بزرگ‌ترین سنگ نگاره را در شهر ری ببینید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چنانچه علاقه‌مند به دیدن سنگ‌نگاره‌ها هستید؛ می‌توانید بزرگ‌ترین آن را در شهر ری مشاهده کنید.
نقش برجسته فتحعلی شاه

در قسمت شمالی شهر تاریخی ری، در محلی به نام چشمه علی، روی یکی از کوه‌های آن که ارتفاع 20 تا 30  متری دارد، نقش برجسته فتحعلی شاه را می‌بینید که روی تختی نشسته است و تمام فرزندان و خانواده او در اطرافش قرار دارند. سنگ‌نگاره فتحعلی شاه، در سال 1387 به ثبت ملی رسید. برای آشنایی بیشتر با این بنای تاریخی تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی‌های شهر ری در سایت ملکی دلتا

نقش برجسته فتحعلی شاه

تاریخچه نقش برجسته فتحعلی شاه

بعد از آنکه در سال 1210 جنگ‌های ایران و روس تمام شد، فتحعلی شاه برای نشان دادن قدرت حکومت خود، تصمیم گرفت بر روی کوهی نقش خود و خانواده‌اش را حکاکی کنند؛ این ایده فتحعلی شاه از آنجا نشات می‌گیرد که او حاکم فارس بود و در آنجا نقش برجسته بسیاری از تخت جمشید، نقش رستم، بیشاپور و … دید و تصمیم گرفت سنگ نگاره‌ای از خود در تهران درست کند.

یکی از دلایلی که باعث شد فتحعلی شاه این منطقه را برای ساخت نقش برجسته انتخاب کند، وجود چشمه علی بود که 8 هزارسال قدمت داشت و باعث شده بود افراد بسیاری به این محدوده رفت‌وآمد کنند؛ از همین رو در آن زمان شهر ری به عنوان نقطه کانونی تهران شناخته می‌شد.

نقش برجسته فتحعلی شاه

نقوش سنگ‌نگاره فتحعلی شاه

آنچه که شما در سنگ نگاره فتحعلی شاه مشاهده می‌کنید، در ابتدا نقش فتحعلی‌ شاه است که بر تختی طاوس مانند تکیه زده و ۱۶ تن از پسرانش در اطراف او گرد آمده‌اند. در آن زمان هر کدام از پسرانش افراد مشهوری بودند و هر کدام حاکم قسمتی از تهران بودند؛ اسامی افراد نقش‌شده در این سنگ نگاره به ترتیب عبارت‌اند از: نواب اشرف والا نایب‌السلطنه، نواب حسن علی میرزا (والی تهران)، نواب محمدتقی میرزا، نواب والا محمد ولی میرزا (والی خراسان)، نواب حسینعلی میرزا، نواب محمدظهیر میرزا، نواب اماهوری میرزا، نواب اشرف والا (خسرو)، نواب شیخ علی میرزا، نواب حیدر قلی‌میرزا، نواب عبدالله میرزا، نواب اشرف والا بهمن‌میرزا، نواب کامران میرزا و نواب موچول میرزا.

مطلب پیشنهادی:  اجاره خانه در تجریش تهران

نقش برجسته فتحعلی شاه دو کتیبه دارد که کتیبه اول شامل یک قصیده و ترکیب‌بند از عندلیب است که در سال 1210 نوشته شده است و کتیبه دوم در سال 1211 نوشته شده است و بر روی آن اشعاری از  میرزا محمدتقی علی‌آبادی متخلص به «صاحب دیوان» نوشته شده است.

نقش برجسته فتحعلی شاه

بهترین مسیر دسترسی برای بازدید از نقش برجسته فتحعلی شاه

برای بازدید از این مکان تاریخی راحت‌ترین مسیر دسترسی، استفاده از مترو خط یک است که در ایستگاه شهر ری و جوانمرد قصاب قرار دارد؛ یا اینکه استفاده از اتوبوس‌های تندرو است که فاصله بسیار کمی با این سنگ نگاره دارد.

پیشنهاد مطالعه: ساعت این برج در شهر ری، بعد از گذشت 900 سال همچنان کار می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

محله دزاشیب و هرآنچه که از این محله باید بدانید+ جدول قیمت

آب‌وهوای بی‌نظیر محله دزاشیب و دسترسی راحتت و دور بودن از ترافیک همه ما را وسوسه می‌کند در…