وضعیت مسکن شهرستان های مهاجر به تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و وضعیت بیکاری در کشور، هر روز شاهد مهاجرت خیل عظیمی از مردم به استان تهران هستیم و این در حالی است که تهران هنوز ظرفیت پذیرش این حجم از جمعیت را ندارد.

به گزارش دلتا مگ به نقل از مهر، در این روزها دختران و پسران دانشجو و حتی زوج‌های جوان از اقصی نقاط ایران برای درآمد بیشتر و زندگی بهتر، رهسپار کلان شهرهایی مانند تهران می‌شوند.

شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و نیز تورم سرسام آوری که روز به روز مردم را با رنج و مشقت بسیاری مواجه کرده است، موجب شده است تا موج عظیمی از جمعیت در گوشه و کنار ایران به تهران مهاجرت کنند.

بافت فرسوده

آیا تهران می تواند از نظر اسکان دهی مهاجران ظرفیت بیشتری را در خود ایجاد کند؟

تهران کلانشهری است که ازنظر امکانات شهری، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و دسترسی به وسایل حمل ونقل ارزان و خطوط ریلی که شمال را به جنوب و شرق را غرب تهران پیوند زده است، موقعیت مکانی مناسبی برای جوانانی است که خواهان شغل بهتر و آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده‌هایشان هستند.

بر اساس داده‌های اعلام شده از سوی سازمان آمار جمعیت ایران، با در نظر گرفتن سیل مهاجرین که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود به نظر می‌رسد بدون برنامه ریزی برای اسکان موقت این جمعیت نمی‌توان از معضلات اقتصادی و اجتماعی آن به آسانی راه رهایی پیدا کرد.

بافت فرسوده

چگونه می توان به مهاجران اسکان داد؟

یکی از بهترین راه کار‌های حل موضوع اسکان این مهاجران توسعه شهری است که البته توسعه شهری نیازمند زیرساخت‌های مناسب مانند دسترسی به خطوط ریلی و دیگر راه‌های ارتباطی است.

مطلب پیشنهادی:  فروش خانه های لوکس ۲۰ تا ۹۹ میلیاردی در پایتخت

روش دیگر ساخت شهر و شهرک‌های مسکونی در حومه تهران است که البته این روش هم مناسب است اما می‌توان از ظرفیت بافت‌های فرسوده موجود در تهران هم استفاده کرد.

حسن رزاقی کارشناس حوزه اقتصاد مسکن پیشنهادی برای حل این مشکل ارائه داده است که در ذیل به آن می‌پردازیم:

1-تامین مسکن به شکل مستقیم: در این روش می‌توان با احداث مسکن در حومه شهرها اقدام به اسکان این سیل از جمعیت کرد.

2- تامین مسکن به شکل چرخه‌ای: در این روش تامین مسکن به شکل چرخه‌ای انجام می شود به این شکل که از اراضی حومه شهرها که می‌توانند اسکان موقت به افراد بدهند نیز استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «سکونت 37 درصد مردم در بافت فرسوده فاقد ایمنی» را دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…