دیابت نوع دو چه علائمی دارد؟ + روش‌های پیشگیری

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شروع دیابت نوع دو می‌تواند به تدریج رخ دهد. علائم این بیماری در مراحل اولیه، می‌توانند کاملا خفیف باشند. بنابراین، بسیاری از افراد امکان دارد متوجه نشوند که به این بیماری مبتلا شدند.
روش های پیشگیری از دیابت نوع دو

در این مطلب از دلتامگ، علائم و نشانه‌های دیابت نوع دو را بررسی می‌کنیم. سپس تعدادی از روش های پیشگیری از دیابت نوع دو را معرفی می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها خود را از ابتلا به این بیماری حفظ کنید.

دیابت نوع ۲ چه علائمی دارند؟

دیابت نوع ۲ علائم مختلفی دارد. علائمی از جمله:

1. تکرر در ادرار: هنگامی که سطح قند خون بالا می‌رود، کلیه‌ها تلاش می‌کنند قند اضافی بدن را با فیلتر کردن آن از خون خارج کنند. این فرایند باعث می‌شود نیاز مکرر به ادرار کردن مخصوصا در طول شب داشته‌باشید.

۲. افزایش تشنگی: ادرار مکرر که در نتیجه بالا بودن قند خون اتفاق می‌افتد، نیاز بدن به آب را بالا می‌برد، به همین خاطر فردی که دیابت دارد، بیشتر احساس تشنگی می‌کند.

علائم دیابت

۳. احساس خستگی شدید: دیابت نوع دو بر سطح انرژی فرد تأثیر می‌گذارد و باعث احساس ضعف یا خستگی در فرد می‌شود.

۴. تاری دید: قند اضافی در جریان خون می‌تواند به رگ‌های خونی کوچک چشم آسیب وارد کنند و باعث تاری دید شوند.

۵. بهبود آهسته‌ی بریدگی‌ها و زخم‌ها: سطح بالای قند در خون می‌تواند به اعصاب و رگ‌های خونی بدن آسیب بزند که این شرایط، گردش خون را مختل می‌کند و فرآیند بهبود زخم‌ها را طولانی می‌کند.

روش های پیشگیری از دیابت نوع دو

یکسری عوامل مثل ژنتیک وجود دارند که نمی‌توان بر آن‌ها دخل و تصرفی داشت ولی یکسری عوامل دیگری هستند که با رعایت آن‌ها می‌توان احتمال مبتلا شدن به دیابت را کنترل کرد و کاهش داد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

۱. حذف کربوهیدرات و شکرهای تصفیه شده

بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف مکرر قند یا کربوهیدرات تصفیه شده و خطر ابتلا به دیابت را تایید کرده‌اند. علاوه بر این، جایگزینی آن‌ها با غذاهایی که تاثیر کمتری بر قندخون دارند ممکن است احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهند. تجزیه و تحلیل دقیق از 37 پژوهش مشخص کرده‌است که افرادی که بیشترین میزان دریافت کربوهیدرات را دارند، 40 درصد بیشتر از افراد با کمترین میزان دریافت، به دیابت مبتلا شدند.

مطلب پیشنهادی:  زیبایی و جوانسازی پوست با ماسک کاهو

۲. آب نوشیدن از ساده‌ترین روش های پیشگیری از دیابت نوع دو

آب طبیعی‌ترین نوشیدنی است که می‌توانید مصرف کنید. مصرف بیشتر آب به شما کمک می‌کند تا از مصرف نوشیدنی‌های قنددار که مواد نگهدارنده دارند، پرهیز کنید. نوشیدنی های قندی مانند نوشابه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بالا می‌برند.
طبق یک پژوهش 24 هفته‌ای افرادی که رژیم غذایی سالم همراه با نوشیدن آب در برنامه غذایی خود داشتند، به احتمال کمتری به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

ترک سیگار برای پیشگیری از دیابت

۳. سیگار را ترک کنید

پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند که مصرف سیگار باعث یکسری بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، پستان، پروستات و دستگاه گوارش می‌شود. پژوهشگران بیان کردند که حتی اگر بسیاری از آقایان پس از ترک سیگار، اضافه وزن پیدا کنند، پس از چند سال ترک سیگار، خطر ابتلا به دیابت نسبت به زمان مصرف سیگار کمتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: دروغ چگونه بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

تعداد کلمات مطلب: 486

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

شهر انگور ایران کجاست؟

تعداد کلمات مطلب: 0 همچنین بخوانید: عروس به گل نشسته کیش را بشناسید 5 مورد از دیدنی‌های چم…