متراژ آپارتمان را چطور محاسبه کنیم؟

2
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
محاسبه اندازه دقیق متراژ و مساحت خانه کمی دشوار و گیج‌کننده است؛ چون استاندارد دقیقی برای این کار وجود ندارد و هر کس شیوه‌ خود را برای محاسبه آن دارد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به شما نحوه محاسبه متراژ ساختمان را آموزش دهیم.
متراژ آپارتمان

افرادی که قصد خرید آپارتمان را دارند، معیارهای متنوعی، همچون دسترسی ملک به خیابان‌های اصلی، داشتن پارکینگ اختصاصی، مشاعات ساختمان و … را  در نظر می‌گیرند؛ اما مهم‌ترین معیار در خرید خانه متراژ آپارتمان است چرا که بر حسب متراژ قیمت ملک تعیین می‌شود. بنابراین با توجه به افزایش روزافزون قیمت ملک، توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که قصد خرید ملک را دارید و می‌خواهید بدانید که متراژ واقعی آپارتمان چگونه محاسبه می‌شود، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

متراژ آپارتمان

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان به چه صورت است؟

بسیاری از افراد که قصد خرید آپارتمان در تهران سایر نقاط کشور را دارند، در بیشتر مواقع با مشکل تفاوت متراژ آپارتمان در سند تک برگ و متراژ ذکر شده در پروانه ساختمان مواجه می‌شوند. بنابراین لازم است خریداران آپارتمان‎‌های نوساز با طرز محاسبه متراژ آپارتمان آشنایی لازم را داشته باشند.  اما از آنجا که در نحوه محاسبه متراژ ساختمان، عوامل مختلفی دخیل بوده، پیش از آنکه به توضیح نحوه محاسبه متراژ مفید آپارتمان بپردازیم، در این بخش، عوامل موثر در محاسبه متراژ ساختمان، را توضیح داده که شامل موارد زیر می‌باشد:

مطابق با قانون محاسبه متراژ آپارتمان، اولین مساله ای که در محاسبه متراژ آپارتمان مورد توجه قرار می‌گیرد، تعیین مساحت ساختمان است.

  • زیربنای آپارتمان: منظور از زیربنا، مساحت هر یک از طبقات آپارتمان می‌باشد.
  • مساحت کل آپارتمان: مساحت کل آپارتمان، عبارت است از مجموع مساحت زیربنای طبقات روی زمین و زیر زمین.
  • مشاعات ساختمان: مشاعات که به قسمت‌های مشترک ساختمان گفته می‌شود و اختصاص به مالک خاصی ندارد و همه مالکین به طور یک اندازه از آن سهم می‌برند.
  • مفروزات و قسمت های اختصاصی ساختمان: منظور از مفروزات قسمت‌های اختصاصی واحد آپارتمان است مانند حیات خلوت.

متراژ آپارتمان

محاسبه متراژ آپارتمان در سند رسمی به چه صورت است؟

هنگام محاسبه متراژ ساختمان بسیاری از افراد با یک سری سوالات مواجه می‌شوند؛ برای مثال آیا پارکینگ و انباری جزو متراژ آپارتمان است؟ آیا راه پله جز متراژ آپارتمان است؟ یا اینکه آیا انباری جز زیربنا است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید. هنگام محاسبه متراژ آپارتمان در سند رسمی، سطح زیربنای قسمت اختصاص یک واحد، محاسبه شده و مشاعات یا قسمت‌های مشترک ساختمان، جزو متراژ آپارتمان، محاسبه نمی‌شوند. بنابراین، در محاسبه متراژ داخلی آپارتمان، قسمت‌هایی چون سالن پذیرایی، آشپزخانه، اتاق‌ها، بالکن، انباری و پارکینگ باید در نظر گرفته شوند. قسمت‌های خارج از واحد آپارتمان، مانند راه پله و حیاط عمومی و نورگیرها برای متراژ واحد در نظر گفته نمی‌شود؛ مگر اینکه برای استفاده اختصاصی مالک یک واحد باشد. توجه داشته باشید که انباری و پارکینگ، در صورتی که جزو مشاعات ساختمان و مشترک میان مالکین باشد، در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​ در نظر گرفته نمی‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  با مراحل طلاق توافقی آشنا شوید

متراژ آپارتمان

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط اداره ثبت

همان گونه که گفتیم محاسبه متراژ آپارتمان با توجه به شک هندسی آن انجام می‌شود؛ بنابراین مساحت یک ساختمان مستطیل با مربع متفاوت است؛ اما، زمانی که یک آپارتمان نوساز باشد برای دریافت سند تفکیکی هر واحد، باید نحوه متراژ زمین توسط کارشناس متراژ ساختمان از سوی اداره ثبت انجام گیرد. در این روش نحوه محاسبه متراژ کاملا تخصصی بوده و متفاوت از نحوه محاسبه خود افراد است. در این مرحله پس از اخذ پایان کار و آماده شدن مقدمات تنظیم سند، لازم است تا مالک، برای اخذ پایان کار و سند تفکیکی واحدهای آپارتمان اقدام نماید. بعد از اتمام این مرحله مهندس نقشه بردار اداره ثبت، که کارشناس رسمی تفکیک آپارتمان‌های نظام مهندسی بوده، با حضور در محل ملک و با رعایت مقررات تخصصی نقشه برداری و قوانین ثبتی، اقدام به محاسبه می‌کند.

متراژ آپارتمان

کارشناس مزبور، با استفاده از دوربین نقشه برداری، اطلاعات تمامی قسمت‌های مشاعی آپارتمان، شامل راه پله، راهرو، آسانسور، ستون‌ها، دیوارها، ورودی‌ها و بقیه مشاعات را جمع آوری می‌کند. در مرحله بعد مجددا با استفاده از دوربین، اطلاعات و اندازه‌های مربوط به دور تا دور ملک و تمام قسمت های اختصاصی را جمع آوری کرده و در صورت لزوم، با استفاده از متر، اندازه های داخلی واحدها و ضخامت دیوارهای هر واحد، را نیز مشخص و معین کرده و در لیست مربوطه، وارد می‌کند.

در مرحله آخر کارشناس مربوطه، اقدام به تهیه نقشه جامع و تفصیلی آپارتمان و بخش‌های مختلف آن و تعیین متراژ دقیق همه بخش‌ها، نموده و این نقشه‌ها با به کارگیری نرم افزارهای ثبتی به متن‌های نوشته شده، تبدیل شده تا در سند تک برگی آپارتمان نیز درج و منعکس گردد.

پیشنهاد مطالعه: مسائل حقوقی مهم که قبل از خرید خانه باید بدانید!

2 دیدگاه

  1. ممد

    25 بهمن 1401 در 9:47 ب.ظ

    سلام کاش دررابطه با متراژ واحدهای قولنامه ای که متراژ تقریبی به انضمام مشاعات فروخته میشود هم نظر میدادید

    پاسخ

    • فائزه امیری

      26 بهمن 1401 در 10:54 ق.ظ

      سلام ممنون از همراهی شما
      انشالله در مطالب بعدی به این موضوع پرداخته می‌شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …