نحوه تبدیل قولنامه به سند رسمی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی افرادی که برای اموال و دارایی‌های خودشان که صرفا اسناد عادی در اختیار دارند، می‌خواهند اقدام به گرفتن اسناد رسمی کنند تا از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوند.
تبدیل قولنامه به سند رسمی

نحوه تبدیل قولنامه به سند رسمی از جمله موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع و آگاهی داشته باشند. تبدیل سند عادی به رسمی، گاهی اهمیت فراوانی نزد افراد دارد؛ به‌ویژه دریافت سند ملکی از نوع رسمی  سبب می‌شود که دارنده به دلیل بالاتر بودن توان اجرایی و اثباتی سند رسمی، بتواند از مزایای تنظیم سند رسمی بهره‌مند شود. همراه دلتا مگ باشید.

تبدیل قولنامه به سند

نحوه تبدیل قولنامه به سند رسمی

اگر ملک شما جزو املاکی است که به‌صورت قولنامه‌ای خریداری شده است و اقدامی بابت سند تک برگی آن نکرده‌اید، بهتر است باتوجه‌به اطمینان بالای سند رسمی اقدام به تبدیل قولنامه به سند رسمی کنید.

برای اینکه بتوان اقدام به گرفتن سند تک‌برگ کنید، ابتدا باید به معتبر بودن قولنامه توجه کنید. همچنین بنگاه معاملات املاکی که در آن معامله انجام داده‌اید باید جزو املاک معتبر در اتحادیه بوده تا اعتبار قولنامه از نظر قانونی مورد تأیید قرار بگیرد.

همچنین ملک موردنظر باید دارای پلاک ثبتی در اداره ثبت‌اسناد و املاک کشور باشد. در غیر این صورت املاکی که سابقه ثبتی ندارند نمی‌توانند از طرح صدور سند تک‌برگ استفاده کنند.

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

  • طرفین معامله باید از اهلیت قانونی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی در خصوص ملک برخوردار باشند.
  • اگر خود فروشنده نیز مال را به‌صورت قولنامه‌ای خریداری کرده است، باید دارند اصلی که سند رسمی دارد یا وکیل وی برای انتقال سند و تبدیل قولنامه به سند رسمی به دفترخانه مراجعه کند.
  • متقاضی، از مدارک لازم برای این امر برخوردار بوده تا بتوانند هزینه این تبدیل را بپردازند.
  • تبدیل قولنامه به سند، توسط امور صلاحیت‌دار، در حیطه صلاحیت او و با رعایت شرایط و قواعد مقرر در قانون، انجام شود. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و شرایط تبدیل سند عادی به سند رسمی، می‌توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.
مطلب پیشنهادی:  آیا پارک کردن در مشاعات قانونی است؟

نکته:

  • افرادی که بعد از خریداری یک ملک در آن زندگی کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت سند تک‌برگ اقدام کنند.
  • همچنین اشخاصی که بعد از خرید ملک، سال‌ها آن را رها و هیچ ساخت‌وسازی در آن انجام نداده‌‌اند می‌توانند برای دریافت سند تک‌برگ اقدام نمایند.
پیشنهاد مطالعه: آیا قرارداد اجاره بدون شاهد اعتبار دارد؟

تعداد کلمات مطلب: 349

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…