تکنولوژی جدید هواپیمای مسافربری با مصرف سوخت کمتر

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تکنولوژی جدید ادغام بال‌ها در این هواپیمای مسافربری کشش ایرودینامیکی آن ‌را کمتر کرده و باعث سهولت در امر برخاستن هواپیما می‌شود. مصرف سوخت کمتر و فضای بیشتر صندلی، از دیگر قابلیت‌های این تغییر چشمگیر هستند.
ادغام بال در بدنه هواپیمای مسافربری با افزایش کارایی

مدل آزمایشی هواپیمای مسافربری جدید شرکت JetZero طی قرارداد این شرکت با نیروی هوایی ایالات متحده تا سال ۲۰۲۷ تولید خواهد شد. این هواپیما طی این قرارداد ۲۳۵ میلیون‌دلاری بر اساس طرحی قدیمی و عجیب مربوط به سال ۱۹۲۰ ساخته خواهد شد. با ایجاد تغییر ساده‌ای در ظاهر، کارایی این مدل جدید بسیار بیشتر از هواپیماهای هم‌رده خود خواهد بود. صاحب گران‌ترین هواپیمای جهان را نیز، از طریق لینک درج‌شده بخوانید.

ظاهر منحصربه‌فرد این هواپیما

هواپیماهای معمول که به مدت یک قرن کارایی داشتند از ظاهر ساده‌ای برخوردار بودند. بدنه استوانه‌ای‌شکل، دو بال و تثبیت‌کننده‌های پیچ شده بر روی بدنه. به علت مشکلات زیست‌محیطی، مباحث بهره‌وری در سوخت مطرح شد و همین مسئله نیاز به توسعه طرح‌های جدید را در دنیا ایجاد کرد.

در ظاهر جدید این مدل، فناوری BWB ‌ یا ادغام بال‌ها در بدنه به‌کاررفته است. با ادغام بال‌ها کشش ایرودینامیکی به‌اندازه ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و به بالارفتن راحت‌تر هواپیمای مسافربری کمک زیادی می‌کند. بدین شکل برد پرواز و زمان سفر کوتاه‌تر شده و خطرات حمل‌ونقل کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند.

وزیر نیرو هوایی، “فرانک کندال” این قابلیت بال‌ها را برای کاهش مصرف سوخت و افزایش دسترسی جهانی بسیار پرسود دانست و اذعان کرد که مسئله جابه‌جایی سریع‌تر نیز در حفظ امنیت کشورها بسیار حیاتی است. معاون وزیر نیروی هوایی، “دکتر راوی چوداری” نیز عقد این قرارداد را نقطه عطف مهمی برای نیروی هوایی دانست.

نمونه‌های ساخته‌شده تکنولوژی BMW

شرکت JetZero ‌ که یکی از پیش‌گامان عرصه ساخت هواپیمای مسافربری سازگار با محیط‌زیست با مصرف سوخت کم است، طرح اصلی‌ این هواپیما را از مدل‌های نظامی گرفته است.

به جز برنامه ساخت این تکنولوژی در هواپیمای مسافربری JetZero این مسئله مدت‌ها پیش مطرح شده بود؛ اما امکان ساخت نمونه واقعی آن وجود نداشت. به کمک پیشرفت فناوری در دنیای امروز امکان ساخت نمونه‌های بزرگ‌تر این مدل فراهم شد.

مطلب پیشنهادی:  6 دلیل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

دو شرکت بوئينگ و لاکهید مارتین از پیش‌گامان این عرصه بودند که مدل‌های خود را ساخته‌اند. نسخه کوچک‌تر هواپیمای x-48 شرکت بوئینگ یکی از این هواپیماها بود. لاکهید نیز در آزمایش‌های خود بدنه دارای بال هیبریدی را در تونل‌های باد مورد سنجش قرار داده است. پس از پیشرفت بهتر در این حوزه، این هواپیمای مسافربری می‌تواند در ابعاد کامل در نسخه آزمایشی ساخته شود.

هواپیمای مسافربری با مصرف سوخت کمتر دوست‌دار محیط‌زیست است.

کاربردهای گسترده‌تر این طرح جدید هواپیمای مسافربری

این طرح جدید در جلسه اخیر مقامات برای هواپیماهای باری و محفظه‌های سوخت‌رسان نیروی هوایی و بسیار مفید شناخته شد. این طرح همچنین به نفع خطوط هوایی باری و مسافربری اعلام شد؛ چرا که در آن فضای صندلی و بار بیشتر بوده و در هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی به عمل می‌آورد.

طبق بیان “تام اولری” یکی از بنیان‌گذاران شرکت JetZero ‌ و مدیرعامل مجموعه، صنعت هوانوردی در بخش تجاری مشتاق یافتن راه‌های دیگری برای کاهش مصرف سوخت است. او همچنین اعلام کرد که بودجه این پروژه کمتر از مقدار لازم برای تولید این هواپیمای مسافربری است و شرکای خصوصی دیگری نیز در امور مالی ساخت آن مشارکت دارند.

سخن آخر

در روند تغییر مدل ساخت هواپیمای مسافربری بال‌ها به بدنه می‌چسبند و همین امر تأثیر چشمگیری در کاهش ایرودینامیک و سرعت بیشتر، در عین توانایی حمل بیشتر در این مدل ایجاد کرده است. شرکت JetZero این مدل را تا اوایل سال ۲۰۳۰ روانه بازار خواهد کرد.

تعداد کلمات مطلب: 527

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

بررسی کامل علت پس دادن نمک ماشین ظرفشویی (در تمام برندها)

نشتی محفظه نمک یکی از متداولترین مشکلاتی است که ماشین های ظرفشویی با آن روبرو می شوند. این…