دژ جادویی در شهر ری که 2300 سال قدمت دارد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دژ رشکان یا دژ شاپوریان، یکی از قلعه‌های باستانی شهرستان ری در استان تهران است که بازدید از آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.
دژ رشکان شهر ری

شهر ری در طول تاریخ به دلیل قدمت و وجود مکان‌های تاریخی، بسیار مورد توجه سلسله‌های مختلف در ایران قرار گرفته است. دژ رشکان شهر ری یا دژ شاپوریان، یکی از این مکان‌های تاریخی مهم است که در جنوب غربی استان تهران و در شمال شهرستان ری قرار دارد. این دژ در دوره ساسانی به دستور شاپور دوم ساخته شده و در دوره اسلامی نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان یکی از قلعه‌های مهم در راه تجاری از شیراز به ری به کار گرفته شد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر این قلعه با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

دژ اشکان شهر ری

تاریخچه دژ رشکان شهر ری

در دوره ساسانی، دژ رشکان را با نام “رام‌آباد” می‌شناختند که به دستور شاپور دوم ساخته شد. این قلعه به عنوان یکی از قلعه‌های اصلی دوران ساسانی در جنوب غربی ایران به شمار می‌رفت. در دوره اسلام نیز، دسترسی آسان به چشم‌اندازهای جنوبی و شرقی ایران، باعث شد که دژ رشکان به عنوان یکی از قلعه‌های مهم در راه تجاری از شیراز به ری به کار گرفته شود.

در دوران قاجاریه، دژ رشکان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان مرز اصلی جنوبی شهرستان تهران تلقی می‌شد. در این دوران قلعه برای نگهبانی از مرز جنوبی به کار گرفته شد و به دلیل موقعیت استراتژیک خود، دژ رشکان در دوران صفویه و قاجاریه به عنوان مرز نیروهای نظامی شناخته می‌شد. اکنون دژ رشکان به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان ری شناخته می‌شود و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

دژ رشکان شهر ری

معماری دژ رشکان شهر ری

قدمت دژ رشکان مربوط به 2300 سال پیش است و در ساختار آن از سنگ و ساروج استفاده شده است؛ همین ویژگی سبب شد که در آن زمان، این دژ به عنوان یکی از قلعه‌های مستحکم تبدیل شود. در زمان اشکانیان از این دژ برای مراسم‌های بزرگ مانند عید نوروز استفاده می‌کردند.

مطلب پیشنهادی:  بررسی قیمت مسکن در محله قصرالدشت

معماری این برج در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن 11 متر است؛ قسمت شرقی محوطه از یک نیم‌دایره تشکیل شده و روی دیوارهای قسمت غربی آن، سوراخ‌هایی وجود دارد که برای تیراندازی استفاده می‌شد؛ با توجه به استحکامی که این قلعه داشت، فرمانروایان و درباریان در آن زندگی می کردند.

در طبقه بالایی فضای داخلی دژ، راهرویی وجود داشت که کف آن با لایه‌ای محکم از گچ پوشیده شده بود و هنوز بخش‌هایی از آن سالم است. بیشتر قسمت‌های دژ رشکان شهر ری مانند کاخ‌های متعدد، سربازخانه و اسلحه خانه‌ تا زمان قاجار سالم بود و به مرور زمان از بین رفت. اکنون آنچه که از این بنای تاریخی باقی مانده، سفال‌هایی از دورهای اشکانی، ساسانی و اسلامی، سکه‌هایی متعلق به قرن اول یا دوم هجری و خشت های مربع شکل است.

دژ رشکان شهر ری

آدرس دژ رشکان شهر ری

چنانچه قصد دارید با اتومبیل خود به این مکان تاریخی بروید؛ شهرری، چهارراه خط آهن، روبروی کارخانه گلیسیرین سازی، روی کوه باروت؛ و در صورتی هم که می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی بروید، بهترین مسیر استفاده از خط یک متروی تهران است.

دیگر جاذبه های اطراف دژ رشکان شهر ری

  •  تپه میل
  • چشمه علی
  • باروی ری
  • بازار ری
  • کاروانسرای شاه‌عباسی
  • برج طغرل
  • کوه نقاره‌خانه
  • زندان هارون
پیشنهاد مطالعه: آب این چشمه در شهر ری، فرش‌ها را درخشان می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

آجودانیه کجاست؟ معرفی کامل محله+نمونه آگهی

محله آجودانیه یکی از محله‌های اعیان‌نشین تهران است که از امکانات رفاهی و درمانی زیادی برخو…