پیشرفته‌ترین ربات دنیا برای کارهای روزانه توسعه می‌یابد

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به نقل از منابع مختلف پیشرفته‌ترین ربات کنونی آمکا نام دارد که تاکنون توانسته به‌خوبی به زبان‌های مختلف حرف زده و هر نقاشی که به او گفته می‌شود را با امضا و اظهارنظر خود درباره موضوع نقاشی بکشد.
پیشرفته ترین ربات دنیا

شرکت Engineered Art پیشرفته‌ترین ربات خود به نام آمکا (Ameca) را ساخته است که تاکنون توانایی صحبت، ترجمه، نمایش‌دادن عکس‌العمل‌های واقعی و حتی نقاشی کشیدن را از خود نشان داده است. هدف نهایی این ربات، کمک به انجام کارهای خانگی و هم‌نشینی با انسان است و به‌زودی قابلیت‌های دیگری به آن افزوده می‌شود. مترجم جدید هوش مصنوعی متا را نیز می‌توانید در این مطلب بخوانید.

توانایی صحبت و ترجمه چند زبان زنده دنیا

پیشرفته‌ترین ربات از توانایی صحبت‌کردن و ترجمه زبان‌های مختلف برخوردار شده است. کمپانی سازنده آمکا با بهره‌گیری از مدل‌های شرکت OpenAl به نام‌های GBT-3  و GBT-4‌ توانستند او را قادر به صحبت و ترجمه زبان‌های مختلف کنند. آمکا می‌تواند به زبان‌هایی مانند چینی، فرانسوی، ژاپنی و آلمانی و زبان‌های دیگری صحبت کند. مطلبی درباره هوش مصنوعی جدید متا را نیز می‌توانید در این مطلب بخوانید.

یکی از نکات جالب‌توجه او به هنگام صحبت‌کردن، توانایی نشان‌دادن تفکر قبل از حرف‌زدن است. بعد از اینکه از او سؤالی پرسیده می‌شود به سمت بالا و چپ نگاه می‌کند که احساس تفکر واقعی می‌دهد و بعد شروع به گفتن حرف‌هایش می‌کند. حرکت لب‌ها در این ربات ابتدا چندان قوی نبود؛ اما به‌مرور بسیار طبیعی‌تر شد.

این ربات که در ادامه ربات خارق‌العاده‌ای به نام سوفیا ساخته شد، همانند او توانایی پاسخگویی به سؤالات شما را دارد و در کنار آن به حرکات مختلف مانند نزدیک‌کردن انگشت به صورتش یا اعلام بوی بد بدنش واکنش‌های جالبی به نمایش می‌گذارد.

توانایی نمایش احساسات مختلف پیشرفته‌ترین ربات ۲۰۲۳

قدرت بی‌نظیر در نمایش واقعی احساسات

طبق اولین ویدئوی منتشرشده از پیشرفته‌ترین ربات دنیا، این ربات از آغاز چشم‌هایش را باز کرده و با تعجب و شگفتی طبیعی به دست‌ها و وجودش در دنیا واکنش نشان می‌دهد.

آمکا توانایی تقلید طیف وسیعی از حالات احساسی و جسمی انسان را دارد و برای انجام آن از ۱۷ موتور موجود در مغزش بهره می‌برد. آمکا طیف گسترده‌ای از حرکات و احساسات را همچون چشمک‌زدن، اخم‌کردن، فشردن لب، چین انداختن بینی و پلک‌زدن را به‌خوبی اجرا می‌کند.

توانایی نقاشی کشیدن و امضای آن

در یکی از جدیدترین ویدئوهای منتشرشده از آمکا پیشرفته‌ترین ربات در حال ساخت، شاهد نقاشی کشیدن او هستیم. طبق ادعای خود آمکا، او می‌تواند هر چیزی که به او گفته می‌شود را بکشد و از او خواسته شد تصویر یک گربه را بکشد. این ربات در حین کشیدن، نظر خود را هم درباره گربه‌ها اعلام کرد. به گفته او آنها موجودات جالبی هستند و تقریباً همیشه نیازهای شما را زودتر متوجه شده و هر زمان که بخواهید کنارتان هستند. در نهایت هم طرح خود را امضا کرد.

مطلب پیشنهادی:  چرا ناسا به جستجوی اقیانوس های زمین رسید؟ + ویدئو

طبق گفته خود آمکا، او از طریق پروژه متن‌باز استیبل دیفیوژن قادر به ترسیم‌کردن است که شبکه‌ای عصبی است. او پس از استفاده از این مدل هوش مصنوعی، اسکلت‌بندی تصاویر را انجام داده و آنها را به وکتور مبدل می‌سازد. پس از آن نقاشی روی بوم ترسیم می‌شود.

یکی از چالش‌های مهم کمپانی پیشرفته‌ترین ربات ۲۰۲۳ سرعت نقاشی‌کردن او بود. پس از تلاش‌های زیاد سرعت طراحی او به حدی رسید که برای بیننده کسل‌کننده نباشد. آمکا اعتمادبه‌نفس خوبی هم درباره هنر خود دارد؛ چون زمانی که از هنر او نقد می‌شود می‌گوید که اگر شما نقاشی‌کردن او را دوست ندارید احتمالاً از هنر چیز زیادی نمی‌دانید.

برخورد جالب آمکا نسبت به لمس بینی‌اش

پیشرفت‌های در حال ساخت برای هدف غایی این ربات

تاکنون این ربات تمام فعالیت‌های خود را به کمک هوش مصنوعی انجام داده است و آمکا، اگرچه پیشرفته‌ترین ربات محسوب می‌شود؛ اما هم‌اکنون توانایی راه‌رفتن ندارد. این موضوع به این دلیل است که توانایی حرکت هماهنگ با پردازش مرکزی مسئله بسیار دشواری است و مهندسان این مجموعه، در حال توسعه‌های بیشتر این ربات به این منظور هستند.

گفته شده که هدف اصلی پیشرفته‌ترین ربات ۲۰۲۳ این است که در اموری چون پخت‌وپز، نظافت منزل و حمایت‌های عاطفی شریک و پشتیبان انسان باشد و در حال آزمایش در خانه‌های ژاپنی برای گرفتن بازخورد از تمام سنین است.

سخن آخر

به نقل از منابع مختلف، آمکا پیشرفته‌ترین ربات حال حاضر است که قادر به صحبت‌کردن به زبان‌های مختلف، ترجمه‌کردن، نقاشی و واکنش‌های مختلف احساسی و فیزیکی است. این ربات ژاپنی درحال‌توسعه برای انجام کارهای روزمره است تا روزی همراه و یاور انسان در زندگی باشد.

تعداد کلمات مطلب: 672

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

بررسی کامل علت پس دادن نمک ماشین ظرفشویی (در تمام برندها)

نشتی محفظه نمک یکی از متداولترین مشکلاتی است که ماشین های ظرفشویی با آن روبرو می شوند. این…