آب این چشمه در شهر ری، فرش‌ها را درخشان می‌کند!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال مکانی هستید که در روزهای گرم تابستان بتوانید کمی آب‌تنی کنید و از فضای اطراف آن لذت ببرید، سری به شهر ری بزنید.
چشمه علی

اگر ساکن تهران هستید و کمی اهل گردش باشید به راحتی مکان‌های تفریحی و تاریخی که در پایتخت قرار دارد را می‌شناسید. یکی از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی، چشمه علی است که در شهر ری قرار دارد. قدمت این چشمه بسیار است به گونه‌ای که در کنار آن آثار باستانی‌های بسیاری قرار داد که یکی از آن‌ها تپه باروی ری است که در زمان‌های دور برای دفاع از شهر ساخته شده است. بین چشمه علی و باروی ری، کتیبه تاریخی قرار دارد که به دستور فتحعلی شاه ساخته شده و در مطالب بعدی بیشتر به آن می‌پردازیم؛ در حل حاضر اگر علاقه‌مند هستید درباره زیباترین چشمه پایتخت بیشتر بدانید، با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

چشمه علی شهر ری

چشمه علی کجاست؟

قدمت چشمه‌علی به زمان ساسانیان و اشکانیان باز می‌گردد و به عبارت دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری شهر ری، همین چشمه بود. نام قدیم چشمه علی، سورنا یا سوربن بود که بعدها با گسترش اسلام نام این چشمه به چشمه علی تغییر یافت؛ اکنون در زبان عامیانه مردمان شاه عبدالعظیم، به آن چشملی می‌گویند. آب این چشمه از زیر سنگ جاری می‌شود و به سمت جنوب شهر جاری می‌شود؛ آنچه که باعث شده چشمه علی تهران در میان مردم شهر ری و دیگر نقاط محبوب شود، علاوه بر فضای دلنشین آن، فرهنگ قدیمی مردم این شهر است که هرساله در کنار این چشمه انجام می‌شود؛ یکی از این سنت‌ها، شستن فرش در کنار این چشمه بود؛ چرا که مردمان آن زمان بر این باور بودند که شستن فرش در آب چشمه باعث درخشان‌تر و خوشرنگ‌تر شدن فرش‌ها می‌شود.

چشمه علی

بهترین مسیر برای دسترسی به چشمه علی شهر ری

با توجه به اینکه این چشمه زیبا در شهر ری قرار دارد، بنابراین برای دسترسی به آن می‌توانید از مترو و اتومبیل شخصی خود استفاده کنید. راحت‌ترین مسیر دسترسی به چشمه‌ علی شهر ری با مترو، رفتن به ایستگاه شهر ری است که در خط یک مترو تهران قرار دارد. علاوه بر آن برای رفتن با ماشین نیز، لازم به ذکر است که این چشمه بین بلوار صفائیه و بلوار شهید غیوری در کوچه اول قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  خرید خانه در شرق تهران

چشمه علی

آشنایی با قسمت‌های مختلف چشمه علی شهر ری

روی صخره‌ای که در نزدیکی چشمه‌علی قرار دارد کتیبه‌ای به چشم می‌خورد که نام چشمه و صحنه‌هایی از شکار و زندگی مردمان 2000 سال پیش که در زمان ساسانیان زندگی می‌کردند نقش بسته بود؛ اما به دستور فتحعلی شاه قاجار، این کتیبه تخریب شد و به‌جای آن نقش برجسته‌ای از فتحعلی‌ شاه که بر تخت شاهی نشسته بود، قرار گرفت. یکی از دلایل این تصمیم فتحعلی شاه، رفت‎‌‌وآمد مردم به این مکان بود؛ او علاقه داشت تصویرش در مکانی حکاکی شود که پرتردد باشد.

در بازه‌های مختلف زمانی همچنان بر ارزش چشمه‌علی افزوده شد؛ به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خورشیدی، بیش از ۶۰۰ مترمربع از محوطه اطراف چشمه‌علی توسط گروه «اریک اشمیت» آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت و آثاری مربوط به دوران ماقبل تاریخ، اشکانی و دوره‌های اسلامی به دست آمد. در بین آثار کشف‌شده، سفالینه‌هایی سرخ‌رنگ با نقش‌های قهوه‌ای تیره و سیاه از قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن در این منطقه بود. بخشی از این آثار باستانی در موزه‌های آمریکا و بخش دیگر در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: 5 مسیر آسان برای دسترسی به شهر ری با ماشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

آجودانیه کجاست؟ معرفی کامل محله+نمونه آگهی

محله آجودانیه یکی از محله‌های اعیان‌نشین تهران است که از امکانات رفاهی و درمانی زیادی برخو…