سوالات مهمی که قبل از قرارداد اجاره خانه باید بپرسیم!

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قانون اجاره خانه جزئیات دقیقی دارد که شامل حقوق و وظایف مستاجر و موجر است که باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.
نکات مهم در قرارداد اجاره

باتوجه به افزایش قیمت خرید آپارتمان در تهران و سایر شهرستان‌ها، بسیاری از افراد توانایی خرید خانه را ندارند و به دنبال فایل‌های اجاره خانه هستند. از طرفی با توجه به افزایش فایل‌های اجاره خانه، افراد بسیاری از قوانین قرارداد رهن و اجاره آگاهی کافی ندارند و دچار مشکل می‌شوند. چنانچه علاقه‎‎‌مند هستید با نکات مهم در قرارداد اجاره آپارتمان آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

 چرا باید قوانین عقد قرارداد اجاره را بدانیم؟

بعضی از افراد بر این باورند که آگاهی از قوانین قرارداد اجاره برای مستأجران ضرورت چندانی ندارد و تنها کافی است که صاحبخانه‌ها از آن آگاه باشند؛ اما این تصور اشتباه است؛ چرا که اجاره خانه یک موضوع دوطرفه است در نتیجه مسائل و نکات مهم در قرارداد اجاره به هردو طرف قرارداد ارتباط دارد. بنابراین فرقی ندارد که مستأجر باشید یا مؤجر؛ در هر صورت باید نسبت به این قوانین بخصوص در هنگام عقد قرارداد اجاره خانه آگاه باشید تا در صورت وجود مشکلات احتمالی بتوانید از حق خود دفاع کنید.

نکات مهم در قرارداد اجاره

اجاره نامه چیست؟

به قراردادی که بین صاحبخانه و مستاجر بسته می‌شود، اجاره نامه گفته می‌شود. از نکات مهم در قرارداد اجاره ثبت جزئیات ملک، حدود، شرایط اجاره خانه مانند میزان ودیعه و تعداد نفرات در اجاره است. به طور کلی اجاره نامه به سه شکل دستی، بنگاهی و رسمی نوشته می‌شود؛ که با یکدیگر تفاوت دارند؛ اجاره نامه رسمی در محضر نوشته می‌شود و بین طرفین امضا می‌شود. اجاره نامه بنگاهی در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شود. اجاره نامه دستی نیز بدون مراجعه به بنگاه و محضر نوشته می‌شود.

در چه شرایطی می‌توان قرارداد اجاره نامه را فسخ کرد؟

امکان فسخ قرارداد در هر معامله‌ای وجود دارد. فسخ اجاره نامه در شرایط خاص امکان‌پذیر است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • فسخ اجاره از سوی مستاجر: در صورتی که مستاجر برخلاف جزئیاتی که در قرارداد درج می‌شود عمل کند یا اینکه مشکل جدی درباره ملک وجود داشته باشد و موجر آن را برطرف نکند، طرف مقابل می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  •  فسخ اجاره از سوی موجر: یکی از دلایلی که موجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند، دیرکرد در پرداخت اجاره‌بها به مدت سه ماه، تغییر کاربری و استفاده غیر از جزئیات موجود در قرارداد، اجاره‌دادن ملک به مستأجر دیگر و انجام اعمال خلاف و منافی عفت عمومی اشاره کرد.
مطلب پیشنهادی:  آیا حقوق و مستمری پدربزرگ به نوه ارث می‌رسد؟

نکات مهم در قرارداد اجاره

کد رهگیری برای عقد قرارداد اجاره چیست؟

دولت از سال ۸۷ به بعد دولت برای امنیت بخشیدن به معاملات قولنامه‌ای، کد رهگیری املاک را تصویب کرد. بر این اساس تمام مشاوران املاک موظف هستند معاملات انجام شده را در سامانه‌ای به نام سامانه‌ی ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. از مزایای این قانون این است که اطلاعات مربوط به مسکن هر فرد برای دولت مشخص می‌شود و از سوی دیگر معامله انجام شده را تضمین می‌کند و شما می‌توانید مطمئن شوید که ملک مورد نظر قبلا به فروش نرفته است. از دیگر مزایای کد رهگیری این است که افراد با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری به راحتی می‌توانند میزان بدهی به شهرداری و یا بانک‌ها برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند.

کد رهگیری

 آیا مستأجر باید هزینه‌ تعمیرات را پرداخت کند؟

از نکات مهم در قرارداد اجاره آپارتمان، مشخص کردن پرداخت هزینه تعمیرات است. به طور کلی دو دسته تعمیرات وجود دارد؛ تعمیرات جزیی و تعمیرات اساسی. تعمیرات جزیی به تعمیراتی گفته می‌شود که مربوط به استفاده‌های کوتاه مدت است. مواردی مانند تعویض لامپ، تعویض پوشال‌های کولر و… جزو مصارف جاری محسوب می‌شوند و به همین خاطر مستأجر باید هزینه‌های مربوطه را بپردازد. تغییر در ساخت ساختمان، هزینه‌ رنگ‌آمیزی دیوارها، خرابی کلی سیستم گرم‌کننده و… مواردی هستند که جزو تعمیرات اساسی محسوب می‌شوند و صاحب‌خانه باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

نکات مهم در قرارداد اجاره

کد رهگیری املاک قولنامه‌ ای چیست؟

قرارداد قولنامه ای به قراردادی گفته می‌شود که سند رسمی ندارد. هنگامی که یک قرارداد قولنامه ای در دفاتر املاک دارای مجوز نوشته می‌شود، مشاور املاک موظف است اطلاعات مربوط به اجاره خانه قولنامه ای را در سایت ثبت معاملات املاک کشور یا همان سامانه ایران املاک ثبت کند؛ سامانه یک عدد 13 رقمی منحصر به فرد برای شناسایی و استعلام آن قرارداد صادر نموده که این عدد 13 رقمی، همان کد رهگیری املاک قولنامه ای می‌باشد.

چنانچه قصد خرید آپارتمان در پاسداران تهران را دارید، برای مشاهده فایل‌ها و آگاهی دقیق از جزئیات و قیمت ملک، به سایت دلتا مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …