با چند ترفند ساده مبل پارچه‌ای خود را تمیز کنید!

0
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای تمیز کردن مبل راه‌های ساده‌ای وجود دارد بدون اینکه مبل را به خارج از منزل ببرید؛ ما به شما می‌گوییم چگونه این کار را انجام دهید.
تمیز کردن مبل پارچه ای

از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر خانم خانه‌داری می‌تواند تمیزی مبل پارچه‌ای باشد. این مدل مبلمان به دکوراسیون خانه زیبایی بسیاری می‌بخشند، اما به‌راحتی نیز کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن مبل پارچه ای نیاز نیست که هزینه بالایی پرداخت کنید و مبل را به خشک‌شویی‌ها بسپارید؛ برای کاهش هزینه‌ها، می‌توانید از محلول‌ خانگی تمیزکننده مبل استفاده کنید. برای آشنایی با ترفندهای تمیز کردن مبل در منزل، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

 برای تميز كردن مبل چه کار کنیم؟

پاک کردن لکه مبل پارچه‌ای ممکن است کار راحتی به نظر آید؛ اما از حساسیت بالایی برخوردار است. چرا که استفاده اشتباه از مواد پاک کننده می‌تواند به مبل آسیب بزند، یا در بیشتر مواقع پیش می‌آید که با دیدن لکه و کثیفی روی مبل، سعی داریم با استفاده از پارچه و مواد شوینده لکه‌ها را پاک کنیم؛ اما نتیجه عکس به همراه دارد و نه تنها لکه‌ها پاک نمی‌شوند، بلکه جای مواد شوینده هم روی پارچه مبل باقی می‌ماند. برای جلوگیری از این مشکل لازم است قبل از پاک کردن مبل با مواد شوینده مناسب، مراحل زیر را انجام دهید.

مراحل ابتدایی تمیز کردن مبل پارچه ای در خانه

برس-کشیدن-مبل

برس کشیدن مبل

قبل از انتخاب شوینده، ابتدا لازم است با استفاده از جاروبرقی یا برس‌های غلتکی، تمام سطح مبل را تمیز کنید. در این مرحله تمام قطعات مبل مانند کوسن و هر قسمت مبل که جدا می‌شوند را جدا کنید.

توجه به راهنمای شستشوی مبل

بسیاری از سازندگان مبل یک برچسب یا دفترچه راهنما همراه با مبل عرضه می‌کنند که در آن روش تمیز کردن مبل پارچه اي با مواد شوینده مناسب را توضیح داده‌اند.

تمیز کردن مبل پارچه ای

شوینده مناسب تمیز کردن مبل پارچه ای

انتخاب صحیح شوینده برای مبلمان باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را به دست آورید. در ادامه بهترین شوینده‌های مبل خانگی را معرفی می‌کنیم که در کنار کم ضرر بودن آن نتیجه مثبتی نیز به همراه دارد.

شوینده مناسب مبل

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

از ترفندهای کم هزینه پاک کردن مبل در خانه، استفاده از ترکیب سرکه و آب است. برای تمیز کردن مبل رنگ روشن با این روش کار شما بسیار راحت است؛ اما برای مبلمان با پارچه تیره خصوصاً مبلمان مخمل، از آب اکسیژنه استفاده نکنید؛ چرا که رنگ مبل را روشن می‌کند. برای پاک کردن مبل با این روش لازم است 4 قاشق غذاخوری سرکه را در نیم لیتر آب مخلوط کنید و در یک بطری بریزید و روی لکه اسپری کنید. بعد از چند دقیقه با یک حوله محل را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی:  تازگی مواد غذایی داخل یخچال را با این روش چند برابر کنید

تمیز کردن مبل با سرکه

تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جوش شیرین، راه‌حلی است که این روز‌ها به شدت رایج شده است. توجه داشته باشید که این روش برای مبلمان‌هایی که خیلی کثیف هستند جوابگو نیست. برای ازبین‌بردن گردوغبار و بوی بد مبل، می‌توانید مقداری جوش شیرین را روی سطح بریزد و بعد از گذشت یک ساعت، با جاروبرقی جوش شیرین را از روی سطح مبل خود تمیز کنید.

تمیز کردن مبل پارچه ای

تمیز کردن مبل پارچه‌ ای با شامپو فرش

بهترین و ساده‌ترین روش پاک کردن مبل پارچه ای در خانه، استفاده از شامپو فرش است. در این مرحله کافی است مقداری شامپو فرش را در ظرفی بریزید، و با یک پارچه نرم ولی مقاوم، مبلمان را شستشو دهید. برای تمیز کردن نهایی مبل با شامپو فرش لازم است با استفاده از یک بخارشو سطح مبل را تمیز کنید.

تميز كردن مبل پارچه ای با بخارشوی

طرز استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن مبل به این صورت است که این دستگاه از مقدار کمی آب استفاده می‌کند و با حرارت زیاد به درون آلودگی‌های پارچه مبل نفوذ می‌کند. تميز كردن مبل با بخارشوی را می‌توانید با آب یا شوینده نیز انجام دهید. سر بخارشو را به‌آرامی در سطح مبل حرکت دهید تا آب یا شوینده در تمام سطح آن توزیع شود. کمی صبر کنید، سپس با رها کردن دکمه، اجازه دهید مکنده فعال شود و شوینده اضافی را از سطح مبل جمع کند.

تمیز کردن مبل پارچه ای

تمیز کردن مبل پارچه ای با صابون

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه ای هستید، استفاده از صابون را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مرحله نیاز دارید تا مقادیری از آب ولرم را به همراه صابون و شامپوی مخصوص مبل به‌خوبی ترکیب کنید و یک اسفنج تمیز را به این ترکیب آغشته نماید. سپس اسفنج را به‌تمامی سطح لکه بکشید و با یک دستمال مرطوب سطح را تمیز کنید. تنها نکته ای که در شستن مبل با صابون باید به آن توجه داشت، این است که نباید اجازه دهید رطوبت موجود در اسفنج به لایه‌های داخلی و چوب مبلمان برسد. چرا که این اتفاق منجر به پوسیدگی و خراب شدن مبل در گذر زمان می‌شود.

تمیز کردن مبل پارچه ای با صابون

پیشنهاد مطالعه: 7 اشتباه رایج در چیدمان ورودی منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

چگونه شمعدانی پرگل داشته باشیم؟

شمعدانی جزو آن دسته از گل‌های آپارتمانی است که ظاهر بسیار زیبا با گل‌های رنگی دارد که می‌ت…