گرانی مصالح ساختمانی عامل اصلی رکود مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تورم روزافزون در هزینه‌های ساخت و ساز، نشان می‌دهد که قیمت مسکن خصوصا در بازار تهران همچنان بالا است. از سوی دیگر آمارهای ثبت شده حاکی از آن است که در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت و تورم فصلی، در بین مصالح ساختمانی مربوط به سیمان است.
نهادهای ساختمانی

به گزارش دلتامگ به نقل از اکو ایران، بررسی رشد قیمت‌ها در هر حوزه‌ای از شاخص های بررسی تورم  و همچنین بررسی رشد هزینه های تولید در آن حیطه است. دربازار مسکن این بررسی قیمت‌ها مربوط به همان تورم نهاده‌های ساختمانی می‌شود. به دنبال این روند شاهد آن هستیم که سه ماهه ابتدایی سال جاری، بیشترین تورم در بخش مسکن مربوط به بحث اجاره و خرید خانه بود. از سوی دیگر شاهد آن بودیم که تورم به حوزه ساخت و ساز نیز رسیده است و هزینه‌های ساخت را چند برابر افزایش داده است.

نهادهای ساختمانی

تاثیر تورم فصلی بر تورم نقطه‌ای

در بهار 1401 تورم فصلی در نهادهای ساختمانی، به 26/3 درضد رسیده که در مقایسه با سال گذشته 23/3 درصد رشد بیشتری داشته است. با توجه به آمارهای منتشر شده، این سومین رکود در دهه گذشته است که باعث شده هزینه‌های ساخت و ساز مسکن افزایش باید. از سوی دیگر این افزایش قیمت مسکن، تورم نقطه‌ای را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گونه‌ای که در اولین فصل در سال جاری، تورم نقطه‌ای برابر با 43/4 درصد رسیده است که در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد 8 درصدی آن بودیم. این هم‌جهت شدن تورم نقطه‌ای و ماهانه گویای آن است که به دلیل بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز امکان کاهش قیمت مسکن در ماه آینده بسیار کم است.

مطلب پیشنهادی:  گزینه‌های نجات از «فقر مسکن»!

نهادهای ساختمانی

بیشتر افزایش قیمت مربوط به کدام نهاده‌های ساختمانی است؟

با توجه به آمار منتشر شده از مرکز آمار، بیشترین تورم فصلی در نهاده‌های ساختمانی مربوط به گروه (شن، ماسه و سیمان) است. از سوی دیگر در بین مصالح ساختمانی، سنگ کمترین افزایش قیمت را داشته و از رشد 10/9 درصدی برخوردار بوده است. به دنبال این روند افزایش قیمت در مصالح ساختمانی، هر کیسه 50 کیلویی سیمان پرتلند تیپ 2، به طور میانگین با قیمت 71 هزار و 350 تومان و در بیشترین حالت ممکن خود، هر کیسه سیمان با قیمت 90 هزارتومان در تهران معامله شده است.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی هر روز افزایش می‌یابد، این روند افزایش بر قیمت مسکن نیز تاثیرگذار است. بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده قیمت مسکن روند کاهشی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:«فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …