سن قانونی ازدواج در ایران | دختر و پسر در چه سنی می‌توانند ازدواج کنند؟+ ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سن قانونی ازدواج در ایران برای دختر 13 سال شمسی و پسر 15 سال شمسی است که تمام قوانین مربوط به آن در این مقاله آورده شده است.
سن قانونی ازدواج در ایران

ازدواج یکی از مسائل مهم در زندگی هر شخص است که بایستی با درک درست و منطقی مناسب، آن را انتخاب کند و سن قانونی ازدواج باشد. در واقع می‌توان گفت که انجام این کار بدون مشورت و بر اساس یک تصمیم هیجانی کاری غلط است که پشیمانی بسیار دارد. اما سن قانونی ازدواج عیناً در ماده 1041 قانون مدنی آورده شده که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

بررسی سن ازدواج در قانون

در قانون مدنی ایران آورده شده است که سن ازدواج برای دختر 13 سال شمسی  و پسر 15 سال تمام شمسی است. یعنی دختر و یا پسر در سن قانونی ازدواج هستند و می‌توانند بدون هیچ مشکلی اقدام به این کار نمایید. در واقع می‌توان گفت که قبل از رسیدن به این سن اشخاص اجازه ندارند که از نظر قانونی با یکدیگر ازدواج نمایید که البته دراین‌خصوص قانون‌گذار یک سری شروط را برای ما مشخص کرده است که در صورت رعایت آنها افراد می‌توانند با یکدیگر ازدواج نمایند.

شروط ازدواج برای زیر سن قانونی بر اساس قانون

بر اساس قانون مدنی شرایط زیر بایستی برای ازدواج زیر سن قانونی رعایت گردد:

  1. رضایت ولی: برای زیر سن ازدواج و چه ازدواج قانونی، اجازه ولی پدر لازم است.
  2. رعایت مصلحت فرزند: بایستی صلاح فرزند در ازدواج مشخص باشد و می‌توان گفت که تعین این موضوع امری مهم و ضروری است.
مطلب پیشنهادی:  تفاوت سند ملکی و سند اوقافی

۳.  تشخیص دادگاه: این موضوع موجب می‌شود که علاوه بر اذن پدر، تشخیص دادگاه نیز باشد و این موضوع نیز به صلاح فرزند است تا تصمیم‌گیری درستی دراین‌خصوص صورت بگیرد.

مجازات ازدواج با دختری که زیر سن قانونی است، چیست؟

زمانی که یک مرد با دختری که زیر سن ازدواج قانونی است، عقد می‌کند بر اساس ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده، به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می‌شود که این حبس تعزیری معادل بیش از 6 ماه تا دو سال است و غیر از این ماده در قانون مجازات دیگری تعیین نشده است.

شرایط سن قانونی ازدواج در ایران

سخن آخر

ما در این مقاله در خصوص سن قانونی ازدواج صحبت کرده‌ایم که شما می‌توانید به‌خوبی در این مقاله آن را مطالعه نمایید. در واقع ازدواج یک سنت پسندیده است که بایستی بر اساس شرع مقدس اسلام و قانون صورت بگیرد که ما در اینجا شرایط ازدواج را در زیر سن قانونی نیز برای شما بیان نموده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…