هرآنچه که باید درباره املاک مصادره‌ای بدانید

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اموال مصادره‌ای، که نگهداری آن مستلزم هزینه‌ نامتناسب برای دولت باشد یا باعث شود ارزش آن کسر گردد به دستور دادستان یا دادگاه به قیمت روز فروخته می‌شود و وجه حاصل تا تعیین تکلیف نهایی در صندوق دادگستری به عنوان امانت نگهداری می‌شود.»
خرید و فروش ملک مصادره ای

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با شنیدن قیمت پایین یک زمین یا ملک ترغیب شده‌اید تا آن را خریداری کنید. اما باید بگوییم که اینگونه زمین‌ها اغلب دردسرساز هستند. با توجه به آنکه خرید ملک در کشور ما یک راه سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. بنابراین اگر قصد خرید و فروش ملکی را دارید لازم است تا با نکات قانونی در قراردادهای آن آشنا شوید. چرا که این امکان وجود دارد ملک دارای شرایط خاصی باشد مانند املاک مصادره‌ای، در این حالت شرایط خرید و فروش آن متفاوت است. برای آشنایی با قانون خرید و فروش اینگونه املاک تا پایان این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

خرید و فروش ملک مصادره ای

مصادره اموال به چه معناست؟

مصادره اموال به معنای ضبط کردن اموال و دارایی کسی به دلیل ارتکاب جرم، دزدی و سلوک در طریق نادرست که سبب به دست آمدن آن دارایی شده است. حکم مصادره در قانون با توجه به ماده‌ ۲۱۴ قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است «مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود باشد عین آن را و اگر موجود نباشد مثل آن را و در صورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحبش رد کند و از عهده‌ خسارات وارده نیز برآید.»

در مواردی که فرد با استفاده از ادواتی مانند اسلحه و مهر جرمی را مرتکب شود که به وسیله آن ملکی را بدست آورده باشد. قانون پس از رسیدگی به شکایت در همان حکم به علاوه برمجازات اصلی مجازات تعزیری نیز برای مجرم در نظر ‌می‌گیرد. مطابق این حکم تمامی اموالی را که باعث شده شخص مرتکب جرم شود توسط دادگاه شناسایی و به نفع دولت ضبط یا مصادره می‌شود.

تفاوت توقیف و مصادره اموال

تفاوت توقیف، مصادره و ضبط اموال در چیست؟

در توقیف، اموال فرد برای مدت زمان معینی بازداشت می‌شود. این قانون را با یک مثال ساده‌تر بیان می‌کنیم. فرض کنید شخصی بدهکار است و اقدامی برای پرداخت بدهی خود انجام نداده است. در نتیجه اموال وی با حکم دادگاه موقتا توقیف می‌شود. در این شرایط فرد حق نقل و انتقال ملک را ندارد و چنانچه تا مدت زمان معین بدهی خود را پرداخت نکند اموال او از طریق مزایده به فروش می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  رییس اتحادیه املاک از قیمت مسکن می‌گوید

ضیط اموال، بیشتر درمورد پرونده‌های کیفری مطرح می‌شود و به دو صورت دائم (که مال از ملکیت فرد خارج می‌شود) و موقت (که امکان بازگرداندن مال به فرد وجود دارد) صورت می‌گیرد.

مصادره اموال، از دیدگاه حقوقی مصادره همان ضبط اموال است اما کمی تفاوت دارد. در این موارد ضبط اموال جنبه تنبیه دارد و مال برای همیشه از مالکیت فرد خارج می‌شود.

شرایط خرید ملک مصادره ای

شرایط خرید املاک مصادره‌ای

زمین‌هایی که با حکم دادگاه به دلیل جرم مصادره شده‌اند به سازمان‌هایی مانند بنیاد مستضعفین، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام تعلق می‌گیرند. بنابراین خرید اینگونه املاک قبل از دریافت حکم مجاز برای فروش صحیح نمی‌باشد. از سوی دیگر با توجه به آنکه امکان دارد در سند اینگونه املاک مشکلی به وجود آید توصیه می‌شود از خرید آن خودداری کنید. یا اینکه برای اطمینان بیشتر با یک وکیل در ارتباط باشید.

حکم خرید ملک

خرید ملک مصادره‌ای چه حکمی دارد؟

خرید و فروش اینگونه املاک ممنوع بوده و در صورت معامله آگاهانه جرم محسوب می‌شود و معامله باطل است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب”نحوه استفاده از چک در معامله ملک“را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “هرآنچه که باید درباره املاک مصادره‌ای بدانید“را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…