ژن طول عمر و اکسیر جاودانگی انسان را بشناسید + ویدیو

4
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مطالعات اخیر بر روی ژن‌های مخمرها، طول عمر آنها را تا ۸۰ درصد افزایش داد. این مسئله رکورد جدیدی را دنیای ژنتیک جابه‌جا و مسیر تحقیقات را به سوی شناخت مدارهای ژنتیکی انسان باز کرد.

تا پیش‌ازاین تجسم می‌شد مقاومت در برابر بیماری‌ها مسئله‌ای ارثی است و چیزی به نام ژن طول عمر وجود ندارد. اخیراً محققان مختلف با آزمایش‌های ژنتیکی دریافتند که این امر چندان درست نیست و با دست‌کاری ژن‌های مختلف می‌توان روند پیری را بسیار کندتر کرد.

بررسی ارتباط بین ژن طول عمر و رژیم غذایی

چند سال پیش محققان دریافتند که یکی از راه‌های افزایش عمر به محدودکردن غذای موجود یا رژیم غذایی او مرتبط است؛ اما عوامل مولکولی مسبب این موضوع هنوز روشن نبود. طبق این تحقیقات مشخص شد که در صورت دریافت ۷۰ درصد غذا توسط حیوانات، عمر آنها معادل ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. این رقم در انسان‌ ۱۵ الی ۲۰ سال زندگی او را در برمی‌گیرد.

برای تحقیق روی این موضوع به نقل از مجله نیچر، گروه “اندرو دیلین” آزمایشی رو روی کرم‌ها انجام دادند و با خوراندن باکتری‌هایی خاصی، ژن PRA-4‌ را غیرفعال کردند. پس از آن با ایجاد محدودیت غذایی تغییری روی طول عمر آنها مشاهده نشد. در این تحقیق عملکرد این ژن طول عمر مرتبط با محدودیت غذایی اثبات شد؛ اما به تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم آن پی برده نشد.

پس از در آزمایش دیگری مشخص شد زمانی که این ژن بیش از حد بیان شود، طول عمر این کرم‌ها رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و تأثیر این موضوع در کنار ایجاد رژیم غذایی، افزایش عمر بیشتری را هم نشان داد. جالب این بود که ایجاد محدودیت غذایی در این حیوانات مسبب افزایش سلامتی و طول عمر موجودات شده بود.

ژن Age-1 یک ژن طول عمر شناخته شد

رکورد ژنتیکی طول عمر شکسته شد

در تحقیق دیگری که روی ژن طول عمر مخمرها توسط محققان دانشگاه سن دیگوی کالیفرنیا صورت گرفت، مشخص شد که روند پیری در این موجودات را می‌توان درستکاری و تا ۸۰ درصد کندتر کرد.

روند پیری انسان با زوال دو عنصر رخ می‌دهد. یکی از این عوامل پایداری DNAهای انسان و دیگری افول تدریجی میتوکندری، اندام سازنده انرژی در انسان است. تغییر در روند این دو عملگر، می‌تواند پیری را آهسته‌تر کند.

مطلب پیشنهادی:  چرا نباید موبایل را در ماشین به شارژ بزنیم؟

تحقیق روی ژن طول عمر بر روی گونه مخمر “ساکرومایسس سروزیه” ، مخمر سازنده آبجو و شراب انجام شد. در این آزمایش نوسانگرهای ژنتیکی به سلول‌ها ارسال شد تا به آنها فرمان دهند که اگر این دو سمت بیشتر فعال شد، این روند را برعکس کنند.

پیش‌ازاین موضوع، دانشمندان متوجه شدند که اصلاح ژنی به نام “Age-1” در کرم‌های آلگان می‌تواند طول عمر آنها را تا ۶۰ درصد بیشتر کند. ازآنجایی‌که عملکرد ژنتیکی گونه‌های مختلف بسیار شبیه به انسان است این تحقیق راه را برای تحقیقات گسترده‌تر در این باره باز کرد.

دستکاری اشتباه ژن طول عمر می‌تواند منجر به تومور بدخیم شود

امکان انجام این تحقیقات برای انسان در حال حاضر

با اینکه تحقیقات ژن طول عمر بر روی گونه‌های مختلف غیرانسانی انجام شد، اعمال این موضوع باتوجه‌به  مدارهای کنترل ژنی انسان به‌مراتب دشوارتر و پیچیده‌تر است. هرچند که عده از محققان همچون “جودی گارسیا اوجالو” این مدل یادگیری‌ها را برای کشف عامل کندکننده پیری زمینه‌ساز و مفید دانست.

به نظر “کارلوس لوپز اوتین” از محققان دانشگاه اویدو، برعکس کردن روند پیری، هدف معقولانه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به رؤیای جاودانگی است.

اعمال تحقیقات ژن طول عمر بر روی مردم یکی از موضوعات حساس به شمار می‌رود؛ چرا که تنها با یک اشتباه کوچک، امکان ایجاد تومورهای بدخیم در انسان وجود دارد.

هدف بعدی دانشمندان کشف مدارهای ژنی تنظیم‌کننده پیرشدن در اقسام سلول‌های انسان است و پس از آن می‌توانند استراتژی‌های کشف شده در مهندسی ژنتیک را برای کند کردن پیرشدن اعمال کنند.

سخن آخر

تحقیقات جدید بر روی ژن‌ها مشخص کرد که عمر انسان به عملکرد ژن طول عمر او بستگی دارد. ازآنجایی‌که DNA انسان شباهت زیادی به سوژه‌های این تحقیقات دارد، این امکان می‌روند که در آینده‌ای نزدیک، هدف طولانی‌شدن زندگی انسان اتفاق بیفتد.

تعداد کلمات مطلب: 610

4 دیدگاه

  1. مهین ابراهیمی

    5 شهریور 1402 در 5:30 ق.ظ

    مطالبتان بسیارمفیدوآموزنده است.متشکرم

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 5:05 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز که با ما همراه بودید.

      پاسخ

  2. نتین

    6 شهریور 1402 در 6:02 ب.ظ

    عمرمفیدخیلی بهترازعمرطولانی بی حاصل است

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      8 شهریور 1402 در 4:56 ب.ظ

      ممنون از شما دوست عزیز که با ما همراه بودید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 تصویر عجیب از فضا که تا به حال ندیده‌اید!

زندگی در شهرهای بزرگ و همچنین مشغولیت‌های روزمره، گاهی می‌تواند ما را از زیبایی‌ها و عظمتی…