شگون خانه جدید؛ شمع روشن کردن یا شکستن نارگیل مقابل در خانه؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای ورود به خانه جدید در تمامی فرهنگ‌ها مناسکی در راستای تطبیق بهتر با خانه جدید وجود دارد. بعضی از این باورها در حکم مراسمی جدی تلقی شده و توسط اکثریت رعایت می‌شوند.
رسوم ورود به خانه جدید

رسوم ورود به خانه جدید از کشوری به کشور دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. اما همه این رسوم با هدف خوش‌یمنی خانه جدید انجام می‌شوند. این رسوم که بعضا هیجان‌انگیز و قابل توجه هستند در آداب و رسوم و سنت‌های مختلف در فرهنگ‌های مختلف ریشه دارند. با ما در دلتامگ همراه باشید تا با برخی از آداب و رسوم ورود به خانه جدید آشنا شوید.

رسومی برخواسته از سنت

در میان بعضی فرهنگ ها این رسوم طیفی وسیع از ایجاد انرژی مثبت در خانه جدید و پاک‌سازی آن از انرژی‌های منفی درون آن دارد. در دیگر فرهنگ‌ها این رسوم به منظور آشنایی با همسایه‌ها و گسترده کردن شبکه روابط اجتماعی انجام می‌شود.

1. مهمانی دورهمی

یکی از رسوم ورود به خانه جدید که سنتی رایج در بسیاری از فرهنگ‌هاست برپایی مهمانی در خانه جدید است. این مهمانی با دعوت از دوستان، خانواده و همسایگان برای جشن گرفتن خانه جدید انجام می‌شود.

به اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی خاص با خانواده یا عزیزان در خانه جدید یک سنت در بسیاری از فرهنگ‌هاست. این مهمانی نماد یک شروع تازه، با هم بودن و شکوفایی است.

رسوم ورود به خانه جدید

مهمانان اغلب هدایایی مانند گیاهان، شمع یا وسایل آشپزخانه را به عنوان نمادی از خوش‌شانسی و کمک به صاحبان خانه برای زندگی آسان‌تر در خانه جدید همراه می‌آورند.

2. تشریفات برک‌دهی یا پاک‌سازی

برخی فرهنگ‌ها برای پاک‌سازی خانه جدید و دفع هرگونه انرژی منفی، مراسم تبرک یا پاک‌سازی را انجام می دهند. این ممکن است شامل خواندن دعا، سوزاندن بخور یا مریم گلی، یا پاشیدن آب مقدس در سراسر خانه در بعضی فرهنگ‌های کلیسای مسیحی باشد.

3. آوردن نان و نمک

در برخی از فرهنگ‌ها، مرسوم است که همسایگان یا دوستان هنگام نقل مکان شخصی به خانه جدید، نان و نمک را به عنوان هدیه‌ای نمادین به خانه جدید ببرند. نان نشان دهنده رزق و روزی و نمک نماد رفاه و محافظت است.

4. قرار دادن نمادهای مذهبی

در فرهنگ‌های خاص، مرسوم است که نمادها یا اشیاء مذهبی را در خانه جدید به عنوان راهی برای دعوت از حمایت و برکات الهی قرار می‌دهند. این رسم از رسوم ورود به خانه جدید شامل آینه و قرآن در میان مسلمانان و آویزان کردن صلیب، نمایش مجسمه‌ها یا تصاویر خدایان، یا قرار دادن متون مذهبی یا متون مقدس در مناطق برجسته خانه برای سایر مذاهب است.

مطلب پیشنهادی:  روستای کندوان؛ عجیب‌ترین روستای صخره‌ای جهان!

در برخی فرهنگ‌ها و مذاهب قربانی کردن برای خانه نیز یکی از رسوم ورود به خانه جدید است.

5. آویختن نعل اسب

یکی از رسوم ورود به خانه جدید در بعضی فرهنگ‌ها مبتنی بر این اصل است که آویختن نعل اسب یا یک شی خوش‌یمن دیگر در ورودی خانه باعث خوش‌شانسی می‌شود و ارواح شیطانی را دفع می‌کند. این نمادها اغلب به عنوان طلسم‌های محافظ برای خانه جدید در نظر گرفته می‌شوند.

6. روشن کردن شمع و عود

روشن کردن یک شمع در هر اتاق از خانه جدید یک سنت در برخی فرهنگ‌ها برای آوردن نور، گرما و انرژی مثبت به فضا است. همچنین دود کردن عودهای طبیعی و برخی گیاهان خشک برای دور کردن انرژی‌های منفی در بعضی فرهنگ‌ها رایج است.

رسوم ورود به خانه جدید

7. تشریفات آستان در

در چندین فرهنگ، مراسمی در آستانه خانه جدید برای نشان دادن دوران گذار انجام می‌شود. این مراسم شامل شکستن نارگیل، پاشیدن دانه یا برنج، یا انجام حرکات یا نمازهای خاص به عنوان نمادی برای رفاه، باروری، یا دفع ارواح شیطانی است.

رسوم ورود به خانه جدید

در فرهنگ‌هایی خاص، شکستن نارگیل در آستانه خانه جدید به فال نیک گرفته می‌شود. اعتقاد بر این است که شکستن نارگیل بر آستانه در خانه جدید موانع را از بین برده و برکت را به خانه جدید می‌آورد.

همه این رسوم ورود به خانه جدید از باورهای محلی نشأت گرفته و بر مبنایی منطقی استوار نیستند.

پیشنهاد مطالعه: چرا بعضی‌ها خاک می‌خورند؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

میوه‌های انرژی‌زا را بشناسید

افزایش انرژی بدن خستگی را از شما دور می‌کند. احساس خستگی، به طور معمول بعد از ظهرها به سرا…