نکات و ترفندهای ساخت ارز دیجیتال

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در ادامه این مقاله با مراحل ساخت رمز ارز با ما همراه باشید.
نکات و ترفندهای ساخت ارز دیجیتال

این روزها استفاده از زیرساخت بلاک‌چین و رمزارزها به روندی درحال‌رشد در جهان تبدیل شده است. در همه جای جهان نگاه‌ها به نمودار قیمت بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتال، خیره شده است.  به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال ایجاد زیرساخت بلاک‌چین یا رمزارز مخصوص خود هستند یا کنجکاوند که بدانند چگونه می‌توان حتی برای تفریح رمزارز جدیدی ایجاد کرد. خوشبختانه انجام این کار برای هیچ‌کس دور از دسترس نیست و با استفاده از ابزار و دانش مناسب می‌توان راحت‌تر از چیزی که فکر می‌کنید به این هدف دست یافت.

چهار روش برای این که رمزارز خود را بسازید

برای این‌که بخواهیم بلاکچین شخصی خود را ایجاد کنیم چهار مسیر اصلی وجود دارد:

  • بلاک‌چین و رمزارز بومی خود را از پایه توسعه دهید
  • کد یک بلاک‌چین موجود را تغییر دهید
  • رمزارز جدیدی روی یک بلاک‌چین موجود توسعه دهید
  • توسعه‌دهنده بلاک‌چینی استخدام کنید تا بلاک‌چین شخصی‌سازی شده شما را توسعه دهد

باید توجه داشت که ساخت و ایجاد رمزارز قسمت راحت و آسان کار است، و قسمت مهم و مشکل بخش نگهداری و توسعه آن در آینده است. به همبن خاطر است که ایجاد ارزهای دیجیتال آینده دار بلند مدت می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد.

در زیر دقیق‌تر به هر یک از این روش‌های چهارگانه برای ایجاد رمزارز می‌پردازیم:

گزینه اول: توسعه بلاک‌چین و رمزارز بومی خود

اولین گزینه برای این‌که بخواهید رمزارز خود را توسعه دهید این است که بلاک‌چین مختص خود را از پایه توسعه دهید. برای رسیدن به این هدف نیازمند دانش فنی IT و برنامه‌نویسی در سطح پیشرفته هستید. همچنین لازم است با مفاهیم اساسی و بنیادی بلاک‌چین به‌خوبی آشنایی داشته و درک کرده باشید تا بتوانید زنجیره بلاک‌چین خود را توسعه دهید.

برای استفاده از این راهکار باید مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب یا توسعه سازوکار اجماع

باید سازوکاری برای اجماع و تأیید تراکنش‌های انجام شده بر روی بلاک‌چین خود تعیین کنید. این سازوکار اجماع در واقع همان پروتکلی است که بلاک‌چین شما با آن کار می‌کند. از رایج‌ترین سازوکارهای اجماع موجود می‌توان سازوکار اجماع تأیید کار (Proof of work) و همین طور اجماع تأیید سهام (Proof of Stake) را نام برد.

طراحی معماری بلاک‌چین

این که بلاک‌چین شما عمومی (Public) باشد یا اختصاصی (Private) و نیازمند مجوز (Certified) باشد یا بدون نیاز به مجوز (Uncertified) و مواردی ازاین‌قبیل را طراحی معماری بلاک‌چین می‌گویند. طراحی معماری بلاک‌چین باتوجه‌به خصوصیاتی که برای رمزارز خود در نظر دارید انجام می‌شود و تصمیم برای بهترین نوع معماری را خود شما باتوجه‌به موارد سفارشی بلاک چینتان می‌گیرید.

بررسی و نظارت بر بلاک‌چین و کد جدید شما

احتمالاً لازم است افراد متخصصی را به کار بگیرید تا کد بلاک‌چین شما را بررسی کرده و مواردی که ممکن است دارای اشکالی فنی باشد به شما منتقل کنند تا بتوانید پیش از به‌کارگیری پروژه آن را اصلاح کنید.

تأیید مطابقت با قوانین و مقررات

به‌کارگیری فرد یا تیمی برای بررسی قوانین بلاک‌چین شما و مطابقت آن با قوانین و مقررات موجود می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و با شناسایی زودهنگام تعارضات از خسارت‌های زیادی در آینده جلوگیری کند.

پس از انجام این مراحل می‌توانید اقدام به ایجاد رمزارز خود کرده و کوین خود را ضرب کنید. می‌توانید تصمیم بگیرید تمام موجودی کوین را به یکباره ضرب کنید یا به‌تدریج کوین‌ها را افزایش دهید.

گزینه دوم: تغییر کد یک بلاک‌چین موجود

گزینه دوم: تغییر کد یک بلاک‌چین موجود

برای انجام این کار باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کد پایه کدام بلاک‌چین موجود استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که درصورتی‌که این گزینه‌ را انتخاب می‌کنید همچنان لازم است که دانش فنی IT بالایی داشته باشید تا بتوانید کد بلاک‌چین موردنظر خود را بر اساس خواسته‌ها و شخصی‌سازی‌های مدنظر خود تغییر دهید. همچنین در استفاده از این روش نیز لازم است از مشاوران و ناظران فنی و حقوقی استفاده کنید تا موارد دارای اشکال یا مغایرت کد و همچنین موارد حقوقی مغایر با قوانین و مقررات موجود را به شما گوشزد کنند. با این کار می‌توانید تا پیش از انتشار، این موارد را اصلاح کرده و از خسارات بیشتر پیشگیری کنید.

مطلب پیشنهادی:  بازگشت فرمانده یاسمین مقبلی به سیاره مادری!

