علت ثابت نبودن قیمت در بازار مسکن چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعداد معاملات انجام شده در تیرماه گویای آن است که تعداد واحدهای مسکونی معامله‌ شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا، سهم بیشتری در معاملات مسکن را به خود اختصاص داده‌اند.
تورم مصالح ساختمانی

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، با توجه به آمار بدست آمده، میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران 41 میلیون است. از سوی دیگر با بررسی تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در می‌یابیم که تورم در سال 1400 برابر با 35/5 درصد بوده در حالی که امسال تورم مصالح ساختمانی رقم 8 درصد را نشان می‌دهد. بر همین اساس شاخص نهادهای ساختمانی، در اولین ماه از سال جاری در تهران به 1544/2 درصد رسیده است. در حالی که شاخص فصل قبل 1222/5 بوده، یعنی 26/3 درصد بیشتر از سال قبل افزایش یافته است.

پایین بودن شاخص نسبت به ماه قبل گویای آن است که در فاصله خردادماه تا تیرماه امسال، فعالیت در حوزه ساختمانی مانند خرید آپارتمان کاهش چشمگیری داشته است. افزایش هزینه مصالح ساختمانی، در حالی اتفاق افتاده که دولت طرح ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی را در قالب نهضت ملی مسکن بر عهده دارد.

به عقیده بسیاری از انبوه‌سازان، از آنجا که در طرح نهضت ملی مسکن ساخت و ساز افزایش می‌یابد به تبع مواد اولیه بیشتری نیز استفاده می‌شود. بنابراین این موارد باعث می‌شود که تقاضا برای  تهیه مصالح ساختمانی افزایش یابد، و قیمت آن دو برابر شود. در نتیجه همچنان شاهد روند افزایشی قیمت در حوزه مصالح ساختمانی هستیم.

مطلب پیشنهادی:  مظنه قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران

تورم مصالح ساختمانی

چرا نمی‌توان برای مسکن قیمت ثابتی در نظر گرفت؟

در ساخت واحدهای شخصی به دلیل اینکه از بهترین مصالح ساختمانی استفاده می‌شود بنابراین هزینه بیشتری برای ساخت صرف می‌شود. به گونه‌ای که می‌توان گفت به طور تقریبی قیمت هر متر مسکن شخصی ساز برابر با متری ده تا دوازده‌ میلیون تومان است. به دنبال این روند با گرانی مصالح ساختمانی قیمت ملک نیز روند صعودی خود را حفظ می‌کند. در نتیجه بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد.

نتیجه‌گیری: در صورتی که قیمت مصالح ساختمانی کنترل نشود، قیمت مسکن نیز همچنان افزایش می‌یابد و شاهد رکود روزافزون در بازار مسکن خواهیم بود.

پیشنهاد مطالعه:

«گرانی مصالح ساختمانی عامل اصلی رکود مسکن»

تعداد کلمات مطلب: 320

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ساخت مسکن 80 متری با وام 4 ساله

پروژه طرح مسکن اقتصادی با هدف خانه دار شدن افراد و رهایی از اجاره نشینی اجرایی شده است. ای…