطش با موجودت فضایی پرداختیم. در لینک مربوطه می‌توانید این مطلب را به‌تفصیل بخوانید. جریان اکتشاف آوی یکی از تلاش‌های ناسا در اقیانوس های زمین بود.

در غواصی‌های عمیقی که اخیراً در زیر یخچال‌های قطبی زمین رخ داد، این سازمان، اسفنج‌ها، باکتری‌ها و ماهی‌های ریزی را یافت که در این شرایط زندگی می‌کردند و دقیقاً به‌خاطر همین شرایط خاص آب‌ها قادر به زندگی بودند. به دلیل شباهت این آب‌ها به سایر کره‌ها، احتمال وجود گونه‌های مشابه با آنها در سایر سیارات و قمرها نیز وجود دارد. بعید نیست که در نمونه‌برداری‌ها ترکیبات زیستی غیرزمینی نیز پیدا کند.

سخن آخر

اگرچه یافتن موجودات فرازمینی در اقیانوس های زمین منطقی به نظر می‌رسد؛ ولی هدف اصلی این سازمان از کاوش‌های اخیرش نیست. به دلیل شباهت آب‌هایی از زمین به سایر کرات منظومه شمسی، ناشناختگی فراوان آنها و محتمل بودن بیشتر حیات در این مناطق، این سازمان فضایی فعالیت‌های خود را در این بخش‌های زمین توسعه داده است.

تعداد کلمات مطلب: 699

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

بررسی کامل علت پس دادن نمک ماشین ظرفشویی (در تمام برندها)

نشتی محفظه نمک یکی از متداولترین مشکلاتی است که ماشین های ظرفشویی با آن روبرو می شوند. این…