گزینه سوم: ایجاد رمزارز جدید روی بلاک‌چین موجود

می‌توانید بدون این که بلاک‌چین جدیدی را به وجود آورید رمزارز خود را ایجاد کنید. زنجیره‌های بلاک‌چینی مانند بلاک‌چین اتریوم با همین هدف به وجود آمده‌اند تا از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contract) پایه‌ای برای رمزارزهای جدید با اهداف متفاوت باشند. رمزارزهای جدید می‌توانند روی این بلاک‌چین پایه سوار شوند. به این رمزارزها که بلاک‌چین مخصوص خود را توسعه نمی‌دهند و روی بلاک‌چین‌های موجود سوار می‌شوند توکن می‌گویند.

ایجاد توکن‌های جدید روی بلاک‌چین پایه موجود هم می‌تواند نیازمند دانش فنی IT و برنامه‌نویسی باشد اما این دانش فنی لازم نیست در حد پیشرفته و بسیار عمیق باشد و افرادی با دانش فنی متوسط نیز می‌توانند از پس این کار بر بیایند.

در ادامه بر مراحل  توسعه چنین توکن‌هایی می‌پردازیم:

انتخاب بلاک‌چین پایه:

اولین تصمیمی که باید بگیرید انتخاب بلاک‌چین پایه برای رمزارز شماست. در میان انتخاب‌های ممکن برای شما مشهورترین بلاک‌چین‌های موجود، زنجیره بلاک‌چین اتریوم و همچنین بایننس اسمارت چین هستند.

ایجاد توکن

فرایند ایجاد توکن تا حد زیادی به میزان سفارشی‌سازی که در ایجاد توکن‌ خود لازم دارید بستگی دارد. توکن‌هایی با میزان سفارشی‌سازی بالا نیازمند زمان زیاد و دانش فنی نسبتاً بالایی هستند. اما توکن‌هایی که سفارشی‌سازی اندکی داشته باشند را می‌توان به‌راحتی و با چند کلیک از طریق سامانه‌ها و پلتفرم‌هایی مانند WalletBuilders، Coincode.app‌ یا حتی سامانه ایجاد توکن ایرانی با نام «توکن‌ساز» ایجاد کرد.

ضرب رمزارز جدید

ضرب رمزارز جدید

بعد از ایجاد توکن جدید، برای ضرب رمزارز بر روی زنجیره بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم و بایننس اسمارت چین دیگر خیلی نیازی به ناظر فنی و پشتیبان حقوقی هم ندارید.

معمولاً میزان سفارشی‌سازی توکن‌ها کمتر از کوین‌هاست اما سرعت ایجاد توکن بسیار بالاتر و سریع‌تر از ایجاد کوین است. همچنین توکن می‌تواند ویژگی‌های خوب امنیتی و فنی بلاک‌چینی که بر روی آن سوار می‌شود را به ارث ببرد و از این طریق کارایی فنی و امنیتی را با کمترین زحمت به دست آورد. همین‌طور نوآوری‌ها، ابداعات و به‌روزرسانی‌های انجام شده در بلاک‌چین پایه می‌تواند دست سازنده توکن را در استفاده از این نو‌آوری‌ها باز بگذارد.

گزینه چهار: استخدام توسعه‌دهنده بلاک‌چین

می‌توانید افراد یا شرکت‌هایی را برای توسعه بلاک‌چین مخصوص خودتان استخدام کنید. شرکت‌های زیادی هستند که با عنوان «بلاک‌چین به‌عنوان یک سرویس» (BAAS) کار می‌کنند و این خدمات را ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها توانایی این را دارند که بلاک‌چین یا رمزارز مخصوص شما را با هر درجه‌ای از سفارشی‌سازی منتشر کنند.

برخی از مهم‌ترین و مشهورترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات (BAAS) در جهان عبارت‌اند از: Microsoft Azure، Amazon Web Services،  ChainZilla و BlockStream.

مزایا و معایب ایجاد رمزارز

ایجاد و ساخت رمزارز جدید هم مانند همه پدیده‌های دیگر مزایا و معایبی دارد که در زیر به‌اختصار به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

مزایا

  • می‌توانید رمزارز خود را هرطور که بخواهید شخصی‌سازی کنید
  • فرصتی است که بیشتر راجع به مفاهیم پایه‌ای و اساسی بلاک‌چین اطلاعات کسب‌ کنید
  • امکان ارزش یافتن رمزارز و پرطرفدار شدن آن و بالارفتن قیمتش وجود دارد

معایب

  • عموماً نیازمند دانش فنی است
  • می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌زا باشد
  • برای این که رمزارز به موفقیت برسد نیازمند فرایند نگهداری مداوم و طولانی‌مدت است

کلام آخر

در این مقاله به روش‌ها و مراحل مختلف ایجاد یک رمزارز جدید پرداختیم. اگر سفارشی‌سازی‌های بسیار زیاد و مقصود ویژه‌ای از ایجاد رمزارز جدید داشته باشید احتمالاً گزینه ایجاد بلاک‌چین و رمزارز از پایه یا استخدام توسعه‌دهنده بلاک‌چین برای شما مناسب‌تر باشد اما درصورتی‌که از روی تفریح یا کنجکاوی می‌خواهید رمزارزی ایجاد کنید گزینه‌های تغییر کد بلاکچین موجود یا ایجاد ارز دیجیتال بر روی بلاکچین موجود برای شما مناسب‌تر است. به‌وسیله‌ پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی که در گزینه سوم معرفی شد می‌توانید رایگان و فقط با چند کلیک رمزارز خود را توسعه دهید.

تعداد کلمات مطلب: 1246

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

جامع ترین لیست لوازم تحریر مدرسه

در این مقاله، ما جامع ترین لیست لوازم تحریر مدرسه را برای دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی…